דוח המבקר: הישראלים מחכים יותר מדי זמן לדיור ציבורי

דו''ח המבקר שיצא לאחרונה, משקף תמונה עגומה למדי של הדיור הציבורי בישראל. בין היתר מגלה הדו''ח, כי מעל 1,000 זכאים ממתינים שנים על גבי שנים לדיור ציבורי, לשווא.

דו"ח המבקר שיצא לאחרונה, משקף תמונה עגומה למדי של הדיור הציבורי בישראל. בין היתר מגלה הדו"ח, כי מעל 1,000 זכאים ממתינים שנים על גבי שנים לדיור ציבורי, לשווא. עוד נמצא חוסר יעילות משווע בכל הנוגע להקצאת הדירות והניהול שלהן. כך, נמצא חוסר פרופורציה בין שטח הדירות למספר הנפשות. כך, דירות גדולות מכילות מספר מועט של דיירים, בעוד דירות קטנות רבות, מתנהלות בצפיפות יתרה.

 

מרמור ותסכול בקרב הזכאים
הנתון אולי הכי שערורייתי שעולה מן הדו"ח, הוא העובדה שדירות רבות של הדיור הציבורי עומדות ריקות וללא שימוש במשך שנים רבות, דווקא באזורי ביקוש. אשתקד, זמן ההמתנה הממוצע לזכאי עמד על כמעט שלוש שנים. בנוסף, כמעט אלף זכאים המתינו יותר משלוש שנים, וחלקם אף יותר מעשר שנים.

מבקר המדינה יוסף שפירא, אף החריף את הטון וטען כי התנהלות המדינה גורמת לפגיעה בכבודם של הזכאים, שמקווים לשווא לדירה שאין להם סיכוי ממשי לקבלה. ההמתנה האינסופית והסחבת הבירוקרטית מעוררים באותם זכאים תחושות של מרמור ותסכול.

 

אחריות משרד הבינוי
שפירא לא חוסך את הביקורת שלו כלפי משרד הבינוי, ובין היתר טוען כי הניהול הקלוקל פגע ביכולת להקצות דירות באופן נכון ויעיל. כך, זכאים רבים מחזיקים בדירות גדולות בהרבה מכפי הצורך, מה שיוצר מצבים אבסורדיים כגון דיירים בודדים שמאכלסים דירות של 100 מ"ר ויותר.

בהקשר לשערוריית שלל הדירות הריקות במרכז הארץ, טוען המבקר כי משרד הבינוי כשל לבחון באופן מעמיק ופרטני את הגורמים שהובילו לכך שדירות אלו עומדות ריקות כבר שנים ארוכות. 

לברור נוסף