השכונות החדשות שיחיו את הפריפריה

מי אמר שלא בונים בישראל? בשנים הקרובות עשרות שכונות חדשות עתידות להיבנות בערי הפריפריה בצפון ובדרום. ערים שסובלות במשך שנים מדימוי נמוך הולכות לשנות את פניהן, תכניות מתאר חדשות מכניסות רוח חדשה וצעירה בערים המנמנמות.

האם השכונות החדשות יעשו את השינוי וירחיבו את מעגלי הביקוש גם לפריפריה? יצאנו לבדוק מה בתכנון.

אחרי שנים של התעלמות ממצוקת הדיור בישראל, הבינו בממשלה שאין ברירה וחייבים לעשות משהו כדי לשנות את המצב. הסכמי הגג שנחתמו מול הרשויות המקומיות, נתנו רוח גבית לערים בפריפריה ותכניות מתאר חדשות הכוללות שכונות חדשות אושרו והמלאכה החלה.

 

היי דרומה ...

בעקבות המעבר של בסיסי צה"ל לדרום, ובניית עיר הבה"דים בנגב, יש עלייה של ביקושים באזור.

 

באר שבע – מלכת הנגב

במסגרת הסכם הגג שנחתם, במהלך השנים הקרובות עתידות להתווסף לעיר כ – 20 אלף יח"ד חדשות בשכונות חדשות וותיקות, אותן יאכלסו כמאה אלף תושבים חדשים.

 

שכונת רובע נוי עם 3,500 יח"ד, שכונת הפארק עם 4,061 יח"ד, שכונת קריית גנים עם 2,300 יח"ד, שכונת רמות עם 4,431 יח"ד, שכונת הרקפות עם 4,088 יח"ד, שכונת הכלניות עם 1,284 יח"ד, שכונת הסיגליות עם 1,744 יח"ד, שכונת נווה זאב עם 1,020 יח"ד ועוד.

 

בשכונות החדשות יש מחויבות כמובן לבנייה של גני ילדים, מעונות יום, בתי ספר, מוסדות ציבוריים, מרכזים קהילתיים, מגרשי ספורט ושטחים פתוחים וירוקים לרווחת התושבים. כמו כן, במסגרת הסכם הגג יש מחויבות גם לפיתוח תשתיות של נגישות לשכונות החדשות.

 

חלק מהשכונות המתוכננות נמצאות כבר בשלבים של שיווק הקרקעות ליזמים או בשלבי פיתוח מתקדמים ובקרוב יחלו בשיווק הדירות.  

 

  • מחיר ממוצע לדירת 4 חד' בשכונת הסיגליות בשטח של 108 מ"ר עם מרפסת בשטח של 12 מ"ר יעמוד על כ – 1.27 מיליון שקל. אך יש לקחת בחשבון כי רוב הדירות בשכונה זו ייבנו במסגרת מחיר למשתכן לכן מחירן יהיה נמוך יותר ויעמוד על כ – 9,500 שקל למ"ר.

 

שכונת הפארק - באר שבע. מקור: רשות מקרקעי ישראל.  

 

 

דימונה

דימונה סבלה במשך שנים מדימוי של עיר שוממת ורדומה. בשנים האחרונות, הבנייה של עיר הבה"דים בסמוך לדימונה הכניסה רוח וחיים חדשים לעיר והיא נמצאת בתנופה של עשייה והתפתחות.

 

קניון חדש ומפואר הוקם, כמו כן מפעל תעשייה גדול, מגורי סטודנטים, סינמטק חדיש, מרכז צעירים, מרכזי תקשורת ועוד.

 

בצידה המזרחי של העיר, מול נופים מדבריים עוצרי נשימה של זריחה מדברית, נבנית ספינת הדגל שתשנה את פני העיר.

 

שכונת השחר משתרעת על שטח של כ – 1,200 דונם, והיא עתידה לכלול כ – 3,300 יח"ד חדשות בתמהיל מגוון.

 

זו שכונה המתוכננת כשכונה חכמה וירוקה עם מערכות חדישות וחסכוניות, שתעניק לתושביה סביבה נקיה ובריאה. היא מתוכננת בקפידה עם דגש על נוחות ונגישות תחבורתית מלאה, עם מוסדות חינוך חדשים, מוסדות ציבור, מרכזי מסחר ופנאי, פארקים ירוקים, גני משחקים ומתקני ספורט.

 

שכונת השחר מיועדת למשפחות צעירות המחפשות איכות חיים.

 

  • מחיר ממוצע לדירת 4 חד' כ- 1.1 מיליון שקל. המחיר למגרש של כחצי דונם מתחיל מ- 280 אלף שקל.

 

 

שכונת השחר, דימונה. הדמיה: ערים חברה לפיתוח עירוני

 

 

נתיבות

הסכם הגג שנחתם עם העיר נתיבות עתיד להוסיף לה למעלה מ- 13 אלף יח"ד חדשות בשנים הקרובות, והצפי לגידול האוכלוסייה בעיר הוא כ- 50 אלף תושבים נוספים.

 

הבנייה החדשה תתבצע בחמש שכונות חדשות בעיר:

 

רמות יורם – תשתרע על שטח של 1,740 דונם ותכלול 5,166 יח"ד.

מעלות הנחל – תשתרע על שטח של 2,195 דונם ותכלול 3,288 יח"ד.

נווה שרון א' ו – ב' – תשתרע על פני 1,280 דונם ותכלול 2,696 יח"ד.

נתיבות מערב – תשתרע על שטח של 135 דונם ותכלול 734 יח"ד.

רמות מאיר – תשתרע על שטח של 470 דונם ותכלול 1,244 יח"ד.

 

בכל השכונות החדשות יוקמו כמובן מוסדות ציבור וחינוך לטובת התושבים החדשים, וכמו כן הושם דגש בתכנון השכונות החדשות על תשתיות תחבורה, לרבות הקמה של גשרים והסדרת הכניסות לעיר.

 

בנוסף למגורים בשכונות החדשות, במסגרת הסכם הגג הוחלט גם על יצירת אפיקי תעסוקה חדשים באמצעות פיתוח של אזורי תעשייה בהיקף של 2,700 דונם, וביצוע פרויקטים סביבתיים ייחודיים כמו פיתוח אגם נתיבות, הקמה של אמפי-תאטרון, פארקים חדשים, פיתוח תשתיות לעיר חכמה ועוד.

 

  • מחיר ממוצע לדירת 3 חד' בשכונת נווה שרון מתחיל מ- 890 אלף ₪. דירת 4 חד' - 1.020 מיליון שקל, דירת 5 חד' – 1.070 מיליון שקל.

 

 

שדרות

המצב הקיים היום בעיר שדרות הוא שהביקוש ליח"ד גדל, כל מגרש פנוי נחטף ועל כל בית מתמודדים קונים או שוכרים רבים.

מספר שכונות חדשות הוקמו או שנמצאות בשלבי הקמה ושכונות נוספות עוד בתכנון.

 

שכונת הכרמים - נבנתה בצדה המזרחי של העיר, כהמשך לשכונת בן –גוריון וכוללת כ – 620 יח"ד שכבר שווקו וחלקן אף אוכלסו.

 

שכונת המוזיקה – הממוקמת בצד המערבי של העיר  וכוללת כ – 500 יח"ד שכבר שווקו כולן.

 

שכונת נאות שיקמה – שכונה בחלק הצפוני של העיר, כוללת כ – 850 יח"ד שרובן כבר שווקו וחלקה מיועד לפרויקט "מחיר למשתכן".

 

שכונת הכלניות – שכונה נוספת בחלקה הצפוני של העיר, הכוללת כ- 1,100 יח"ד, שמרביתן כבר שווקו. גם חלק משכונה זו מיועד לפרויקט של "מחיר למשתכן".

 

שכונת האחוזה – בחלקה הצפון –מערבי של העיר, עם כ – 95 יח"ד ששווקו במלואן, וחלק מהרוכשים כבר החלו בעבודות הבניה.

 

 

שכונות נוספות שנמצאות בשלבי תכנון –

שדרות בפארק – שכונה חדשה בחלק הצפוני של העיר, מתוכננת על שטח של כ – 650 דונם ועתידה לכלול כ – 1,100 יח"ד ו -140 דונם של מרכז תעסוקה ומסחר חדש, המכוון לחברות היי –טק ותעשיות חדשניות.

 

שכונת הבוסתנים – שכונה אקולוגית באזור הצפון-מערבי של העיר, תשתרע על שטח של כ – 1,260 דונם  ועתידה לכלול כ – 1,620 יח"ד, לצד שטחים של תעסוקה ומסחר.

 

מתחם 11 – שכונה שטרם קיבלה שם, בצפון העיר ועתידה לכלול כ – 1,400 יח"ד.

  • מחיר ממוצע לדירת 3 חד' בשטח של 85 מ"ר בשכונת שדרות בפארק, במסגרת מחיר למשתכן יהיה כ -488 אלף שקל. דירת 4 גם היא במסגרת מחיר למשתכן תימכר בפחות מ- 600 אלף שקל והן כוללות מרפסת מחסן וחניה.

 

 

אזור הצפון

 

טבריה

בשנים האחרונות ניתן לראות תנופת בנייה והתחדשות ברחבי העיר זאת במקביל לבנייה של שכונות חדשות, חלקן במסגרת מחיר למשתכן. יש דגש גם על בנייה צמודת קרקע, דבר שלא היה קיים בטבריה במשך שנים רבות.

 

לפני מספר חודשים אושרה תוכנית לבנייה של שכונת ענק חדשה, "טבריה המושבה" וכמו כן אושרו לבנייה קריית מדע וקריית ספורט חדשות.

 

בין השכונות והבנייה החדשה המתוכננת בעיר טבריה בשנים הקרובות:

שכונת טבריה המושבה – עתידה להיות השכונה הגדולה ביותר בטבריה. היא ממוקמת ליד צומת הזורעים, מעל קריית הספורט החדשה ובסמוך לקריית המדע ושכונה ד' בעיר. היא תשתרע על שטח של כ – 648 דונם ועתידה לכלול כ – 2,000 יח"ד חדשות, רובן בבנייה רוויה וחלקן בבנייה צמודת קרקע. הנוף מהשכונה יהיה לכיוון הר תבור ובקעת יבנאל.

 

שכונת מיכלאנג'לו כנרת – יער צבי – ממוקמת בצמוד ליער צבי וכביש 77, נבנית על שטח של כ – 100 דונם. השכונה תכלול 36 מגרשים בבנייה עצמית צמודת קרקע ו- 10 בניינים מדורגים בני 8 קומות, עם 160 יח"ד מרווחות, עם מרפסות לנוף הפתוח של הכנרת, הרי הגליל ורמת הגולן. סביב השכונה החדשה חורש טבעי ופארק שכונתי ענק עם מדשאות, גינות משחק, מגרשי ספורט ומתחמי בילוי ופנאי.

 

הדמיה - שכונת מיכאלאנג'לו כנרת. מקור: דוברות עיריית טבריה. 

 

שכונת חורשת האקליפטוס – שכונה שכולה בנייה צמודת קרקע. תכלול כ – 170 יח"ד וממוקמת באזור צומת פורייה, בסמוך לשיכון ג' בעיר. בשכונה שמורת טבע של עצי אקליפטוס ונופים עוצרי נשימה של הכינרת ובקעת הארבל.

 

שכונת מול ארבל – שכונה הממוקמת על קו המים של הכינרת וצוק ארבל, בכניסה הצפונית של העיר מעל כביש 438 (דרך אריאל שרון). היא כוללת 490 יח"ד כשמתוכן כ – 90 צמודות קרקע וחלק מיח"ד בשכונה ישווקו במסגרת תכנית מחיר למשתכן.

 

שכונת נוף טבריה פורייה – שכונה המיועדת למגזר החרדי. ממוקמת בטבריה עלית בסמוך למתחם ביג ועתידה לכלול כ – 320 יח"ד בבנייה רוויה וצמודת קרקע.

 

בסמוך למרכז העיר בשכונת מורדות טבריה ב' יוקמו כ – 1,100 יח"ד חדשות, המיועדות בעיקרן לקליטת קהילה מרוכזת של עולים מצרפת.

 

בחלקה הצפוני של העיר עתידה לקום שכונת נחל רקת, על השלוחות הדרומיות של הנחל. השכונה תכלול כ – 671 יח"ד חדשות בפרויקט משולב של בנייה צמודת קרקע, בשיטת בנה ביתך ובנייה של מדורגים.

 

בסמוך תוקם שכונה נוספת שכונת מורדות ואדי רקת – הרקפות – שתכלול כ – 1,100 יח"ד נוספות בבנייה מדורגת וצמודת קרקע.

 

שכונה נוספת שטרם קיבלה את שמה הסופי ונקראת בינתיים שכונת האצטדיון  - ממוקמת על שטחו של האצטדיון העירוני הישן שיפונה בעוד כשנתיים ובמקומו יוקמו כ – 153 יח"ד בבנייה רוויה עם נוף לכינרת והרי הגולן והגליל.

 

גם בתוך השכונות הוותיקות של העיר עתידות להיבנות יח"ד חדשות. במרכז העיר, בשכונת השופטים יוקמו כ – 386 יח"ד חדשות. בשכונת אחד העם בצפון-מזרח טבריה, תוקם שכונת בוטיק חדשה שתכלול כ- 200 יח"ד.

 

  • מחיר ממוצע לדירת 4 חד' ו – 5 חד' בשטח של כ – 130 מ"ר בשכונות החדשות מתחיל מ -980 אלף שקל. בשכונת אחד העם הוותיקה, מחיר ממוצע לדירת 4.5 חד' חדשה עומד על 1.45 מיליון שקל.

 

שכונות חדשות בבנייה בטבריה. מקור: דוברות עיריית טבריה. 

 

שלומי

שלומי ממוקמת בגובה ממוצע של 120 מ' מעל פני הים, בשיפולי הרי הגליל העליון המערבי. היא שוכנת בסמוך ליער חניתה ומוקפת בחורש טבעי, יערות אורן ונוף מרהיב וייחודי לכיוון הים.

 

פרופיל הבנייה בשלומי הוא בנייה נמוכה, צמודי קרקע ודירות גן מרווחות.

 

בשלומי שתי שכונות חדשות בשלבי הקמה ובנייה אשר יגדילו את אוכלוסייה במקום פי שניים וחצי, מ – 6000 תושבים לכ – 15 אלף תושבים במהלך השנים הקרובות.

 

שכונת יערית היא אחת השכונות החדשות. היא ממוקמת למרגלות ההר בסמוך לחוף בצת ועתידה לכלול כ – 2,000 יח"ד חדשות, בבנייה נמוכה ודו קומתית, לצד מבני ציבור חדשים ותשתיות חדישות ומושקעות.

 

פרויקט יערית בשכונת יערית - שלומי. 

 

  • מחיר ממוצע לדירת גן, 5 חד' בשטח של 114 מ"ר וגינה בשטח של 150 מ"ר או דירת פנטהאוז 5 חד' בשטח של 134 מ"ר ומרפסת של 28 מ"ר עומד על כ – 1.330 מיליון שקל.
  • לרוכשים בשלומי יש הטבת מס בשיעור של כ – 19%, שווה ערך לכ – 6,000 – 4,000 שקל בחודש.

 

 

עכו

לפני מספר חודשים אושרה תכנית לבנייה של שכונת שער עכו. השכונה החדשה ממוקמת מזרחית לכביש 4 ועתידה לכלול כ – 8,300 יח"ד חדשות מבנייה מצמודת קרקע ועד בניינים בני 20 קומות. מתוך כלל הדירות החדשות כ – 1,000 יח"ד יהיו דירות קטנות המיועדות לזוגות צעירים וכ – 300 יח"ד יהיו מיועדות לדיור מוגן.

 

בנוסף כוללת השכונה החדשה גם כ – 455 דונם של שטחים ציבוריים פתוחים וכ – 280 דונם המיועדים למבניים ציבוריים - בתי ספר, גני ילדים, מבני דת ורווחה.

 

גם 800 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה כלולים בתכנית של השכונה החדשה ו – 64 אלף מ"ר של שטחי מסחר.

 

הדמיה - שכונת שער עכו. משרד ארי כהן אדריכלות ובינוי ערים, משרד הבינוי והשיכון

 

שכונה נוספת חדשה המתוכננת בעכו היא שכונת צפון הכרם – שכונה הממוקמת בחלקה הצפון-מערבי של העיר ועתידה לכלול כ – 1,200 יח"ד חדשות. רוב הדירות בשכונה (כ – 70%) ישווקו במסגרת מחיר למשתכן.

 

הבנייה בשכונה תהיה לגובה של עד 26 קומות ולצד מבני המגורים ייבנו בשכונה גם מבני ציבור, תעסוקה ומסחר, פארקים ושטחים פתוחים.

 

  • מחיר ממוצע לדירת 4 חד' בשכונת צפון הכרם במסגרת מחיר למשתכן תעלה כ – 700 אלף שקל. ודירת 5 חד' כ – 900 אלף שקל.

 

 

מגדל העמק

במסגרת הסכם גג שנחתם לאחרונה עתידות להיבנות כ – 7,000 יח"ד חדשות בשכונת קריית-רבין ב'. בנוסף למגורים יבנו בשכונה מבנה חדש לדיור מוגן, מבני ציבור, חינוך ושירותים לקהילה, כמו כן, פארק ושטחי ספורט ונופש לצד שטחי מסחר.

 

כל הדירות בשכונה ישווקו במסגרת מחיר למשתכן.

 

  • דירת 100 מ"ר עתידה להימכר ב – 670 אלף שקל (במסגרת מחיר למשתכן).