הישיבה על הגדר נגמרה – ההסתערות החלה

אנשים רבים המעוניינים לרכוש דירה מתלבטים מה כדאי לעשות: לרכוש כרגע דירה או לשבת על הגדר ולחכות עד שמחירי הדירות הגבוהים ירדו קצת?

ישיבה על הגדר היתה אולי אסטרטגיה טובה מיולי 2011 עד חודשים פברואר מרץ 2012, אך מחודש אפריל מצטברות עוד ועוד עובדות המעידות כי האסטרטגיה העדיפה היא חזרה אל שוק הדיור:

 

1. עליות המחירים חזרו לשוק הדיור - אם ניכנס למאגר המידע של רשות המסים, ונבחן את קצב מכירת הדירות של הקבלנים בפרויקטים הגדולים(נוכל לבדוק את קצב מכירת הדירות על ידי בחירת רחוב, מספרי הבניינים וסימון התאריך שממנו נרצה להתחיל לבדוק) נראה, כי מחודש אפריל 2012 ועד היום חלה עלייה הדרגתית בקצב מכירת הדירות בפרויקטים אלה. ביחד עם העלייה בקצב מכירת הדירות, נראה כי חלה גם עלייה הדרגתית במחירי המכירה של הדירות בפרויקטים החדשים. עליית מחירים זו משפיעה גם על שוק הדירות מיד שניה והמסקנה המתבקשת היא, כי ככל שנחכה יותר נשלם יותר בעבור קניית דירה.

 

2. סיום הוראת השעה המאפשרת פטור כפול ממס שבח - הוראת השעה של רשויות המס, המאפשרת פטור מלא במכירת 2 דירות מגורים, לכל היותר, בסכום של עד 2.2 מיליון שקלים, מסתיימת בסוף 2012 ואנשים רבים מתכננים לנצל פטור זה ולמכור את דירתם בחודשי נובמבר – דצמבר השנה. זאת, מכיוון שבעלי הדירות מצפים כי מחירי הדירות בארץ יעלו ולכן רבים מהם מחכים עם מימוש הפטור, לחודשים האחרונים. עם זאת, מי שמתכוון למכור את דירתו בחודשי נובמבר-דצמבר 2012 עשוי למצוא את עצמו בלחץ של זמן, אלמנט שיגביר את כח המיקוח של הרוכשים ויאפשר להם להשיג מחיר קנייה זול יותר. חלון ההזדמנויות ייסגר בסוף השנה וכדאי לנצל את המחיר הנמוך שיווצר בחודשים אלו על מנת לרכוש דירה.

 

3. אי הגבלת שיעורי המימון הגבוהים שמספקים הבנקים למשכנתאות – למרות הוראות בנק ישראל בדבר הגבלת שיעורי המימון במתן משכנתאות עד ל-60%, הבנקים עדיין מספקים משכנתאות בשיעורי מימון הגבוהים מאחוז זה. ראייה לכך, נמצא בנתוני המשכנתאות לחודש יולי 2012 שהצביעו על כך ש-40% מהמשכנתאות ניתנו בשיעורי מימון הגבוהים מ-60%. בנק ישראל ער למציאות בשטח ולפני שיחליט לנקוט צעדי אכיפה חמורים יותר ולהגביל את המימון הגבוה, כדאי לנצל את האפשרות לקבל שיעורי מימון הגבוהים מ-60% ברכישת דירה אותם ניתן להשיג כיום.

 

4. ריבית נמוכה במשק – נגיד בנק ישראל מעוניין להעלות את הריבית במשק, כדי להגביל את רכישת הדירות המאסיבית. עם זאת, הוא רואה לנגד עיניו את סכנת המיתון העולמי ואת עליית אחוזי האבטלה בישראל ולכן הוא מבקש לעודד את הצמיחה במשק ושומר את הריבית ברמה נמוכה. אין לדעת עד מתי הריבית תישאר ברמה זו ולכן כדאי לנצל כעת את הריבית הנמוכה על מנת להשיג משכנתאות נוחות מהבנקים, במיוחד במסלולי הריבית הקבועה.     

 

הכותב הוא ישראל הס – מארגן קבוצות רכישה ורוכשים בירושלים – בעלים של "קבוצת הרוכשים הירושלמית"