הכול מתחיל ונגמר בשוק הנדל''ן

כשמדברים על נדל''ן מדברים למעשה על הכול אבל בעיקר ולרוב, אנחנו מדברים על החיים שלכם ועל האופן שבו הם מושפעים משוק הנדל''ן התוסס.

 

על מה אתם חושבים כשאומרים לכם - נדל"ן? כשמדברים על נדל"ן מדברים למעשה על הכול: על שוק הדיור, על שוק השכירות, על יוקר המחייה, על צדק חלוקתי וחברתי, על תחזיות כלכליות והחלטות פוליטיות ופופוליסטיות, על צפיפות ואיכות חיים, ועל המצב הסוציו אקונומי של אזרחי ישראל. אבל בעיקר ולרוב, אנחנו מדברים על החיים שלכם ועל האופן שבו הם מושפעים משוק הנדל"ן התוסס.

 
מה לכם ולשוק הנדל"ן? 

ניתן לומר שהדבר המשותף למרבית האזרחים, גם אם לא כולם לוקחים בכך חלק פעיל – הוא שוק הנדל"ן. שוק הנדל"ן בישראל הוא שוק תנודתי ומורכב מאוד, ומשפיע באופן רוחבי על כל אזרחי המדינה, מהראשון ועד האחרון שבהם.

 

זוכרים את משבר הסאב-פריים שפרץ בארה"ב ב- 2008? הכול התחיל מהתנהלות קלוקלת בשוק המשכנתאות האמריקאי שהידרדר במהירות לחדלות פירעון ולהתמוטטות בנק "ליהמן ברדרס", מה שהביא למשבר כלכלי שהשפיע על כלל האזרחים, גם אלו שלא לקחו משכנתא בחייהם.

 


ומה עם שוק המשכנתאות בארץ? 
 

התחזיות אומרות שבעוד זמן לא רב, רוב לוקחי המשכנתאות יוגדרו כחדלי פירעון. כבר היום, בשלהי שנת 2014, יותר מ-40 אלף משפחות ישראליות לא מצליחות לעמוד בהחזרים החודשיים של תשלומי המשכנתא, בעוד ש-11 אלף משקי בית מוגדרים כבר כיום כחדלי פירעון לחלוטין. נכון לעכשיו ובהשוואה לאירופה, ישראל ניצבת במקום יחסית גבוה מבחינת אחוז משקי הבית המוגדרים כחדלי פירעון (5%), והנתון צפוי רק לגדול.

 


אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי...

אז מה היה פה בעשור הקודם? נמצא כי במשבר הכלכלי הקודם שפקד את ישראל ב-2003, משכנתא לדירה ממוצעת עמדה על כ-200 אלף ש"ח. היום היא עומדת על יותר מ- 650 אלף ש"ח. אם אתם חושבים שהעלייה הגדולה בשיעורי המשכנתא התרחשה בד בבד עם עלייה מותאמת בשכר הממוצע – חשבו שנית. השחיקה בשכר הממוצע במשק משפיעה באופן ישיר על שוק הנדל"ן וחדלות הפירעון, ובעוד שעליית השכר עומדת על 20% - עליית מחירי הדירות עומדת על 54% - יותר מפי שניים. כעת, רוב לוקחי המשכנתאות נאלצים להפקיד יותר משליש ממשכורתם להחזר המשכנתא – שיעור יחסי גבוה ביותר. ברבעון הראשון של 2014, מחירה הממוצע של דירה חדשה בישראל עמד על סכום של 1.53 מיליון ש"ח. לפני עשר שנים הסכום הזה היה נשמע אסטרונומי. 

 


זה לא אומר שאין אופציות!

אבל לא הכול אבוד. על מנת להוזיל את יוקר הדירות ובעקבות כך את מחירי המשכנתא, יש לבצע רפורמה מקיפה במנהל מקרקעי ישראל על מנת להפשיר כמה שיותר ובכמה שפחות זמן קרקעות לבנייה. במסגרת הרפורמה של קבינט הדיור, שר האוצר הורה לאחרונה להסב קרקעות חקלאיות לקרקעות מגורים, על מנת להתגבר על מצוקת הקרקעות. גם "חוק מע"מ 0" שמוביל שר האוצר אמור לעבור בקרוב לאישור בכנסת, ולהקל בתוך כך על זוגות צעירים ברכישת דירה חדשה.

 

עכשיו הזמן להבין כיצד אנחנו יכולים להקל על הפן הכלכלי בתחום הנדל"ן שלנו, כדי שנוכל להתנהל בצורה חכמה ומוצלחת יותר, וכמובן – להרוויח או לא להפסיד כמה שיותר.

 

 

לכלים כלכלים