דיור בר השגה

מי מעניק דיור בר השגה? כיצד משיגים דיור בר השגה? על כך בכתבה הבאה.

דיור בר השגה, הוא מושג מוכר בעולם הנדל"ן וגם בתחום הרווחה. מכיוון שלא לכולם יש כסף לרכישת דירה ולרבים גם אין מספיק כסף לשכור דירה, נוצר המושג "דיור בר השגה" שמשמעותו דיור במחיר זול מאוד ולעיתים אפילו מסובסד על ידי המדינה או על ידי הרשות המקומית. יש דרכים רבות ליצירת דיור בר השגה עבור אנשים שאין להם מספיק משאבים למגורים, למשל - הוזלת מחיר הדירות לאוכלוסיות מסויימות, סיוע בשכר דירה, פיקוח על מחירי השכירות, יצירת מדיניות תכנונית הקובעת כי מחירי דירות באיזורים מסויימים יהיו מסובסדים ועוד. עוד על דיור בר השגה בכתבה הבאה.

 

מי מעניק דיור בר השגה?

דיור בר השגה הוא עניין חשוב מאוד עבור אוכלוסיות רבות. מי שאין לו כסף לשכור דירה נמצא ממש בצרה צרורה, ודיור בר השגה יכול ממש להציל את חייו. במדינות רבות, בעיקר מדינות רווחה בנמצאות באירופה, דיור בר השגה הוא מקובל מאוד. גם אצלנו, התחייבה לאחרונה ממשלת ישראל לדאוג לדיור בר השגה לאוכלוסיות מסויימות ולאורך השנים נעשו לא מעט פעולות בתחום. מדינת ישראל היא הגוף המרכזי שצריך לדאוג לדיור בר השגה (וזאת על מנת שלכל אזרח במדינה יהיה היכן לגור), אך לעיתים גם הרשות המקומית דואגת לכך. אם לרשות מסויימת יש תקציב גדול, היא יכולה להשקיע חלק מהתקציב בדיור בר השגה וכך לדאוג לתושבים הגרים בתחומי הרשות המקומית. בישראל נחקקו מספר חוקים בעשור האחרון הקשורים לדיור בר השגה, וזאת לרווחת האזרחים, ובעיקר אלה ש"אין להם". יש מקומות בעולם הדואגים לכך שעשרים או אפילו שלושים אחוזים מהדיור במדינה יהיה דיור בר השגה. יש מדינות שהאחוזים אפילו גבוהים יותר, וישראל נמצאת במקום טוב באמצע מבחינת האחוזים של דיור בר השגה (הנקרא במקומות רבים גם דיור ציבורי).

 

כיצד משיגים דיור בר השגה?

כל אדם שחושב שהוא זכאי לדיור בר השגה, יכול לברר אם הוא באמת זכאי להקלות ולהנחות של דיור שכזה. לא לכל אחד זה מגיע ולכל מדינה יש קריטריונים ברורים למי מגיע דיור בר השגה בשל מצבו הכלכלי ולמי לא מגיע. את הפרטים ניתן לקבל באתרי האינטרנט הרלוונטיים של הממשלה ובאתרי האינטרנט של הרשויות המקומיות. לא כולם מודעים לזכויות שלהם ולכן רצוי לבצע בירור מעמיק ויסודי, על מנת שכל אחד יקבל את מה שמגיע לו מהמדינה או מהרשות המקומית.

 

לסיכום, אם התמזל מזלכם ויש לכם כסף לרכישת דירה או לשכור דירה - אין לכם כל צורך בדיור בר השגה, אך אם אתם נמנים על המעמד הנמוך ואין לכם אמצעים מספיקים למגורים, דעו כי המדינה יכולה לסייע לכם ולספק עבורכם דיור בר השגה מסוגים שונים (באמצעות הנחות, הלוואות, סיוע בשכר דירה ועוד). כל אחד בהחלט יכול לברר מה מגיע לו ולמדינה יש מחוייבות מסוימת שאף אדם לא יגור ברחוב.

 

פרויקטים לדוגמא