צבע הדברים

אין כמו הצבע כדי ליצור אווירה מדהימה וקסומה בביתכם החדש. הכל שאלה של שילובים נכונים וקצת תעוזה. אל תדחו את מלאכת הצביעה, וכך תוכלו ליהנות מדירה מעוצבת כבר מהרגע הראשון. מדריך לעיצוב בצבע

אווירה קסומה ומדהימה בבית היא לא נחלתם של עשירים בלבד. צבע הוא אחד האלמנטים המרכזיים ליצירת בית מעוצב לתפארת. הוא אחד הגורמים הבולטים ביותר בחדר ומסייע ביצירת הרושם הראשוני בבית.

צבעי הקיר המוצעים כיום בשוק הם ההוכחה הניצחת לכך שאין צורך במשאבים בלתי מוגבלים כדי ליצור סביבה מעוצבת ואטרקטיבית.

בעולם הצבע וטכניקות הצביעה האמנותית מגולמות אפשרויות עיצוב אינסופיות, שבשימוש נכון עשויות להעניק אשליה של מרחב לחדר קטן, לסייע במתן פרופורציות לחדר בעל מבנה בעייתי, להחיות ולשדרג רהיטים ואפילו לסייע בשינוי מצב הרוח. מעבר לכך, הם מאפשרים לעדכן בקלות את קירות החדרים ולשנות את הסגנון הנבחר בעזרת צבע או טקסטורה מעניינת, וכך לרענן את מראה הבית בכל כמה שנים.

רוכשים רבים חוששים לצבוע את קירותיו של הבית החדש. פול סמולינסקי, צבע אמנותי והבעלים של חברת הצביעה "פול דקור", מסכים כי בדירות חדשות אכן קיימת תזוזה של הקרקע, דבר שיכול להשפיע על קירות הבית, אך זו אינה סיבה של ממש להימנע מצביעת הקירות. סמולינסקי מוסיף כי חברות הצבעים השקיעו רבות במחקר ובפיתוח מוצרי הצביעה, וכי אלה ידידותיים ביותר ומצליחים לספק כיסוי נאות לקירות תוך הוצאת הלחות ושמירה על כך שימשיכו "לנשום". בהתאם לזאת הוא ממליץ שלא לדחות את מלאכת הצביעה, אלא לדאוג לבצעה לפני הכניסה לבית החדש, כך שתוכלו ליהנות מבית מעוצב כבר מיומכם הראשון בדירה.

אז איך בוחרים את הצבע המתאים ביותר לפאר את חללי הבית?

עפרה כליפה, בעלת גלריית "כליפה" לעיצוב פנים ואמנות, ממליצה ללמוד מעט על משפחות הצבעים ולהכיר את הצבעים המשלימים ואת הגוונים המנוגדים, כדי לבחור בשילוב מנצח שישקף את טעמכם האישי. כליפה מוסיפה שכדאי לבחור בצבע שיתאים לאופי החלל ושישתלב עם החללים הסמוכים לו. מעצב הפנים שי מיכאל מוסיף כי חשוב לבחור בגוון הגורם לנו לתחושה נוחה, ולא למהר ולהיכנע לטרנדים חולפים שאולי יימאסו עלינו במהרה.

הצבעים שאנו אוהבים

ניבה יחיאב, מנהלת העיצוב ב"טמבור", מעידה כי בשנים האחרונות פיתח הלקוח הישראלי מודעות גבוהה לעיצוב הבית, תוך שהוא מגלה את נפלאות עולם הצבע. יחיאב מאמינה כי הגוונים הם חלק חיוני ובלתי נפרד מהמציאות היומיומית, והם תופסים חלק ניכר מהסביבה שבה אנו חיים, ולא רק בבית. ב"נירלט" סבורים אף הם כי הלקוח הישראלי התקדם מאוד בתפיסת הצבע והוא נמנע מלהשאיר רוב מוחץ של קירות לבנים בבית, או להסתפק בגוונים בהירים וניטרליים בלבד.  

"הלקוח הישראלי מעריך את המראה המעוצב המתקבל משימוש בגוונים ובטקסטורות שונות, דבר שאינו דורש השקעה כספית גדולה", אומרת איריס יוגב, אדריכלית הבית של חברת "נירלט". "בדרך פשוטה וקלה תוכלו לשלב שני גוונים או גוון חזק יותר לצד הקירות הלבנים, וליצור חדר מעוצב ואופנתי".

לירן מעודד, מבעלי מתחם הצבע "מעודד צבעים", מעיד כי הגוונים המבוקשים ביותר לצביעת הסלון הביתי הם עדיין גוני הבז' למיניהם, כמו שמנת, קרם ומוקה, צבעים המשרים חמימות והרמוניה והמשתלבים היטב עם רהיטי העץ האהודים מאוד על הלקוח הישראלי. למרות הנטייה השמרנית הזו, לדעתו דווקא הצבעים המונוכרומטיים הללו הם בסיס מצוין לשילובי דקורציות בטכניקות צביעה מיוחדות כמו סטוקו, שליכט או ציפויים בגימורים שונים שיסייעו לייחד את הבית שלכם מזה של מכריכם. מעודד מציע להשלים את המראה הסופי בעזרת טפט או מדבקות דקורטיביות, אשר יקנו ממד נוסף וייחודיות לחלל. חלופה נוספת המתאימה אף היא לאקלים הים-תיכוני היא בחירה בגוני הכחול, המשדרים קרירות, רוגע ואווריריות ונחשבים אף הם ניטרליים. "שילוב הכחול פותח את השטח ויוצר מראה נקי מזמין ונינוח", אומר מעודד.

 חשוב לבחור בגוון הגורם לנו לתחושה נוחה, ולא למהר ולהיכנע לטרנדים חולפים שאולי יימאסו עלינו במהרה

 אשליה חזותית

יוגב סבורה כי תכנון נכון של צבע בחללי הבית השונים יכול לסייע בשינוי תפיסת מבנה החלל. בעזרת הצבע אפשר לטשטש מבנה ארוך וצר או תקרה גבוהה או נמוכה מדי, ולהפוך את החלל לפרופורציונלי יותר. "לדוגמה, צביעת קיר בשני גוונים שונים של אותו הצבע, כשהגוון הכהה בחלק התחתון של הקיר והגוון הבהיר בחלקו העליון, תיצור אשליה של תקרה נמוכה".

כליפה מוסיפה כי ניתן להגביה את קירות החדר באמצעות צביעת הקיר כמה סנטימטרים נוספים אל תוך התקרה ותוספת של פרט ארכיטקטוני בגון הקיר, כמו פרופילים דקורטיביים, על התקרה. כדי ליצור אפקט אינטימי בחדר גבוה מדי, היא מציעה לסיים את הצביעה כשלושים סנטימטרים מתחת לקו התקרה.

באופן דומה תוכלו לרתום את הצבע כדי לטשטש פריטים שאינכם אוהבים, כפי שמציעה רז'ין גנזי, מעצבת ובעלת בית העיצוב RUGINE: "אם יש לכם ארונות אחסון ישנים צבעו אותם בצבע הקיר, כדי שלא יבלטו מדי או 'יגנבו את ההצגה' מיתר האלמנטים המעוצבים. בדרך הפוכה תוכלו להדגיש ולהבליט פריטים מעוצבים ויפים, מבלי לצבוע את החלל כולו. מספיק להדגיש ולהבליט קיר אחד, נישה או את המשקופים ואת הפריטים המיוחדים בצבע חזק ומיוחד". שימוש בטקסטורות שונות בצביעה אמנותית אף הוא יסייע בהבלטת הפינה המבוקשת, אך חשוב להתאים זאת למראה הכללי הנבחר וליתר הפריטים שבחדר.

ב"טמבור" ממליצים להכיר את יתרונותיו ואת מגבלותיו של מבנה החדר ולהיעזר בגוונים כדי לשפר את מראהו. הגוונים הבהירים והקרים, כמו הכחולים והירוקים, יסייעו בהגדלה ויזואלית של החלל, ואילו הכהים והחמים יתחמו ויקטינו את החלל, כך שיהפוך אינטימי ומזמין יותר. עם זאת, מומחי "נירלט" קובעים שאפשר בהחלט לשלב בין גוונים חמים וקרים ובין כהים לבהירים, ומוסיפים כי שילובים כאלה יסייעו לכם ליצור אווירה מעניינת וססגונית בבית.

מומחים מסכימים כי עודף צבעוניות בחדר עלול ליצור עומס ויזואלי שיגרום לחוסר מיקוד וישפיע על תחושת הרוגע והשלווה, לכן ממליצים לבחור בשניים או שלושה גוונים קרובים או מנוגדים שייצרו שילוב מעניין ומראה כללי נעים לעין. כליפה מדגישה כי אמנם אין עדות מובהקת שביכולתו של צבע מסוים להשפיע עלינו, אך מוסכם על פי רוב כי הצבעים מעוררים תגובה אסוציאטיבית שמקורה תרבותי. יתר על כן, ההנחה הרווחת היא כי לצבעים החמים, כמו גוני החום והצהוב, יש בדרך כלל אפקט מעורר, ואילו צבעים ממשפחת הירוקים והכחולים מרגיעים ומסייעים לשפר את הריכוז.

צבע שיהיה פה

חדרי הילדים הם המזוהים ביותר עם צבעוניות מרהיבה ונטולת עכבות, באופן יחסי לשאר חדרי הבית. כמו ביתר החדרים, גם כאן מומלץ לבחור בנושא מרכזי לעיצוב החדר, שיקל את בחירת הגוון המרכזי ואת בחירת הרהיטים והאביזרים המשלימים. ב"נירלט" ממליצים להוסיף לגוון הנבחר עיטורים באמצעים שונים כגון שבלונות שאפשר לקנות או להכין לבד, רולרים עם דוגמה, חותמות, דבק נייר המסייע ביצירת פסים על הקיר ואפילו דבק גמיש המאפשר ליצור עיגולים מושלמים על הקיר. תוכלו להוסיף טקסטורות מעניינות בעזרת מוצרי צביעה כמו משחות עיצוב, צבעי ווש ועוד.

מעבר ליצירת חדר חלומי ומלא השראה, בכוחם של הצבעים לאפיין את הדייר הקטן ואפילו להשפיע על מצבו הרגשי והנפשי. מעודד מסכים כי אפשר לרתום את הצבעים שעל קירות החדר כדי לאפיין או לאזן את אופיו ואת מזגו של הילד. כדי להוביל להשפעה מאזנת, הוא מציע לצבוע את חדרו של ילד רגוע ומופנם בצבע המנוגד לטבעו, כגון גוני אש ממשפחת האדום והצהוב. כדי להעניק השפעה מאפיינת שתחזק ותעודד את אופיו של הילד, הוא ממליץ ליצור הלימה בין הגוון הנבחר לתכונות שהוא מייצג, כמו גוונים בהירים של תכלת, ירוק וסגלגל לילד שקט.

גל יערי, מנכ"לית משותפת ומעצבת הבית של Wind&Water, רואה חשיבות בחדר צבעוני שיגרה את דמיונו של הילד, אך מזהירה מפני צבעוניות עזה מדי העלולה להקשות על הילד להירדם בלילה.

 

** הכתבה פורסמה במקור באתר בית info