דיור מוגן, לנעים להכיר

בחירת דיור מוגן היא בחירה הנוגעת לכל אחד מאיתנו- בין אם הגעת לגיל המתאים, בין אם יש לך הורה או קרוב משפחה שהגיע לשלב זה, או בין אם מדובר בדאגה לעתיד הרחוק- בית אבות הוא חלק מכל מחזור חיים תקין.

דיור מוגן, לנעים להכיר 

חילונים, דתיים, נשים, גברים, ימנים ושמאלנים, קצינים בצה"ל ומשתמטים, אלה שאוהבים במבה ומי שמעדיפים ביסלי- כולנו שונים זה מזה וכל אחד מאיתנו מנתב את החיים שלו למקום שונה לחלוטין. אולם בסופו של דבר, כולנו, ללא יוצא מן הכלל, נגיע לאותו מקום. לחיים לא איכפת מי אתה, כמה אתה מרוויח, ולמי הצבעת בבחירות האחרונות. הגיל השלישי הוא בו רוב ההבדלים והפערים בין בני האדם השונים מצטמצמים, הדאגות והחששות מתמקדים ומתנקזים אל מה שחשוב באמת- איכות החיים. בחירת דיור מוגן היא בחירה הנוגעת לכל אחד מאיתנו- בין אם הגעת לגיל המתאים, בין אם יש לך הורה או קרוב משפחה שהגיע לשלב זה, או בין אם מדובר בדאגה לעתיד הרחוק- בית אבות הוא חלק מכל מחזור חיים תקין.

 

מתי כדאי לעבור?

לא כל אחד צריך לארוז את פקלאותיו עם הגיעו לגיל 65 ולעבור לבתי אבות. יש כאלו שיעדיפו להמשיך לחיות בביתם, אולי בשילוב של טיפול מתאים. אולם מסגרת מוגנת יכולה להתאים למי שכבר לא נמצא במעגל העבודה אך עדיין כמהה לאורח חיים מלא ועשיר. כמו כן, הדיור המוגן מספק רשת חברתית ענפה, כזו החסרה לעיתים לבני הגיל השלישי. וכמו כן- דיור מוגן. כשמו כן הוא, והוא מספק סביבה בטוחה ומוגנת למי שמרגישים שהם זקוקים לה בשלב זה של החיים. בכל מקרה, כאשר מתקבלת החלטה לעבר למסגרת של אוכלוסיה בוגרת, יש לערוך סקר שוק מקיף משום שמדובר באחת ההחלטות החשובות ביותר בחיים, שתשפיע אל מהלך החיים שלכם בשנים הבאות.

 

זה  לא מה שחשבתם...

כאשר מזכירים את צמד המילים "דיור מוגן", הדימוי העולה לנגד עיני רוב האנשים הוא קבוצה של אנשים שהושלכו מחוץ למעגל החיים על ידי קרוביהם שלא רוצים להיות מוטרדים בטיפול בהם והם נותרו להמתין לקיצם לבדם. מדובר בראייה אנכרוניסטית שבינה ובין דיור מוגן מודרני אין ולא כלום. כיום, עם הירידה בגיל הפרישה והעלייה ברמת החיים, "הגיל השלישי" מתחיל מוקדם יותר. כמו כן, בשל ההתקדמות ברפואה ובמודעות לאורח חיים בריא, אוכלוסיית הגיל השלישי מאופיינת בבריאות טובה יותר, אורח חיים פעיל יותר, ורצון ויכולת להמשיך ולקיים אורח חיים פעיל, צעיר, וכלל לא כזה העולה בקנה אחד עם אוסף תשושי הנפש המקושר עם הדימוי הסטריאוטיפי של בית אבות. בשל כך, יש מסגרות שונות של מגורים לאוכלוסיה הבוגרת המציעים כיום מסגרות דיור המאפשרות ומעודדות אורח חיים צעיר- בריכת שחייה, כרי דשא מוריקים, לוח אירועים תרבותי שגם אנשים במיטב שנותיהם יתקשו לעמוד בקצב שלו, חוגי העשרה, ואפילו חוגי ספורט המותאמים לגיל זה. מן הצד זה נראה כמאט ככפר נופש לכל דבר.  המעבר אל דיור מוגן אין שמשמעה פרישה מן החיים אלא מעבר למסגרת נוחה יותר, כזו המתאימה עצמה אליך, והופכת את הגיל השלישי לא לסיום בקול ענות חלושה של מחזור החיים, אלא לתקופה בה מגיע לך, סוף סוף, לנוח וליהנות.