הישראלים ממחזרים משכנתאות - כאילו אין מחר

בנק ישראל ממשיך עם הרבית האפסית, והישראלים מנצלים את המומנטום: קרוב ל-5000 משפחות ביצעו מיחזור משכנתא בחודש הקודם, ובהשוואה לשנה שעברה, מדובר בעלייה של לא פחות מ-2985 משכנתאות ממוחזרות.

בנק ישראל ממשיך עם הרבית האפסית, והישראלים מנצלים את המומנטום: קרוב ל-5000 משפחות ביצעו מיחזור משכנתא בחודש הקודם, ובהשוואה לשנה שעברה, מדובר בעלייה של לא פחות מ-2985 משכנתאות ממוחזרות. מסתבר כי הציבור ער ליתרונות הרבית הנמוכה, וממחזר בסיטונות משכנתאות. לצורך השוואה, סכום המשכנתאות הממוחזרות בחודש המקביל אשתקד עמד על 923 מיליון שקלים, והשנה קפץ ל-1.77 מיליארד שקלים.

 

חיסכון של עשרות אלפי שקלים

מיחזור משכנתא מאפשר לקיחת משכנתא ישנה והפיכתה למשכנתא חדשה בריבית נמוכה יותר, כלומר בתנאי החזר משופרים. השפל ההיסטורי שאליו הגיעה הריבית במשק, מפתה גם לווים שלא נותרה להם דרך ארוכה לסיום המשכנתא, וכך יוצא שממוצע החוב הנוכחי ירד לכ-370 אלף שקלים, בעוד אשתקד הוא עמד על לא פחות מ-500 אלף שקלים.

אין להמעיט בחשיבות הערך של מיחזור משכנתא – מדובר על חיסכון שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים לבית אב, תלוי בגובה ההחזר, תנאיו ויתרת ההחזר. בדרך כלל, מעדיפים הלווים למחזר את המשכנתא באותו הבנק בו לקחו אותה, וכך לחסוך את עלויות המעבר של שיעבוד הנכס לבנק אחר. 

 

הקדמת תרופה למכה

מיחזור משכנתא מהווה פתרון מוצלח ויעיל להקטנת עלויות דיור, והקלה בנטל המשכנתא. אמנם כעת, כשהרבית הנמוכה ממילא הגיעה לשפל של 0.1%, עלויות ההחזר הן יחסית מקלות, אך אין לדעת מה יקרה לאלפי בתי אב בישראל, אשר יצטרכו להחזיר את המשכנתא החודשית גם כשהרבית תעלה. לכן, הליך מחזור המשכנתא מהווה סוג של הקדמת התרופה למכה, עד כמה שניתן.