דירות מכינוס נכסים לא מצליחות להימכר

מנתונים שנאספו ע"י אתר האינטרנט kones.co.il עולה כי לפחות 100 נכסי נדלן בכל הארץ הוצעו פעם חוזרת למכירה לפחות 4 פעמים בארבע השנים האחרונות. כאשר 10 מתוכם הוצעו למכירה כבר 10 פעמים, ולא הצליחו להימכר, כשמיקום נכסים אלו הוא בעיקר ברחובות קפריסין והרב עוזיאל בבאר שבע, ברחוב אלנקווה בדימונה, ברחובות קסל, ברזילי והחלוץ בחיפה, ברחוב שפירא בקרית ים.

 

מנכ"ל האתר kones.co.il, הכלכלן אילן חזני, חוקר כלכלי בכיר לשעבר באגף כונס הנכסים הרשמי במשרד המשפטים, מסביר כי מדובר בבעיה נקודתית באזורים ספציפיים. המאפיין המשותף לאותם נכסים הוא שהם נמצאים באזורים בהם נמצאות אוכלוסיות חלשות, ואזורים אלו אינם אטרקטיביים לצורך השקעה ו/או מגורים. זאת ועוד, המלחמה האחרונה לא הוסיפה לסיכויי אותם נכסים להימכר. לעומת זאת דירה למכירה במרכז תל אביב תימכר במחיר השוק שלה ולעיתים בסכום הגבוה מכך.

 

נתון זה אינו עולה בקנה אחד עם המגמה הכללית בשוק הדירות הכלל ארצי מכינוס נכסים בשנים האחרונות, כשבנוסף לאנשי עסקים שבעבר כמעט רק הם חיפשו נדלן מכינוס נכסים כהזדמנות להשקעה, גברה באופן משמעותי המודעות בקרב אזרחים רגילים שנכנסו לזירת הרכישות של נכסים הנמכרים בהליכים משפטיים במחיר הנמוך בכ- 25% ממחיר השוק, ובדרך הנקייה מעיקולים ושעבודים, כך שמרבית הנכסים שהיו במלאי אצל כונסי הנכסים בעבר, פשוט כבר נמכרו בשנים האחרונות ובשנה האחרונה הוצעו נכסים "טריים", זאת למעט אותם נכסים איתם כונסי הנכסים "תקועים" וממשיכים להציע אותם למכירה.

 

עוד אומר חזני כי לתופעה זו בה נכסים לא מצליחים להימכר במסגרת הליכי כינוס הנכסים ישנה השפעה חברתית שלילית. מסתבר כי המצב הכלכלי הקשה לא פסח על זוגות ויחידים רבים שנטלו משכנתא ואינם עומדים בהחזר ובגלל מצבם הכלכלי אינם מסוגלים לעמוד בהחזרים החודשיים של המשכנתא ולכן הם מפונים מהדירה והיא מוצעת למכירה ע"י כונס נכסים.

בסיטואציה זו שהדירה לא מצליחה להימכר בכינוס נכסים והחוב צובר ריבית חריגה והצמדות בתיק ההוצאה לפועל, אזי בסופו של תהליך זה בו החוב תפח למימדים מפלצתיים ומנגד הדירה נמכרת בכ- 25% מתחת למחיר השוק שלה, חלקם נקלע למצב בו גם לאחר שמכרו להם את הבית הם נותרים חייבים לבנק המשכנתאות מאות אלפי שקלים ובסופו של דבר רובם הופכים לנטל על החברה בישראל.