גגות סולאריים

באמצעות שימוש בהתקנים סולאריים לצרכי חשמל ניתן לחסוך באופן משמעותי בחשמל אך ניתן גם בעצם לייצר חשמל. יזמים שונים ראו בעובדה זו הזדמנות כלכלית וסביבתית כאחד.

גגות סולאריים

גגות סולאריים הם לא המצאה חדשה, אך רק בשנתיים האחרונות קודם הנושא במדינת ישראל מבחינת היתרי בנייה. כיום, ניתן להציב מתקנים סולאריים קטנים על גגות מבנים שונים ואף להציע בתים למכירה בהם כבר מותקנים מתקנים שכאלה. עבור צרכנים פרטיים ויזמים מדובר בפריצת דרך בתחום האנרגיה הסולארית. אך גם על תחום זה עדיין קיימות הגבלות – בחוק הותרו מתקנים סולאריים המספקים עד 50 קילו ואט לשעה. עבור מתקנים גדולים יותר ישנו צורך באישורים בירוקראטיים שונים. אף על פי כן, ההגבלה שקיימת כיום מאפשרת למבנים פרטיים, ציבוריים או חקלאיים להשתמש באנרגיה סולארית לצרכים שונים.

 

גגות סולאריים – חיסכון ורווח

לא קשה לזהות את הפוטנציאל הטמון בהתקנים הסולאריים לגגות מבנים. הדבר לא רק מאפשר ליזמים ואינדיבידואלים לחסוך בהוצאות החשמל היקרות, אלא זוהי הזדמנות "ירוקה" לשמור על הסביבה. באמצעות שימוש בהתקנים סולאריים לצרכי חשמל ניתן לחסוך באופן משמעותי בחשמל אך ניתן גם בעצם לייצר חשמל. יזמים שונים ראו בעובדה זו הזדמנות כלכלית וסביבתית כאחד. לכן, כיום ניתן למצוא חברות אשר מציעות הצבת התקנים סולאריים על גגות פרטיים בתמורה לתשלום לדיירים. המשמעות היא שאדם פרטי שיתיר לחברה שכזו להציב מתקן סולארי על גגו יזכה לתשלום "שכירות" בתמורה לשטח הגג.

 

מהלקוח עצמו לא נדרשת שום השקעה כספית, אלא רק התחייבות לאפשר לחברה להשתמש בשטח הגג לצרכי אנרגיה סולארית לאורך זמן. בנוסף, מרבית החברות מאפשרות ללקוחותיהם שימוש באנרגיה הסולארית המתקבלת. מכאן שמעבר לתשלום אותו מקבל הלקוח, מוענקת לו גם הזדמנות לחיסכון משמעותי בעלויות החשמל. כמובן, שההתקנה, התחזוקה והתכנון כולן באחריות מלאה של החברה. עובדה זו מורידה מהלקוח כל צורך בדאגה להתקנים הסולאריים שעל גגו. מעבר ליתרונות הברורים לחברה המקימה את ההתקנים וללקוח, ישנו יתרון לסביבה. המתקנים הסולאריים מייצרים חשמל ללא כל זיהום ולכן נקיים הרבה יותר מכל מתקן אחר בו נעשה שימוש לצורך זה. מערכת אחת, כלומר לוח סולארי של כ50 קילו וואט, חוסכת פליטה של 2500 טון דו תחמוצת הפחמן, אשר מהווה גורם מסכן לאדם ולסביבה. בנוסף, מערכות אלו מותקנות בגגות אשר נמצאים בקרבת מקום הצריכה, ולכן מקטינה משמעותית את הצורך בקווי מתח גבוה לצורך הולכה.

  

השפעה גלובאלית

הגגות הסולאריים הם לא רק חיסכון אינדיבידואלי, וגם לא כזה השמור רק לחברות המפעילות את המערכות הללו. השימוש בגגות הסולאריים מקטין את ייבוא חומרי הדלק והפחם ובכך גם מבטיח מחירים קבועים וידועים מראש, היות והם אינם תלויים במחיר הדלק. הצבת מתקן סולרי על גגות פרטיים או ציבוריים מהווה הזדמנות נהדרת לחיסכון בחשמל ותמורה לשמירה על איכות הסביבה. זאת בנוסף לרווח אישי בדמות תשלום של ממש וחיסכון אישי בהוצאות החשמל, מה שהופך את השיטה לאחת המשתלמות ביותר בתחום ה"ירוק".