בתי אבות

עבור אנשים רבים בית אבות הוא המקום האחרון בו היו רוצים לדמיין את הוריהם. העלייה בתוחלת החיים וההתקדמות ברפואה המערבית מאפשרות את דחיית הרגע בו אנו נאלצים לקבל החלטה שכזו, אך חשוב לדעת בכל זאת כי הרגע הזה עלול להגיע.

כמו גם הרפואה המתפתחת גם תחום בתי האבות הולך ומתפתח עם השנים והופך פחות מאיים ויותר נעים עבור המטופלים בו. אך כמו תחומים מתפתחים אחרים, הולכים וגדלים הפערים בין בתי האבות השונים. בין אם אלו פערים ברמת הטיפול, או פערי מחירים קיצוניים אשר מאלצים מעוטי יכולת לבחור במוסד המציע תנאים יותר נמוכים.

 

כיצד בוחרים בית אבות?

למרות הקושי המוסרי שבדבר כדאי לזכור שכאשר בן המשפחה נזקק לטיפול צמוד במשך 24 שעות ביממה, הדיון בטובת המשפחה ואיכות חייה עולה על הפרק. כמו שניתן לדמיין בחירת בית אבות היא לא משימה קלה. גם אם אתם רוצים להעניק לקשיש את מיטב השירותים הניתנים בתחום בתי האבות, זכרו לחפש בתי אבות המתאימים ליכולתכם הכלכלית. בחירה בבית אבות יקר תזכה אמנם את הקשיש בשירותים מתקדמים יותר ותנאים טובים יותר, אך היא עלולה לסכן אתכם בחובות כלכליים אשר יכבידו עליכם לאורך זמן. מחירו של בית אבות כיום יכול לנוע בין כמה אלפי שקלים לחודש עד לכ-20 אלף שקל לחודש.

 

בכל בחירה של בית אבות חשוב לשים לב לנושאים כגון רשיונות והיתרים ממשרד הרווחה. בנוסף, חשוב לוודא שבית האבות מותאם למצבו הבריאותי של בן המשפחה. כל בתי האבות מאפשרים לבני המשפחה לבצע ביקור מקדים במהלכו יוכלו להתרשם מצוות בית האבות, המבנה, החדרים, המזון והשירותים השונים. כאן כדאי לקחת בחשבון את העדפותיו של הקשיש. עבור קשישים עצמאיים מעבר לבית אבות יכול להיות טראומטי ולגרום לקשיים נפשיים ובריאותיים כאחד. בדקו האם קיימת בבית האבות אפשרות עבור הקשיש להמשיך במנהגיו היומיומיים. בין אם זה אלה ביקורים בבית הכנסת, מפגשים חברתיים, פעילויות שונות ועוד. שימו דגש מיוחד למציאת בית אבות אשר קרוב למקום מגוריה של המשפחה. בצורה כזו לא תתקשו לבקר את הקשיש בבית האבות. ביקורים תכופים וקרבה לבית המשפחה תסייע לקשיש להרגיש כי הוא נמצא במקום בטוח ואינו מתרחק מהיקרים לו.

 

היו מעורבים

גם אחרי המעבר של בן המשפחה לבית האבות, היו מעורבים במתרחש. מעבר לחשיבות הפסיכולוגית שיש לביקורים תכופים, בביקור בבית האבות תוכלו לוודא כי בן המשפחה מקבל את מיטב השירותים אשר נקבעו בהסכם. חשוב לשוחח עם הצוות המקצועי, המטפלים והרופאים, על מנת להתעדכן במצבו של הקשיש ולהיות מודעים לכל שינוי. במידה ואתם מתקשים לבחור בבית אבות מסוים, בתי אבות רבים מאפשרים תקופת ניסיון של כחודש, במהלכה תוכלו אתם ובן משפחתכם להתרגל לבית האבות ולהחליט על המשך הדרך.