המרוויחה הגדולה מעליית מחירי הנדל''ן בישראל

מי מרוויח מעליית המחירים? מה צופן לנו העתיד? כל התשובות בפנים.

בשנים האחרונות מחירי הנדל"ן, בכל רחבי הארץ, מטפסים בצורה מהירה ביותר. דירה בתל אביב שעלתה לפני כעשור מיליון וחצי שקלים, עולה כיום יותר משני מיליון, וגם בערי הפריפריה (בדרום ובצפון) המחירים ממשיכים להתייקר. קצב עליית המחירים של הדירות למכירה בישראל אמנם הואט במקצת בתקופה האחרונה, אך מחירי השכירות ממשיכים לעלות בקצב מסחרר. ומי מרוויח יותר מכולם? המדינה כמובן, הנהנית מתשלומי המיסים הגבוהים מטעם המוכרים והקונים. עוד על המרוויחה הגדולה מעליית מחירי הנדל"ן בישראל בכתבה הבאה.

 

מי מרוויח מעליית המחירים?

יש לא מעט אנשים וגופים המרוויחים מעליית מחירי הנדל"ן בישראל. בתקופות בהן המחירים הם בשמיים, המוכרים הם המרוויחים הגדולים מכיוון שהם יכולים לקבל יותר עבור הדירה שלהם. אז אם אתם בעלי דירות בתקופה בה המחירים עולים - יש לכם סיכוי טוב יותר להרוויח. גם אם אתם רק רוצים להשכיר את הדירה שלכם תרוויחו יותר, בתקופות בהן מחירי השכירות הם בשמים. אך יש גורמים נוספים שמרוויחים גם הם - הבנקים (המעניקים יותר הלוואות משכנתא), אנשי מקצוע העובדים בתחום (כגון עורכי דין, שמאים, מתווכים ועוד) שיש להם יותר עבודה, אך מעל לכולם  - המרוויחה הגדולה ביותר היא המדינה, הנהנית מתשלומי מיסים גבוהים הן מצד הקונים ובעיקר מצד המוכרים. ככל שמחירי הדירות גבוהים יותר, כך גם המיסים שישולמו למדינה יהיו גבוהים יותר וחשוב לזכור זאת. המדינה מקבלת גם תשלומי מיסים מדמי שכירות ולכן גם מחירי שכירות גבוהים משפרים את מצב המדינה. יש הטוענים כי המיסים המשולמים למדינה בגין עסקאות נדל"ן הם גבוהים מדי ובימים הללו מתנהל דיון ציבורי סוער בנושא. אך כל עוד לא ישונו החוקים והתקנות, המדינה תמשיך להיות המרוויחה הגדולה מעליית מחירי הנדל"ן בישראל.

 

מה צופן לנו העתיד?

זוהי כמובן שאלת השאלות - מה תהיה המגמה בעתיד? האם המחירים ימשיכו לעלות ובאיזה קצב? האם תהיה בלימה של המחירים? האם יסתבר כי אנו נמצאים בעיצומה של בועת נדל"ן והמחירים יפלו? וכמובן - אילו שינויים ותיקונים בחקיקה מתכננת המדינה ובעיקר משרד האוצר? אלה הן שאלות שקשה מאוד לענות עליהן ולכל מומחה יש את הדעה שלו. רבים סבורים כי המדינה מרוויחה יותר מדי בעקבות עסקאות נדל"ן וכי יש צורך מיידי בשינויי חקיקה, בעיקר בכל הקשור למיסים. אחרים סבורים כי המצב בישראל דומה למצב בקרב רוב המדינות בעולם וכי לא צריך לשנות דבר.

 

לסיכום, קשה לצפות מה צופן לנו העתיד אך ניתן לשער כי יהיו שינויים בתקופה הקרובה. המדינה אמנם תמשיך להרוויח, אך גם מעמד הביניים חייב לקבל הטבות, כך לפחות טוענים חלק משרי הממשלה כיום. אז בפעם הבאה שאתם שומעים כי מחירי הנדל"ן ממשיכים לעלות, זכרו כי המדינה היא המרוויחה העיקרית, אך ניתן לקוות כי בקרוב המצב ישתנה במעט לטובת האזרחים.