האם שווה לשפץ דירה לפני מכירתה?

שיפוץ דירה לפני מכירתה בהחלט עשוי להגדיל את התמורה בעת המכירה ולשפר את שווי הנכס אבל זאת רק אם יתקיימו מספר תנאים.

מילים נרדפות למילים "שיפוץ לפני מכירה" הן "השבחת הנכס". מדוע? משום ששיפוץ דירה לפני מכירתה משביחה את הנכס ומעלה גם את התמורה שתקבלו עבור מכירתו. את ההנחה הזו יש מי שיסתור ויטען שזה לא נכון- ההשקעה בשיפוץ לא תמיד משתלמת ואיננה מבטיחה תמורה בעת המכירה. אנחנו נאמר לכם, אם אתם מתלבטים בסוגיה המורכבת הזו- ששיפוץ דירה לפני מכירתה בהחלט עשוי להגדיל את התמורה בעת המכירה ולשפר את שווי הנכס אבל זאת רק אם יתקיימו מספר תנאים. כלומר- לא כל שיפוץ ולא בכל תנאי או מקרה יתרמו לעליית שווי הנכס. חשוב לדעת מתי משתלם לשפץ, איזה שיפוץ לעשות, באיזה שלב ואם בכלל ללכת על זה כדי שזה יהיה באמת משתלם. חשוב גם לזכור ששיפוץ דירה מהווה פרויקט לא פשוט- הוא ידרוש מכם זמן, משאבים וכוח. אתם תיאלצו לרוץ אחרי בעלי המקצוע, להתרוצץ בחנויות ולנשום הרבה אבק וטינופת. אחרי שהפנמתם את כל זה, הגיעה העת שתלמדו מתי שיפוץ משתלם ומתי ניתן לסמוך על כך שהוא יעלה את שווי הדירה שלכם בשוק.

 

שיקולים לקראת שיפוץ דירה לפני מכירה:

אלה הם השיקולים שעליכם לקחת בחשבון בעת שתשפצו דירה שבכוונתכם למכור:

 

  1. עלות השיפוץ: כל משפץ מתחיל יודע ששיפוץ עולה ביוקר. יש שיפוץ שטחי, קוסמטי ויש שיפוץ מהפכני. מחיר של שיפוץ דירה נע בין טווחי מחירים מטורפים ואתם תוכלו לשפץ את הדירה שלכם בכמה אלפי שקלים או בכמה מאות אלפי שקלים. אם מדובר בדירה העומדת לפני מכירה- בחרו בשיפוץ שישפר את המראה והתחושה בבית. כל אדם חולם לגור בבית נקי שנראה טוב- קונה פוטנציאלי שייכנס לדירה לשלכם וייחשף לתקרה דולפת, אמבטיה מושחרת, מטבח מתפרק ורצפות פצועות לא יתאהב בה ממבט ראשון. גם אם האזור, הנגישות, הבניין ואפילו החניה יפתו אותו מצב הדירה יקשה עליו לפתוח את הארנק. רוב הקונים לא בודקים את מצב הצנרת, אלא מתרשמים מצבע הקירות, ממצב הרצפות, ממצב המטבח והאמבטיה. אם הכל יהיה חדש, נקי ובוהק תוכלו לדרוש יותר כסף והקונה שהתאהב ונכבש יהיה מוכן לשלם יותר. התייעצו עם איש מקצוע וצמצמו את השיפוץ למה שנחוץ ובולט לעין ולא מעבר לכך.
  2. מצב הדירה- הצורך בשיפוץ ובהיקפו תלוי גם במצב הדירה. אם הדירה שמורה יחסית ומוארת אל תמהרו ללכת על שיפוץ מקיף וערכו רק תיקונים קוסמטיים. את מה שבולט ואין ברירה לגביו- שפצו, נקו או סלקו מהבית.
  3. מועד המכירה- שיפוץ רציני שנעשה בטווח של חמש שנים לפני המכירה יכול לגרום לכם רווח כפול- גם תוכלו במהלך חייכם בבית ליהנות מכמה שנים של אושר ואז גם למכור ברווח.
  4. חישובים כלכליים- סביר שאם אתם מוכרים דירה תשתמשו בכסף שקבלתם עבורה לרכוש נכס חדש. עשו חישובים מדויקים של עלות השיפוץ, מול עלות הקניה של הנכס החדש ובדקו את הרווח הפוטנציאלי. היעזרו לשם כל החישובים במחשבון משכנתא- כלי שמסייע לבחון את גובה המשכנתא, גובה ההחזר החודשי, גובה ההחזר הכולל ועוד- מה שיסייע לכם בחישובים כלכליים סבוכים הלוקחים בחשבון פרמטרים רבים שנים קדימה. מחשבון משכנתא הוא כלי מצוין לחשב את הכל ולהחליט על כדאיות שיפוץ הדירה לפני מכירתה ועל עלות השיפוץ האפשרית כדי שהעניין ישתלם. לפי חישובים ונתונים שעיבדו שמאי מקרקעין ואשר מפורסמים מעת לעת, שיפוץ דירה לרוב מעלה את שווי הנכס בממוצע בחמישה עד שבעה אחוזים. לכן הגבילו את עלות השיפוץ לטווח זה. (היכנסו לכאן כדי לחשב את החזרי המשכנתא הצפויים לכם)
  5. אזור המגורים וקהל היעד: אם הדירה שלכם ממוקמת במקום לוהט ומבוקש תוכלו לסמוך על כך שהשיפוץ ישתלם. אם אתם גרים בשכונת יוקרה- תרגישו חופשי יותר להשקיע בעיצוב ושיפוץ יקרים ומסיביים כי אנשים אמידים יתפתו להשקיע הרבה כסף בדירה מעוצבת ייחודית. עם זאת זכרו כי לכל אדם טעם שונה ולכן הצמדות לשיפוץ קוסמטי בסיסי בלי להשתולל עם העיצוב תמיד עדיף יותר.
  6. המחיר בו רכשתם את הדירה: אם קניתם דירה מוזנחת במחיר מציאה- אל תהססו עם השיפוץ. זו הזמנות הפז להרוויח כסף- חשבו כמה השקעתם, קחו בחשבון שיפוץ רציני וזכרו שיש לכם הזדמנות לרווח גדול אם תתנהלו בזהירות ובחכמה.

 

טיפים בדרך:

 אחרי שתשקלו את כל הגורמים ותערכו את כל החישובים, בעת שיפוץ הדירה- פרויקט ארוך ולא הכי נעים, היעזרו בטיפים הבאים כדי לצלוח בקלות את העניין:

  1. זיכרו- שיפוץ דירה זה לא פיקניק. אתם הולכים לאכול אבק תרתי משמע. שנסו מותניים, קחו אויר ותתכוננו היטב למשימה. המודעות והציפייה לבאות ירככו את המכה לכשתגיע.
  2. התאזרו בסבלנות: התכוננו מראש לכך שהשיפוץ ייקח יותר זמן מהצפוי.
  3. התכוננו כראוי לשיפוץ- אם השיפוץ הוא חלקי בודדו היטב את החלק בבית בו תמשיכו לגור, כסו היטב את כל החפצים וצמצמו ככל האפשר מפגעים. קשה לחיות בבית שעובר שיפוץ. אם יש לכם אופציה וכמובן שאם הלכתם על שיפוץ מקיף- מצאו מקום מגורים זמני חלופי.
  4. הגדירו מסגרת תקציבית ונסו לעמוד בה- זכרו, אתם לא תיהנו מהדירה המשופצת אלא הקונים. עליכם לדאוג שהשיפוץ יראה טוב ומזמין, אל תתפתו לבזבז עוד ועוד. כל שקל שתוציאו זה שקל פחות ממה שתרוויחו בעת המכירה- אל תשכחו את זה.
  5. בחרו רק איש מקצוע שקיבלתם לגביו המלצות חמות, בקשו לראות עבודות שלו ולשוחח עם לקוחות. אל תתעסקו עם שרלטנים לא מקצועניים. שלמו טיפה יותר אם צריך, העיקר שתלכו על בטוח.
  6. לאחר השיפוץ שמרו על בית נקי ומסודר, מאוורר ומואר- כל דבר כזה יכול לגרום לקונה הפוטנציאלי להתאהב, לפתוח את הלב וגם את הארנק.