בחירת מפקח בניה

מה המפקח אמור לדעת ועל מה לפקח? כיצד בוחרים אותו ומהי אחריותו?

בחירת מפקח בניה - בפרוייקט של בניית בית - מה הוא אמור לדעת ועל מה לפקח?

כאשר אתם ניגשים לפרוייקט בניה, אם זה בית להשקעה או בניית בית החלומות שלכם, אתם יכולים למצוא את עצמכם עומדים בפני מספר בלתי יתואר של משוכות, חלקן גבוהות מאוד, חלקן מסתירות את אלו שמאחוריהן. זה לא עניין פשוט כל כך לבנות בית וצריך לנהל את הפרויקט הזה בחוכמה, כדי שדברים לא יפלו בין הכיסאות. לאחר קבלת האישורים מכל הרשויות וההכנה לבניה, יש לדאוג לקבלת הצעות מחיר מבעלי המקצוע ולבחור את בעלי המקצוע הטובים ביותר עם המחיר הסביר ביותר. לקבל החלטות לגבי הפרטים של הבית: מהדברים הגדולים כמו סוג הבניה (בניה קלה או בניה בבלוקים, למשל) ועד הדברים הקטנים (צורתה של ידית ההדחה בשירותים, לדוגמה). עליכם לראות מה עושים קודם ומה לאחר מכן ולנהל הכל לפי לוח הזמנים, המביא בחשבון את פועלם של כל בעלי המקצוע שיהיו מעורבים בפרויקט.

 

לא לכולנו יש את הידע הנדרש בשביל להגיע לכל החלטות הבניה ולארגן את הבניה כראוי. כמו כן, רובנו עובדים רוב שעות היום ואיננו פנויים להיות בשטח ולראות מה קורה: האם הפועלים הגיעו, האם בעל המקצוע מבצע את עבודתו כראוי, האם הכל נשמר בגבולות הזמן והמקום שהוגדרו מראש?

 

לשם כך ועוד - מומלץ לקחת מפקח בניה במשרה מלאה או חלקית, שיוריד מעליכם את העול בחלק מהנושאים ויעשיר אתכם בתובנות שיצילו את הבית שלכם, פשוטו כמשמעו.

 

בחירת המפקח

ברגע שהגעתם למסקנה שאתם צריכים מפקח בניה, אם משום שאתם ממהרים בבנייתכם, או משום שהידע שלכם בתחומי הבניה אינו מספק, או אם כדי שתוכלו להרגיש בידיים בטוחות - יש לבדוק כמה מפקחים לפי הקריטריונים הבאים:

*  התאמה - בדקו שהוא בן אדם, שיש לכם יכולת טובה לתקשר ולדבר איתו, שאתם מבינים עין בעין

    את כוונת המשורר, ואפילו אולי תמצאו מפקח בניה עם חשיבה דומה לשלכם – יתרון.

*  המלצות - לאחר מכן בדקו עבודות קודמות שעשה, עשו איתו סיבוב בבתים אחרים גמורים או בתהליך

    ושמעו גם מפי המעסיקים הקודמים שלו על העבודה עמו, הוא בטוח יוכל להשיג לכם ממליצים.

*  ניסיון - יש לשים לב שהמפקח מנוסה בבניית בתים כמו שלכם ולאו דווקא בבניית מבני ענק או משרדים שאינם

   למגורים.

   מדובר בתחום שונים עם דגשים אחרים לגמרי. חוסר ניסיון בתחום ה"בנה ביתך" יכול להוריד למפקח שלכם

   נקודות.

*  השכלה - בררו לגבי ההכשרה שלו ואפילו בקשו תעודות. מפקח בניה צריך להיות מוכשר בתחומי הבניה

   וההנדסה, בהכשרתו צריכים להיות לימודי פיזיקה ולימודי חוזק חומרים וכן ידע בסיסי בקריאת תוכניות

   ואדריכלות.

   ככל שהמפקח ידע ויהיה בעל נסיון בתחומים רבים יותר, כך יוכל לאתר שגיאות בשלל עבודות בשלב מוקדם ולמנוע אותן.

 

מהי אחריותו של מפקח הבניה:

מפקח הבניה כמו כמנצח על תזמורת: מרגע שהבית מתחיל להבנות המפקח נכנס לתמונה ודואג שהאנשים יגיעו לעבודה בזמן שנקבע ושהם מבינים את התוכנית ואופן העבודה. לאחר מכן הוא יבדוק את העבודה שלהם ויראה שהיא נעשתה לפי התוכנית ושאין בה פגמים. הוא גם צריך להסתכל על התוכניות ולראות שהן עומדות בתקנים. הוא ידאג לנהל תוכנית מסודרת של תזמון בעלי מקצוע, מי צריך לעשות את עבודתו ראשון, מי שני, מי שלישי ומי יכול לעבוד במקביל לכל אלו על משהו אחר בכדי לקדם את התהליך. מפקח הבניה גם אחראי במידה מסוימת על מסגרת התקציב ובודק שהפרויקט אינו חורג ממנו. כמו כן, וזהו אחד הדברים החשובים שלכבודם יש לרכוש את שירותיו: המפקח אחראי שהדברים יתנהלו על פי תוכנית זמן מוגדרת.

 

אין ספק שמפקח בניה הוא איש מקצוע חשוב וראשון במעלה בתהליך בניית ביתכם. התשלום עליו נראה כמו מותרות כרגע אך הוא יחסוך לכם הרבה כאב ראש ותשלומים לתיקון נזקים בהמשך חייכם הבניה וגם ברבות הזמן.