היסטוריה בשוק הנדל''ן הישראלי. שנת 2015 – שיא כל הזמנים ברכישת דירות!

בשנה החולפת הישראלים רכשו כ-120,000 דירות. במחצית השנייה של 2015 חלה צניחה של 60% ברכישת דירות ע''י משקיעים וזאת בעקבות מס הרכישה של כחלון. עלייה של 31% ברכישת דירות יד שנייה ועלייה של 22% ברכישת דירות חדשות.

שוק הדירות בארץ הקודש לא מפסיק לרתוח. משרד האוצר פרסם היום (ב') כי שנת 2015 שברה את כל השיאים במספר הרכישות של דירות. הגידול העיקרי היה בעסקאות לרכישת דירות יד שנייה, שבלט בעיקר באזורי הפריפריה בארץ. כך למשל, באזור השרון הצפוני, שכולל בין היתר את הערים  חדרה, בנימינה, חריש ואור עקיבא, נרשם גידול של קרוב ל-60%. באזור חיפה, הקריות, הגליל המערבי והגליל העליון נרשם גידול של 38%. בתל אביב, לעומת זאת, הגידול ברכישת דירות יד שנייה הסתכם ב-11% בלבד.

 

ניתן להסביר נתון זה בכך שהעלאת מס הרכישה על המשקיעים דחקה אותם לרכוש דירות זולות יותר בכדי להימנע ממס רכישה גבוה הנגזר משווי הדירה.

 

מהנתונים עולה ששיטת 'מחיר למשתכן' והעלאת מס הרכישה שיזם שר האוצר, משה כחלון, השפיעה בצורה ניכרת על היקף הרכישות בקרב משקיעים מאז יוני 2015 (החודש בו עלה מס הרכישה). התכנית והחוק הביאו לירידה חדה של 24% בסך העסקאות במחצית השנייה של 2015, בהשוואה למחצית הראשונה. ירידה זו בולטת במיוחד בפלח השוק של המשקיעים - ירידה של קרוב ל-60%, אל הרמה הנמוכה ביותר מאז המחצית השנייה של 2003. מספר המשקיעים במחצית השנייה של 2015 עמד על 18% - רמת שפל היסטורי.

 

 

מספר המשקיעים בחודש נובמבר עמד על 20%. הגידול במשקל המשקיעים התרכז בשני אזורים - ירושלים וחיפה. בירושלים נרשם הגידול, בין היתר, על רקע גידול ברכישות תושבי חוץ. נתונים ראשוניים לחודש דצמבר מצביעים על רמה דומה של עסקאות בהשוואה לחודש נובמבר, בו נאמד מספר המשקיעים ב-19%.

 

כתב: אוהד אשכנזי.