ד''ר רינה דגני: סבסוד המשכנתאות ייצור תנועה ערה של משפחות לפריפריה

לדברי דגני, משקי בית מוכנים לנסוע 15 דקות ממקום מגוריהם הנוכחי לטובת קבלת המענק אלא שהבעיה שנותרה היא אמצעי התחבורה; תל אביב תהפוך בעתיד למנהטן עם דירות קטנות יותר ובנינים שלמים שיושכרו לצעירים

כתבתו של דותן לוי מהאתר כלכליסט

 

"השוק הישראלי מתנהג באופן בלתי טבעי ולא כשוק נורמלי. משפרי דיור צריכים להיות כ-40% מהשוק אבל לא רואים אותם, רוב הדירות נרכשות עבור צעירים", כך אמרה היום ד"ר רינה דגני בכנס נדל"ן של המי"ל שהתקיים בתל אביב. לדבריה התופעה ניכרת הן במרכז הארץ והן בפריפריה.

 

דגני התייחסה למחירים ואמרה כי הרושם שמתקבל הוא כי מחירן של מרבית הדירות עולה על 2 מיליון שקל אבל במציאות היקף הדירות שנרכשות מעל 2 מיליון שקל מהווה רק 13% מהשוק. מדבריה עולה כי דירה ממוצעת בפריפריה עולה כ-550 אלף שקל וצמוד קרקע כ-1.1. בפריפריה הסכום הממוצע שהאוכלוסיה יכולה להקצות לדיור עומד על 900 אלף שקל לעומת 1.1 מיליון שקל במרכז הארץ.

 

להערכתה, סבסוד המשכנתאות שיעניק משרד השיכון והבינוי ייצור תנועה ערה של משפחות לפריפריה, לפי בדיקה שעשתה דגני עולה כי משקי בית מוכנים לנסוע 15 דקות ממקום מגוריהם הנוכחי לטובת קבלת המענק אלא שהבעיה שנותרה היא אמצעי התחבורה. בתוך כך, היא אומרת, ההחלטה להגביל את המענקים רק לבנייה רוויה אינה מאפשרת למגזר הערבי לקבל את המענקים מאחר ומרבית הבנייה במגזר זה מתבצעת לצמודי קרקע. עם זאת שינוי יכול להתרחש בעתיד היות ומחקר שנערך מצא כי 20% מהציבור הערבי מוכנים לשקול לעבור לבנייה רוויה כדי לקבל את המענקים, 20% מוכנים לרכוש דירה בישוב יהודי כדי לקבל את המענק וכ-15% מוכנים לעבור לבנייני קומות ללא קשר למענקים.

 

בנוגע לתל אביב דגני מעריכה כי היא תהפוך למנהטן, הדירות יהיו קטנות יותר, ימשיכו לפצל דירות ונראה בעלי בתים שירכשו בניינים שלמים ויהפכו אותם לדיור לצעירים כמו בחו"ל. 

 

כתבתו של דותן לוי מהאתר כלכליסט