דירות למכירה

מרבית הדירות הינן דווקא דירות להשכרה ולא משמשות למגורים על ידי הקונה של הנכס. למגורים הארעיים יתרונות וחסרונות, יש שיטענו כי הם המקור לתסיסת החיים בעיר. ובתקופות מסוימות - שיחת העיר.

כאשר נשאל את האדם הממוצע ברחוב, איזו אסוציאציה עולה בו עת הוא שומע את צמד המילים  "דירות למכירה", סביר שהדיון הנדוש על מצבו של שוק הנדל"ן בארץ, או לחילופין "בועת הנדל"ן" הוא מה שיישלף ראשון מתוך סל הקישורים האסוציאטיביים המצויים בראשו. לעומת זאת, כאשר נפנה את השאלה אל קבוצות מוגדרות ומשייכות בתכונות מסוימות - כגון סטודנטים או תושבים ותיקים באזורים מבוקשים, התשובה תהיה שונה. בערים מסוימות כגון ירושלים, באר שבע או תל אביב ישנם אזורים אשר רוב האוכלוסייה איננה אוכלוסיית הקבע. כלומר, מרבית הדירות הינן דווקא דירות להשכרה ולא משמשות למגורים על ידי הקונה של הנכס. למגורים הארעיים יתרונות וחסרונות, יש שיטענו כי הם המקור לתסיסת החיים בעיר. ובתקופות מסוימות - שיחת העיר.

 

קורת גג, וזהו?

סטודנטים רבים מכירים את תחושת רעד הרצפה תחת רגליהם לקראת סוף שנת הלימודים. תכונה מורגשת באזור מגוריהם, ורעש של הזזת רהיטים. "כל הקודם זוכה", הוא ביטוי נפוץ בפרסום מודעות לחיפוש דירות. זוכה, האומנם? הפזיזות הרבה בסגירת חוזה להשכרה ב"עונת המעבר" מייצרת מצב של זוכה אחד - בעל הדירה. דמי שכירות מופקעים, תנאי חוזה נוקשים, בקשת ערבויות ומקדמות הם רק חלק קטן מתוך שלל הקשיים העומדים בפני סטודנט מצוי הרוצה קורת גג מעל ראשו. בעלי דירות הבינו את הפוטנציאל של המיקום המבוקש ומעזים לדרוש סכומים מופקעים, כאמור, המשאירים את המשכיר ללא תמורה.

 

בירושלים, לדוגמא, דירה ישנה, ללא סלון וצנרת מימי השלטון הטורקי תעלה בסביבות 1500 שקלים לחודש וזאת בלי להוסיף את חשבונות הארנונה, מים, וועד הבית. בשנים האחרונות עירית ירושלים מעניקה מלגות מגורים לסטודנטים המעוניינים להתגורר במרכז העיר, מה שאמור להוריד את מחירי השכירות. אך בעלי הדירות, הוסיפו חטא על פשע והעלו בתגובה את מחירי הדירות. דירה ממוצעת בשוק מחנה יהודה תעלה 1800 שקלים לחודש, מלגת המגורים תוריד את המחיר ל-1500 שקלים בחזרה, וכך, למעשה, חזרנו אל נקודת המוצא. לאחרונה, נשמע קול מחאה מכיוון הסטודנטים. בחודשי הקיץ ניתן להיתקל בפשקווילים מקומיים הקוראים להפסקת המצב המחפיר. המגמה שהם מנסים ליצור היא יציאה מתוך המקומות המוגדרים כ"מבוקשים" ללא שום סיבה אובייקטיבית אמיתית ומעבר אל שכונות המציעות מחירים שפויים ואפשריים.

 

לגור בשוק, מעל ממלכת החלבה...

על אף הניסיונות הנ"ל, נראה כי בעלי הדירות ואיתם גם הסטודנטים לא מוותרים כל כך מהר. גם הגבעה הצרפתית, שכביכול אמורה להיות מלאה בצעירים לא זוכה לזוהר לו זוכה דירה עבשה בנחלאות. כנראה, שלגור בשוק - מעל ממלכת החלבה, לקנות מרציפן לשבת ולהכיר את כל האנשים הלוקים בסינדרום ירושלים נוצץ קצת יותר מלגור בשכונה סתמית בקרית יובל או לחילופין רמת אשכול. מעניין אלו גלי השפעה יתקבלו אם הטרנד החדש יהיה מחאה חברתית, במקום חלבה ומרציפן כמובן...