ביטול המע''מ על דירות חדשות מקבלן

בכתבה זו נפרט על אודות נושא זה אשר דובר עליו רבות באמצעי התקשורת (בעיקר הכלכלית) בשבועות האחרונים.

כאשר שר האוצר יאיר לפיד הודיע כי הוא מבטל את המע"מ על דירות חדשות מקבלן לזוגות צעירים, רבים התנגדו לכך ואילו אחרים צידדו במהלך. אין ספק כי המדובר במהלך שנוי במחלוקת שלא ברור מה יהיו ההשלכות שלו. אך עד שנבין אם המהלך יוריד את מחירי הדירות או יעלה אותם, כדאי שכל אחד מאיתנו יבין מה בדיוק זה אומר - תשלום של אפס אחוזי מע"מ על דירה חדשה מקבלן. בכתבה זו נפרט על אודות נושא זה אשר דובר עליו רבות באמצעי התקשורת (בעיקר הכלכלית) בשבועות האחרונים.

 

מה נקבע בהחלטה?

ההצעה של יאיר לפיד היא לקבוע שיעור של 0% מע"מ על רכישה של דירה מקבלן, כאשר המדובר בזוג צעיר הרוכש את דירתו הראשונה. ההצעה המקורית של לפיד היתה מעט שונה מההצעה שאושרה בסופו של דבר, אך העיקרון המרכזי נשאר דומה - הפחתה של כל המע"מ (18% נכון לשנת 2014) על רכישת דירה ראשונה מקבלן, ולמעשה קבלת הטבה משמעותית של אחוזים רבים! עבור רבים בישראל הנחה זו יכולה להוות את ההבדל בין רכישה או אי רכישה של דירה, ולדעת שר האוצר המהלך גם יוריד בעתיד את מחירי הדירות. כלכלנים רבים טענו בדיוק את ההפך (שהמהלך דווקא יעלה את המחירים כי הביקוש יהיה גבוה יותר וההיצע לא ישתנה), אך רק בעתיד נוכל לדעת את תוצאות המהלך. בהחלטה שאושרה נקבע כי זוגות צעירים (עם ילדים) אשר רוכשים דירה חדשה מקבלן, יקבלו פטור ממע"מ, וזאת רק אם הם שירתו בצבא או עשו שירות לאומי. נקבע גם כי רווקים עד גיל 35 יוכלו ליהנות מהפטור וגם זוגות המוגדרים כידועים בציבור. בנוסף לכל אלה, הזוגות שיקנו את הדירות עם הפטור ממע"מ, יתחייבו שלא למכור את הדירה שרכשו לרוכש אחר בתקופה של 5 שנים לפחות. כך, מקווה לפיד, הוא יצליח להקל על מעמד הביניים המתקשה לרכוש דירות בישראל.

 

המחלוקת סביב ההחלטה

ההחלטה של שר האוצר גררה דיון ציבורי נוקב ולא מעט מצדדים ומתנגדים להחלטה. בעוד לפיד הגיע להחלטה זו על מנת להקל על ציבור הבוחרים שלו, כלכלנים רבים טענו כי ההחלטה דווקא תגרום לעלייה במחירי הדירות, וזה בטווח הארוך יפגע באותו הציבור שלפיד רוצה להטיב עימו. מנגד, היו גם מספר אנשי מקצוע שצידדו בהחלטה של לפיד, וטענו כי בטווח הארוך המהלך יביא להורדת מחירים. ראש הממשלה לא התערב בהחלטה והיא בסופו של דבר עברה בהצלחה. בעתיד הקרוב (מספר שנים) נראה אם המהלך אכן הצליח להוריד את מחירי הדירות, או שרוב הכלכלנים דווקא צדקו והמחירים אכן יעלו. בכל מקרה, לאחר שנים ארוכות של עליות מחירים, נראה כי יש התעוררות בכל הקשור לשוק הנדל"ן, הן מבחינת המחוקקים והן מבחינת הקהל הרחב אשר מביע עניין רב בתחום (עניין הבא לידי ביטוי גם בכתבות הרבות בנושא זה בעיתונות הכלכלית).

לרשימה רחבה של דירות מקבלן