הכשרת האדריכל בתחום הבנייה והנדל''ן

לימודי אדריכלות ולימודי השלמה לאדריכלים בענף הנדל''ן

אדריכלות היא אחד המקצועות המרתקים ביותר שקיימים, בין היתר בגלל השילוב הלא מובן מאליו בין יכולת יצירתית ומעוף, לתכנון אנליטי וביצוע קפדני של בנייה, מתוך אחריות גדולה. העובדה שהאדריכל צריך להתמצא ולהצטיין באופן טבעי בשני התחומים האלה הופך את בני המקצוע הזה לאנשים ייחודיים שקשה למצוא במקצועות אחרים. לימודי אדריכלות אינם לימודים פשוטים. תנאי הקבלה גבוהים והלימודים עצמם דורשים הצטיינות בתחומים רבים ועבודה על פרויקט גמר גדול. הרבה אדריכלים בוחרים בתום ההסמכה בתחומם בלימודים נוספים – בתחום עיצוב ובנייה ספציפי או בלימודים בתחום הנדל"ן, שהפכו לפופולאריים מאוד בשנים האחרונות. 

 

אדריכלות – בין יצירתיות ואחריות

אדריכלים יכולים להפוך חלום למציאות ולהגשים חזון יצירתי- להפוך אותו משרטוט דו ממדי לבית עומד וקיים. ההתמסרות של האדריכל לשני הקטבים של תפקידו בו זמנית – הצד היצירתי מלא ההשראה והצד שלוקח אחריות על איכות וטיב הבנייה עצמה, יוצרים מתח ייחודי למקצוע, שבתוכו פועל האדריכל. אדריכלים טובים לומדים עם השנים לא לתת לנתונים היבשים ולהנדסת הבנייה לפגוע ביכולת שלהם לחלום וליצור אך הם גם יודעים לפעול בתוך מסגרת תקציבית ומגבלות של זמן וחומר מבלי לאבד את האחיזה עם הקרקע.

 

לימודי אדריכלות

יש לא מעט מוסדות לימוד בארץ בהם ניתן ללמוד את המקצוע. ההבחנה העיקרית היא בין לימודי הנדסאי ללימודי מהנדס או לימודי תואר שני. לימודי הנדסאי קיימים במספר מכללות בארץ והם לא מקנים הסמכה כאדריכל אלא רק כהנדסאי אדריכלות, והם לא מאפשרים אחריות על בנייה אולם ניתן בהחלט למצוא איתם עבודה במשרדי אדריכלות או להשתמש בהם כנדבך בדרך לתואר אדריכל מוסמך.

 

בבתי ספר מובילים לעיצוב כמו בצלאל , לימודי אדריכלות הינם מהתחומים המובילים. רמת הלימוד נחשבת מהגבוהות בעולם וגם שמן של הפקולטות לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב ובטכניון יצא למרחוק. לפני שמנסים להתקבל למי ממסלולי הלימוד הללו, חשוב להכיר את רוח המקום: בטכניון, למשל, מוסד המצטיין בלימודי מדעים לסוגיהם, יש רוח יותר טכנית בעוד בבצלאל אדריכלות, בין מסלולי הלימוד בקרמיקה, תכשיטנות, עיצוב ותקשורת חזותית, הכיוון הוא יותר אומנותי. יחד עם זאת, שני המוסדות המובילים הללו מעניקים הסמכה דומה : תואר ראשון באדריכלות B.Arc המוכר בעולם ומאפשר גם לימודים לתואר שני בתחום (הקיימים בטכניון למשל).

 

לימודי השלמה לאדריכלים בענף הנדל"ן

הרבה אדריכלים, אך גם בעלי מקצועות אחרים, מבינים היום את הדומיננטיות של ענף הנדל"ן ואת החשיבות להבין אותו ואת דרכי ההתנהלות בתוכו – ויש הרבה מה ללמוד. לימודי נדל"ן יכולים להיות לימודים קצרים בני סמסטר או להיפרש על פני שלוש שנים. הקורסים המקיפים כוללים קורסים אינטרדיסיפלינריים, ביניהם : יסודות הכלכלה וכלכלה עירונית, יסודות המיפוי, המדידה והתכנון, קורסים במימון, מיסוי ומקרקעין, קורסים על תכנון עירוני וקורס במבוא לתורת השמאות. לימודי נדל"ן מוסיפים מרכיב קריטי לעבודת האדריכל ומאפשרים לו להתמצא בעולם המקרקעין שבו הוא פועל ולהצליח להתנהל טוב וחכם יותר מול הרשויות והגורמים השונים שפעילים בשטח בתחום סוער זה.