10 עצות לביצוע מוצלח של תמ''א 38

ארז בוקרה, אשר הוביל את פעילות התמ''א 38 בקבוצת בוקרה ועבד בשיתוף פעולה עם קובעי המדיניות בתחום, מונה את רשימת הדגשים עליהם יש לשים דגש בפעילות יזמית בתחום התמ''א 38.

מאת: ארז בוקרה, עו"ד, שמאי מקרקעין, קבלן רשום לענף הבניה, הנדסאי בניין, דור המשך למשפחת קבלנים הבונה מזה כ-40 שנה, קבלן תמ"א 38 והמומחים לתחום במדינת ישראל, סיים את בניתו של פרוייקט תמ"א 38 ברחוב ברנר 28 ברעננה.

  

1. סביבת העבודה- פרויקט תמ"א 38 הנו פרויקט המתרחש בסביבת המגורים המיידית של לקוחות הפרויקט, אי לכך נדרשת רגישות רבה מצד היזם המבצע את הפרויקט לצרכי הדיירים. יחסי אנוש ורגישות הם מאסט בפרויקט תמ"א 38. 

 

2. מקצוענות – בכדי להצליח  בפרויקט תמ"א 38 נדרשת מקצוענות רבה בתחום הבניה ורצוי גם בתחום התמ"א 38. מורכבותו הרבה של פרויקט תמ"א 38 הדומה להרכבת פאזל מחייבת מקצוענות מקסימאלית בהיבטים המשפטים, הקבלניים והפיננסים. 

 

 3. כדאיות- פרויקטי תמ"א 38 הנם פרויקטים מותאמי לקוח ומכאן שהנם בעלי תקציבים חזויים בהם מרכיב ההוצאות הבלתי צפויות גדול מפרויקטים קבלניים אחרים. בחישובי התקציבים חשוב לקחת בחשבון אפשרויות של תקלות כגון פיצוץ צינור ביוב.

 

 4.היתכנות- יזמים רבים המעוניינים לבצע פרויקט תמ"א 38 , נענים לדרישות רבות מצד הדיירים ומחוץ למסגרת התקציבית ובכך למעשה מכשילים את הפרויקט בהפיכתו ללא כדאי או בהפיכתו לבלתי ישים במבחן המציאות.

  

5. תוצאות מרביות – על מנת להשיג תוצאות מרביות בפרויקט התמ"א 38 רצוי לעבוד מול נציגות נבחרת ע"י כלל הדיירים בבניין. נציגים אלו יעזרו לנתח את הרקמה האנושית בבניין ולהגיע להסכמה על סדרי העדיפויות.

 

 6. מנגנוני איזון- כדאי ליצור מנגנוני איזון ופיצוי בכדי להרכיב את הפתרון האופטימאלי לכלל הדיירים.

 

 7.ביצוע  מהיר- על מנת להגביר את הסיכויים לביצוע מהיר ונטול תקלות של פרויקט התמ"א 38, כדאי לקבלת את הסכמתם של כלל דירי הבניין  לפני תחילת הבנייה.

 

 8.דיירים כשותפים- עסקת תמ"א 38 דומה לעסקה משותפת בה הדיירים הם שותף אחד והקבלן שותף אחר. כמו בכול שותפות אחרת, ככול שהדיירים יתמצאו יותר בתחום יקבלו ייעוץ מבעלי מקצוע מנוסים בתמ"א 38 כולל עורכי דין ופקחי בניה, כך יגדלו סיכויי הפרויקט להצליח.

 

 9. מימון- לא להתחיל בלי מימון.

  

10. חיוביות-  פרויקט התמ"א 38, הנו פרויקט פולשני לחיי הדיירים בבניין וקשה לביצוע לקבלן, אנרגיה חיובית ואופטימית תוך הקשבה מתמדת לדיירי הבניין תעזור לקדם את הפרויקט להצלחה.

 

בוקרה קבוצת חברות בניה הנה מן המובילים בארץ בתחום התמ"א 38, הקבוצה הפעילה בתחום הנדל"ן החל מראשית שנות ה-70 בנתה עד היום עשרות אלפי מטרים רבועים של שטחי מגורים ומסחר. לפני מספר שנים החלה החברה לפעול בתחום התמ"א 38 ולאחרונה השלימה את פרויקט התמ"א 38 הראשון שלה והראשון בכלל ברעננה. ארז בוקרה אשר הוביל את פעילות התמ"א 38 בקבוצת בוקרה ועבד בשיתוף פעולה עם קובעי המדיניות בתחום,  מונה את רשימת הדגשים עליהם יש לשים דגש בפעילות יזמית בתחום התמ"א 38