איך להתמקח בתקופה הנוכחית עם הבנקים למשכנתאות?

על מנת לקבל היום את תנאי המשכנתא הטובים ביותר, יש להשתמש מתוחכמות. שיטות אלו אינן בהכרח מסובכות לביצוע אך דורשות עבודה וזמן.

כאשר אנו מעוניינים לקחת משכנתא, עומדות בפנינו מספר אפשרויות שמציעים הבנקים השונים למשכנתאות. כולנו יודעים שיש לעשות סקר שוק בין הבנקים השונים אבל פקידי המשכנתאות של היום הם כבר לא פקידי המשכנתאות של לפני שנה – הם כבר הבינו שכל לקוח המגיע לקחת משכנתא עושה סקר שוק מקיף ולכן הם הקשיחו את עמדתם מול הלקוחות. על מנת לקבל היום את תנאי המשכנתא הטובים ביותר, יש להשתמש בשיטות קצת יותר מתוחכמות. שיטות אלו אינן בהכרח מסובכות לביצוע אבל הן דורשות עבודה של בין חודש לחודש וחצי אבל שוות עשרות אלפי שקלים אם לא יותר. הרי הן לפניכם לפי סדר הביצוע:

 

 

1. לפני כניסה למיקוח על הריביות שנקבל ועמלת פתיחת התיק שנשלם, יש למצוא קרוב משפחה עובד בנק. עובדי בנק ומשפחותיהם (לא רק המשפחה הגרעינית) זכאים להטבות מרחיקות לכת כמו ריביות נמוכות ועמלות מופחתות בפתיחת תיק משכנתא.

 

 

2. לאחר שמצאנו קרוב משפחה שמסכים לעזור לנו בתהליך נחפש חבר (או חבר של חבר), העובד באחד מהבנקים למשכנתאות בעיר בה אנחנו נמצאים. גם אם זה נשמע מסובך בכל עיר ישנם עשרות בנקים למשכנתאות ולכן חיפוש מעין זה לא יהיה קשה במיוחד. לאחר שמצאנו נבדוק איתו איזה בנקים, ואם הוא יודע לומר אז גם איזה סניפים באותו הבנק, מפרסמים בצורה אגרסיבית מבצעי משכנתאות או צריכים באופן נואש יחסית לקוחות לתחום המשכנתאות.

 

 

3. לאחר שאיתרנו את המידע הנחוץ בסעיף 2, נגיע עם בת הזוג ועם כתובת של נכס ספציפי אותו אנחנו רוצים לרכוש (על מנת להראות רצינות), לאחד מפקידי המשכנתאות באותו סניף הבנק "הרעב ללקוחות" (עדיף שזה לא יהיה הבנק שלנו כי בבנק אחר נצליח להוציא תנאים טובים יותר – לבנק אחר ירצה לחזר אחרינו יותר כי אנחנו עשויים להיות לקוחות שלו גם בשאר האפיקים, בעוד שבבנק שלנו אנחנו כבר לקוחות קיימים). לאחר שנקבל אישור עקרוני מאותו הבנק ללקיחת משכנתא, ננסה להוציא מהפקיד את הריביות הטובות ביותר שהוא מציע עם הפריסה המתאימה לנו ביותר.

 

 

4.  בשלב הבא נבקש מקרוב המשפחה הבנקאי שלנו שיוציא בשבילנו מהבנק שלו הצעה למשכנתא בתנאי עובד, הזהה מבחינת מסלולי ופריסות המשכנתא להצעה הראשונית שקיבלנו. זאת רק לאחר שפקיד המשכנתאות שעובד עם קרוב המשפחה שלנו ראה את ההצעה הראשונית שקיבלנו.

 

 

5.  לאחר שיש בידינו הצעת משכנתא כתובה מהבנק של קרוב המשפחה שלנו, נלך לסניף שמצאנו בסעיף 2 ולאחד מסניפי בנק מזרחי טפחות (היות שרב הרווחים של מזרחי טפחות מגיעים מתחום המשכנתאות לבנק זה קיים אינטרס גדול לבוא לקראתנו בתחום המשכנתאות) ונראה לפקידי השמכנתאות בבנקים אלו את ההצעה שקיבלנו, על מנת שיראו "מה הם יכולים לעשות כדי להפחית את הצעתם".

 

 

6. בשלב הבא לאחר שיש לנו את ההצעה הזולה ביותר ננסה להוזיל את עמלת פתיחת התיק, לרמה נמוכה יותר ממה שהצלחנו בפגישתנו הראשונית עם הבנקאי. כדי לעשות זאת נאמר לבנקאי המשכנתאות שאנחנו מתכוונים להעביר את חשבון העו"ש שלנו אל הסניף שלו (ובאמת נעשה כך – אם ניקח בסופו של התהליך את המשכנתא מסניף זה).

 

 

7. בשלב זה סביר להניח שנקבל הצעת משכנתא זולה ומשתלמת אבל ניתן להוזיל אותה אפילו יותר. זאת, במידה ויש לנו חבר המחפש לקחת משכנתא ובמידה נצליח להביאו בתור לקוח לסניף הבנק בו בחרנו לקחת את המשכנתא.

 

 

כותב הכתבה – ישראל הס מארגן קבוצות רוכשים במסגרת קבוצת הרוכשים הירושלים