האם לרכוש דירה מקבלן או דירה יד שנייה?

האפשרויות לרכישת דירה הן רבות – מיקום גיאוגרפי, מיקום בתוך בניין הדירות, גודל הדירה וכד'. בנוסף, עולה השאלה – מה משתלם יותר – לרכוש דירה יד שנייה או דירה חדשה ישירות מהקבלן?

האם לרכוש דירה מקבלן או דירה יד שנייה?

רכישת דירה היא אחד הצעדים המתבקשים בדרך לעצמאות כלכלית. בעלות על דירה מעניקה שקט נפשי, וידיעה כי לא משנה מה יקרה, תמיד תהיה לכם קורת גג מעל הראש.

 

האפשרויות לרכישת דירה הן רבות – מיקום גיאוגרפי, מיקום בתוך בניין הדירות, גודל הדירה וכד'. בנוסף, עולה השאלה – מה משתלם יותר – לרכוש דירה יד שנייה או דירה חדשה ישירות מהקבלן?

 

לשתי האפשרויות יתרונות וחסרונות כמובן. במקרה של דירה יד שנייה, כנראה שהמחיר יהיה נמוך יותר – יתרון משמעותי כאשר מדובר בהוצאה הגדולה ביותר בחיים. עם זאת, אתם מקבלים דירה "משומשת" – כזו שאוכלסה בעבר, ולכן יתכן כי מכילה פגמים כלשהם וסממנים של מי שגר כאן קודם לכן. במקרה של דירה חדשה ישירות מהקבלן, היתרון המשמעותי הוא כי אתם מקבלים דירה חדשה ונוצצת, אשר אף אחד לא גר בה מלבדכם (אשר כנראה נמצאת בפרויקט חדש וטרי של דירות, בו מרבית הדיירים חדשים), כאשר אתם יכולים להיות יחסית בטוחים כי כל המערכות חדשות ומתפקדות כראוי (צנרת, חשמל וכד'). החיסרון הוא כי סביר להניח שהמחיר יהיה מעט גבוה יותר מאשר בדירה יד שנייה, אך גורם זה מושפע ממיקום הדירה וגודלה יותר מכל.

 

מה לעשות? איזו אפשרות עדיפה?

יתכן והתשובה לשאלה זו היא כי אין אפשרות שעדיפה באופן מוחלט על פני השנייה. לכל אפשרות כאמור יתרונות וחסרונות שונים. מה שעליכם לעשות על מנת להגיע להחלטה הנבונה ביותר זה פשוט לשקול את כל האופציות העומדות לרשותכם, כל דירה לגופה. יתכן מאוד כי תמצאו דירה יד שנייה במחיר זול יחסית אשר נמצאת במצב טוב וחדש ואפילו בבניין חדש יחסית. באופן דומה, יתכן מאוד כי תמצאו פרויקט חדש בו ניתן לרכוש ישירות מהקבלן דירה זולה יחסית, וחדשה לגמרי. הכול תלוי במצב השוק בתקופה בה אתם מחפשים, ביסודיות החיפוש שלכם, וכן – גם בהרבה מזל.

 

לאחר שהתחלתם בתהליך החיפוש ומצאתם כמה דירות פוטנציאליות לרכישה, חשוב לשים דגש על נקודות מפתח. למשל, במקרה ומצאתם דירה מקבלן – בררו קצת על אותו קבלן, על פרויקטים נוספים שלו ורמת האמינות הכללית שלו. במקרה של יד שנייה, חשוב לבצע בדיקות מקיפות ויסודיות לדירה עצמה, על מנת לגלות בעיות נסתרות מהעין (למשל – בעיות צנרת אשר עלולות לעלות הרבה כסף).

 

בעת החיפוש אחר הדירה החדשה מומלץ לא להינעל מבעוד מועד על אפשרות כזו או אחרת (קבלן או יד שנייה), ובכך לסגור בפני עצמכם אופציות אטרקטיביות אחרות. תחת זאת, כדאי לשקול את האפשרויות לגופן, ולהגיע להחלטה המשתלמת ביותר על סמך האופציות הקיימות והמצב בשטח.

 

חשוב מאוד לשים דגש על חיפוש יסודי, עמוק ומתמשך. בעת חיפוש דירה לקנייה, סבלנות ואורך רוח הינם גורמים חשובים מאוד, אשר יביאו אתכם בסופו של דבר למצוא את דירת חלומותיכם. קוצר רוח ופזיזות לעומת זאת, עלולים לגרום לכם לחתום על עסקה אשר אינה הטובה ביותר עבורכם, ואשר תגרום לכם להצטער על כך בעתיד.