''דירה להשכיר'' - החלק המשפטי

ברוכים הבאים לעולם דיני המקרקעין. עולם מרתק ועשיר - במיוחד עבור עורכי הדין המומחים בתחום, אבל פחות עבורכם... על מנת להימנע משכר מופקע של עורך דין או גרירה מיותרת לבית המשפט, אספנו עבורכם כמה דברים שחשוב לדעת.

ברוכים הבאים לעולם דיני המקרקעין. עולם מרתק ועשיר - במיוחד עבור עורכי הדין המומחים בתחום, אבל פחות עבורכם... על מנת להימנע משכר מופקע של עורך דין או גרירה מיותרת לבית המשפט, אספנו עבורכם כמה דברים שחשוב לדעת.

 

משכירים או שוכרים?    

תתפלאו, אבל למרות שהוראות חוק הגנת הדייר כמעט ולא חלות על שוכרי דירה בימינו, גם לכם כשוכרים יש זכויות, וחשוב מכך – אפשרות לשמור עליהן.

לפני הכול, פנו לטאבו. נסח הטאבו הוא מסמך רשמי שניתן לקבל מלשכת רישום המקרקעין, ובו מידע על מצב הנכס שברצונכם לשכור. האם המשכיר הוא אכן הבעלים החוקיים של הבית? האם הנכס נמצא בהליכי הקפאה? חשוב גם לבדוק שאין הערת אזהרה בנסח. הערת אזהרה היא התחייבות של בעל הנכס לבצע בו עסקה מסוימת, או להימנע מכך. אם יש הערת אזהרה, ייתכן והנכס מצוי בהליכי העברת בעלות או עיקול, וזו כבר בעיה. זכרו – הטאבו הוא חברכם הטוב ביותר וביכולתו למנוע מכם לבצע טעות שתעלה לכם בעוגמת נפש.

 

חוזה שכירות – הבסיס שמגן עליכם

ומה עם החוזה? חוזה השכירות הוא הבסיס לכל התקשרות עתידית שלכם עם בעל הבית, ושווה להשקיע זמן כדי להבין אותו לעומק. יש לכם זכות לקחת מרווח זמן (כמה ימים או יותר) ולעבור באופן יסודי ופרטני על החוזה שקיבלתם. מומלץ מאוד להתייעץ לשם כך עם עו"ד או אנשים שמבינים בנושא ואתם סומכים עליהם. זכרו כי בתחום הזה אין תוקף לדברים שנאמרו בעל פה, והחוזה הוא המסד המשפטי והחוקי לכל סכסוך שחלילה עלול להתגלע בינכם לבין המשכיר.  

ומה עם האופציה? לא, לא מדובר במניות. מדובר בסעיף חיוני בחוזה שמסדיר את האפשרות להארכת החוזה בשנה נוספת, למקרה שתחפצו בכך. חשוב מאוד לבדוק מהם התנאים המקדימים למימוש האופציה, וכמה זמן מראש צריך להודיע למשכיר על כוונתכם להאריך את החוזה.


ומה אתכם, בעלי הבתים?


כמובן שגם אתם צריכים לשמור על האינטרסים שלכם. כמשכירים, זכותכם לשמור על זכות הקניין במידה ומשהו בהסכם משתבש.


אז איך עושים את זה?


|• הגדירו באופן ברור ונהיר את מנגנון התשלום של השוכר.

• דרשו 12 שיקים, כל אחד ע"ס סכום שכר הדירה החודשי, טרם כניסת השוכר לביתכם. זה יבטח אתכם במידה והשוכר לא ישלם.

• בקשו מהשוכר שיספק לכם בטחונות על מנת שיהיה לכם גיבוי במקרה של הפרה יסודית של החוזה (שטר ערבות שחתום בידי שני ערבים ובנוסף שיק בטחון). בכל מקרה, על מנת להגיע לחתימה המיוחלת על חוזה שכירות סביר והוגן הן עבור השוכר והן עבור המשכיר, מילת המפתח צריכה להיות: איזון. זכות הקניין של בעל הנכס צריכה לבוא בחשבון לצד זכות השוכר לתנאי מגורים נאותים ויחס הוגן. כעת, עם בסיס זה, נוכל לצאת לדרך ולחקור את הנושא לעומק.

 

 

לברורים נוספים