דירה מקבלן - האם זה כדאי?

לאחר שנות שכירות או מגורים אצל ההורים, החלטתם להתמסד באופן סופי ולהתייצב על הקרקע - לקנות בית. מכיוון שישנם הבדלים רבים בין קנייה מקבלן לבין קנייה מבעלי דירה פרטיים, מרוכזים עבורכם דגשים עיקריים לקניית דירה מקבלן.

לאחר שנות שכירות או מגורים אצל ההורים, החלטתם להתמסד באופן סופי ולהתייצב על הקרקע - לקנות בית. הסתובבתם בעיר מגוריכם העתידית ובחנתם את האזורים השונים בה ואת עיניכם צדה שכונה חדשה ויפה שבנייתה זה עתה נסתיימה. החלטתם לקנות דירה מקבלן, אך מכרים וקרובים רבים מזהירים אתכם מפני פרצות בחוזה, בנייה לא איכותית וקנייה שאינה בטוחה. כמובן שלצד קבלנים תחמנים ישנם קבלנים טובים ואיכותיים רבים, וצריך רק לחפש אותם בצורה הנכונה. ומכיוון שישנם הבדלים רבים בין קנייה מקבלן לבין קנייה מבעלי דירה פרטיים, מרוכזים עבורכם דגשים עיקריים לקניית דירה מקבלן.

 

למה חשוב לשים לב?

ראשית, זכרו כי לקבלן ממנו תרכשו את הדירה בוודאי כבר יש ניסיון בעסקאות נדל"ן ובתחום הבנייה, וזה נותן לו יתרון רב על פניכם. היאזרו בסבלנות הנדרשת והשקיעו את הזמן הרצוי לבדיקות שונות, בירורים, לימוד הנושא ועוד. אל תחששו לשאול שאלות, לברר אצל שכנים ומכרים ולעשות בדיקות רבות. אחרי הכל, אצל רוב האנשים קניית בית היא העסקה הכלכלית הגדולה ביותר שהם עושים בימי חייהם, ואינכם רוצים שהעסקה הזו תתגלה כחתול בשק או כבעלת פגמים או פרצות בחוזה. מעבר לכך, אינכם רוצים להיכנס לגור בדירה ולגלות במהלך המגורים בה שהבנייה הייתה רשלנית וישנם ליקויים רבים. במקרים מעין אלה, אפילו אם הקבלן מוכן לקחת אחריות ולתקן על חשבונו את הליקויים, השיפוצים עשויים לגרום לכם לחוסר נוחות ולפגום בחוויית המעבר לבית החדש.

 

בררו אם בחלק מהדירות שנרכשו כבר גרים דיירים. אם כן, בקשו את רשותם לבקר אצלם, לראות את הדירה לאחר שכבר רוהטה והועברו אליה חפצי הדיירים, לשאול אותם על התהליך ולברר אם הם מרוצים. אם בניית הדירות נסתיימה כבר, בקרו בדירות שונות של אותו מבנה מספר פעמים, ובדקו כל פרט ופרט בהן. בקשו מחברים חדי עין להתלוות אליכם ולבחון את הדירות השונות. אם יש לכם קרובים וחברים שעוסקים במקצועות כגון חשמלאות, הנדסת בניין, תחזוקה, שרברבות וכו', חוות דעתם המקצועית על מבנה הדירה תוכל לעזור לכם מאוד ולמנוע מכם "נפילות" על דירות שבנייתן הייתה רשלנית.

 

אל תשכחו להיזהר ממבצעים והוזלות משמעותיות על הדירות, מכיוון שאלה באים, פעמים רבות, לפצות על ליקויים ותקלות שונים ומשונים בדירות. חפשו באינטרנט מידע על הקבלן הרלוונטי, ובדקו בעיקר תלונות שעלו לגביו, כמו גם המלצות ומחמאות. אל תחששו לשאול אותו לגבי בעיות נפוצות שעלו ב"מחקר" הקטן שלכם.

 

ומה עוד?

התייעצו עם מכרים וקרובים שכבר רכשו דירה מקבלן, ובקשו מעורך דין לעבור על החוזה ולהסביר לכם את הסעיפים השונים ו"האותיות הקטנות". היו סבלניים, לימדו והכירו את הנושא ושאלו הרבה שאלות. כשתחתמו לבסוף על החוזה ותקבלו מפתח לדירה חדשה משלכם, תדעו שזה היה שווה את זה.