בדיקות חשובות לפני רכישת קרקע

קרקע ללא ביצוע בדיקות מתאימות היא מעשה בלתי אחראי, שעלול לעלות לרוכש לא מעט כסף. אם אתם מתכננים לרכוש קרקע בזמן הקרוב, כתבה זו מיועדת במיוחד עבורכם!

כל מי שמתכנן לרכוש קרקע חייב להכיר את הבדיקות שיש לבצע לפני רכישה שכזו. רכישת קרקע ללא ביצוע בדיקות מתאימות היא מעשה בלתי אחראי, שעלול לעלות לרוכש לא מעט כסף. חייבים לבדוק לעומק מיהו הבעלים האמיתיים של הקרקע, מהו מצב הקרקע מבחינת הרשויות, אילו הליכים קיימים הקשורים לקרקע ועוד. אז אם אתם מתכננים לרכוש קרקע בזמן הקרוב, כתבה זו מיועדת במיוחד עבורכם!

 

הבדיקות החשובות ביותר שיש לבצע

לאחר שאיתרתם קרקע שברצונכם לרכוש, עליכם לברר למי שייכת הקרקע הזו. לא תמיד האדם המציג את עצמו כבעל הקרקע הוא אכן הבעלים האמיתיים של הקרקע. לכן, הבדיקה הראשונה ואחת החשובות ביותר היא בדיקה מעמיקה בנוגע לזהות של בעל הקרקע. מומלץ להיעזר באיש מקצוע (עורך דין למשל) על מנת שיסייע לכם לבצע בדיקה מהימנה. את האישורים על הבעלות יש לראות במו עיניכם ולוודא שהם אמיתיים, וכמובן שגם מומלץ להצליב מידע באמצעות בדיקות עצמאיות שלכם עם הגורמים הרלוונטיים (בין היתר לשכת רישום המקרקעין, מינהל מקרקעי ישראל, החברה המשכנת וכו'). רק לאחר שווידאתם מעל לכל ספק מיהו בעל הקרקע ניתן לגשת למשא ומתן עימו. הבדיקה השניה (אותה ניתן לבצע תוך כדי המשא ומתן) היא בדיקה באשר למצב הקרקע ובעיקר אם יש על הקרקע שעבודים או חובות. אינכם רוצים לרכוש קרקע המשועבדת לגורם שלישי או שיש עליה חוב, ולכן חשוב לבדוק לעומק נושא זה. בנוסף, חשוב לבדוק מהו הייעוד של הקרקע, במיוחד אם המדובר בקרקע חקלאית.

 

בדיקות חשובות נוספות

ישנן בדיקות חשובות נוספות שיש לבצע מעבר לבדיקות שהוזכרו להלן, למשל - חשוב לברר אם התוכניות אשר חלות על הקרקע אכן מתאימות לייעוד של הקרקע, יש לברר גם האם יש התאמה בין היתרי הבנייה הקיימים וכל שאר האישורים וההיתרים הרלוונטיים, לבין הקרקע עצמה (ומה שבנוי עליה), וכמובן - חשוב מאוד לברר את כל נושא המיסוי של הקרקע. לעיתים המיסים שיש ללשם הם גבוהים מדי והופכים את העסקה ללא משתלמת, ולכן יש לברר לעומק נושא זה באמצעות עורך דין המבין גם בנדל"ן וגם במיסים. כדאי גם לברר אם ישנם פגמים נסתרים בקרקע, האם ננקטו נגד בעלי הקרקע הליכים מסויימים, וכמובן - יש להעריך את השווי של הקרקע בצורה מדוייקת ככל האפשר. כל אלה הן בדיקות חשובות שלוקחות לא מעט זמן, ולכן רכישה של קרקע (ובעיקר קרקע חקלאית), היא לרוב מורכבת יותר מאשר רכישה של דירה רגילה או אפילו בית פרטי.

 

לסיכום, רכישה של קרקע במחיר טוב יכולה לשדרג מאוד את מצבכם הכלכלי, וזו יכולה להיות עסקה נהדרת, אך יש לבצע את כל הבדיקות המקדימות בצורה האיכותית ביותר ומבלי לזלזל באף בדיקה. אם אתם רוצים להרוויח ולא להפסיד מרכישת קרקע, הבדיקות הללו הן הכרח ויש לבצע אותן במצויינות, תוך התייעצות עם אנשי מקצוע מתאימים!

מגרשים וקרקעות בשיווק