על הוגה שמעתם?

מיכל מייזליש, מעצבת פנים במקצועה וכותבת אצלנו באתר, קראה את הספר "הוגה, סוד האושר של הדנים" והחליטה לעבור לדנמרק... אוקיי, לא באמת. אבל היא כן מצאה קשר לעיצוב הבית ומשתפת אותנו ברשמים שלה בכתבה הבאה 

אז מה זה הוגה? 
בטח יצא לכם, ובמיוחד לאוהבי העיצוב הנורדי להיתקל במילה "הוגה" או "Hygge". אבל זה מה אומר לעזאזל ?? אז תכלס, אין ממש מילה כזו בעברית, אבל אפשר לנסות לתאר אותה בכמה משפטים: "ההוגה נוגע לאווירה ולחוויה יותר מאשר לדברים מוחשיים. היא נוגעת לשהייה במחיצתם של אנשים אהובים. לתחושת ביתיות וביטחון, לידיעה שאנחנו מוגנים מפני העולם… וגם סתם לשבת וליהנות מספל תה חם".

 

ההוגה היא הרגשה, שם פועל, שם עצם ושם תואר. מעין תחושה שלמה ונעימה בתוכנו, אשר נוצרת מכל מיני סיבות. ההוגה יכולה להתבטא בכל מיני מובנים בחיינו: במזג האוויר, בלבוש שלנו, באוכל, באורח החיים וגם בעיצוב ובסביבה הביתית. העיצוב הנורדי מגיע בדיוק משם (ארצות סקנדינביה) וכמו שאתם יכולים לתאר, יש קשר בין השניים. אז ראו בכתבה זו מעין מדריך ליצירת סביבה נורדית בבית.

 צילום: יאנה דודלר


תאורה

לפי ההוגה, ככל שטמפרטורת האור נמוכה יותר כך היא הוגה יותר. זאת אומרת כמה שיותר חם, צהוב, עדין וקרוב לתאורה טבעית.כיצד מיישמים את זה בבית? עדיף למקם כמה מקורות אור קטנים מפוזרים בחלל שיתנו אלומות אור עדינות מאשר גופי ענק שישטפו באור מסנוור. וכמובן צריך להשתמש באור חם וצהוב. למשל: ספוטים קטנים, גופי תאורה תקרתיים בעלי עוצמה נמוכה, מנורות רצפה. הדנים הם גם חובבי טבע ומוצרים טבעיים ולכן הדלקת נרות היא חובה! אולי לא תאמינו, אבל הדנים מדליקים נרות בכל מקום: במשרד, במסעדות, בבית ספר(!) ואפשר להבין אותם. נרות נותנים אווירה חמימה. אופציה נוספת להארה טבעית בבית היא אח. נכון, לא לכל אחד יש את האופציה לאח אמיתי בבית, אבל אנחנו חיים בעידן שיש בו חלופות באמת מדהימות ויפות. בהוגה, ההעדפה היא כמובן אח טבעי שמחמם, מאיר ומכניס אווירה שבאמת אין שנייה לה.

תמונה: אתר Unsplash

עץ
רצפת עץ, חלונות עץ, ריהוט עשוי עץ וגם צעצועים וכל דבר אחר שעולה על דעתכם שעשוי עץ, ועדיף כמה שפחות מעובד וכמה שיותר טבעי. כמו ההוגה, העץ הוא פשוט וטבעי, חמים ומעניק אווירה אחרת לחלל. בחללים נורדיים תראו בהכרח שימוש רב יותר בעץ מאשר בפלסטיק או מתכת. קחו לדוגמא אפילו את חדרי הילדים. זה לא מקרי שיש ביקוש רב יותר היום למוצרים ומשחקים עשויים עץ.

תמונה: אתר Unsplash

טבע

"הדברים הכי טובים בחיים ניתנים בחינם". אין ציטוט יותר מדויק מזה כדי לתאר את הנקודה הזאת. ולמרות שכבר דיברנו על הכנסת אלמנטים מעץ לבית, כל דבר שהוא טבעי שאספתם באיזושהיא הזדמנות בחוץ יתאים: איצטרובלים, עלים, אבנים, ענפי כותנה, אבל לא רק! גם פרווה או עור חיה כלשהי (למרות שבנושא הזה אני ממש חלוקה ונגד) על הריצפה או כריפוד כורסה לגמרי יעשו את העבודה. אגב, ההוגה מייחס חשיבות רבה לפריטים נוסטלגיים שיש מאחוריהם סיפור כלשהו. למשל, צדפים שאספתם עם ילדיכם בבוקר קיצי, זרדים מהיער שקוששתם באירוע פיקניק משפחתי וכל דבר שיזכיר לכם סיפור או זיכרון מתוק.


תמונה: אתר Unsplash

קרמיקה ופורצלן
אוקיי. בדרך כלל זה לא יהיה הכי טבעי וכן יהיה מעובד וקנוי (למרות שגם כאן עדיף משהו מוכן בעבודת יד), אבל בכדי לאזן קצת את העץ וכל הטבע הזה, אפשר בהחלט להניח אגרטל יפה, קערת פירות או אפילו את הספלים שלכם לראווה על מדף במטבח.

תמונה: אתר Unsplash


וינטאג' ואספנות

כמו שכתבתי, הדנים הם חובבי נוסטלגיה והם מייחסים חשיבות גדולה לפריטי אספנות. זה יכול להיות מנורת וינטאג' שמצאתם בשוק פשפשים כלשהו, כורסה ישנה שמצאתם וריפדתם מחדש, ריהוט עתיק שקיבלתם בירושה וגם כל דבר שיצרתם בעצמכם ויש מאחוריו סיפור מעניין ונוסטלגי. כל דבר כזה הופך את החלל שלכם למיוחד הרבה יותר ולא עוד משהו שרואים בכל בית אחר.

תמונה: אתר Unsplash


טקסטיל

טוב, אצלנו החורף הוא לא ממש חורף ורוב הזמן חם אצלנו, אבל זה לא אומר שאנחנו לא יכולים "לחמם" את החלל בעזרת טקסטיל. וילונות, שטיח, כריות נוי, כירבוליות. כל אלה הם חובה בבתים "הוגליים" או נורדיים. הם מעניקים תחושה חמימה, ביתית, נעימה (גם למראה וגם למגע) ובדומה לבגדים הם אלו שמלבישים את הבית. אחד הדברים שמאפיינים את ההוגה היא תחושת הרוגע והביטחון, ומה יותר מרגיע מאשר התכרבלות במיטה מתחת לשמיכה מפנקת עם ספר טוב וכוס שוקו חם?

 

 צילום: יאנה דודלר


ההוגה נוגעת כמובן לעוד המון אספקטים בחיים שלנו ולא רק לעיצוב הבית. אני ממליצה לכם בחום לרכוש את הספר ולדמיין את החיים בסביבה ההוגלית הנורדית שאני כבר מזמן התאהבתי בה.

 

על המעצבת והכותבת:
מיכל מייזליש מעצבת פנים בעלת תואר ראשון B.Design מהמכון הטכנולוגי חולון HIT, הום סטייליסטית ובלוגרית.

טלפון: 054-5201401
מייל: michal@mmid.co.il