רכישת נכס כהשקעה משתלמת

למרות התנודות בשוק הנדל''ן, השקעה בנכסי נדל''ן נחשבת לאחת ההשקעות הסולידיות והבטוחות ביותר. בכל מקרה של תנודה קיצונית במדדי המחירים, המשקיע נשאר עם נכס מוחשי ביד, אשר סביר כי מחירו יעלה בחזרה בעתיד.

המרוץ הכלכלי בו כולנו משתתפי הוא אחד הדברים אשר מלווים אותנו יום יום, לאורך מרבית חיינו. כולנו עובדים מדי יום שעות רבות על מנת להתפרנס ולחסוך כסף, בעוד חלקנו משלבים בעבודתם ניסיונות השקעה כאלו ואחרים, או שמנסים להתפרנס אך ורק מהשקעות אלו.

 

מטרתן של השקעות היא להרוויח כסף. הדרכים לנסות ולעשות זאת הן רבות ומגוונות, החל מהשקעה במניות בבורסה וכלה בהשקעה בפתיחת עסק חדש. אחת ההשקעות הנפוצות ביותר בעולם היא השקעה בנדל"ן, כלומר – רכישת נכס כלשהו (בית, דירה, קרקע וכד'), במטרה ברורה להפיק ממנו תשואה במקום להשתמש בו למטרות מגורים.

 

גם בתוך עולם השקעות הנדל"ן קיימות אפשרויות רבות ומגוונות. להלן כמה מסוגי ההשקעות הפופולאריות והנפוצות ביותר בעולם הנדל"ן:

 

  • רכישה, שיפוץ, מכירה - אחת האפשרויות החביבות על משקיעי נדל"ן היא רכישה של נכסים ישנים או נכסים הנמצאים במצב רעוע. ערכם של נכסים אלו נמוך בדרך כלל יחסית לפוטנציאל הגלום בהם. משקיעי הנדל"ן קונים את הנכס במחיר נמוך, משקיעים סכום נוסף בשיפוצו, ואז מנסים למכור את הנכס כמשופץ במחיר גבוה יותר. סוג השקעה זו נועד לשלשל לכיסי המשקיעים רווח מיידי בתוך תקופה קצרה. 
  • השקעה בפרויקטים – פעמים רבות מתאגדים יחדיו משקיעי הנדל"ן רבים במטרה להשקיע סכום כסף גדול במיזם בנייה חדש. במקרה זה, ההשקעה הינה לטווח של כמה שנים לפחות – התקופה המינימאלית הדרושה להקמתו של בניין חדש ומכירה של הנכסים בו לקהל הלקוחות. במקרה זה, הצלחת ההשקעה תלויה המון באופיו של הפרויקט, רמת הגימור שלו, מיקומו הגיאוגרפי וכד'. 
  • רכישה לצורך השכרה – אחת מאפשרויות ההשקעה בנדל"ן לטווח ארוך. הרעיון הוא פשוט - רכישת נכס כלשהו (דירה, בית, מבנה משרדים וכד') והשכרתו למשך שנים לשוכרים כלשהם (משפחה, יחידים, חברה וכד'). השקעה זו מתאפיינת בהכנסה חודשית קצובה וקבועה, לאור שנים רבות. כך, פעמים רבות אנשים פרטיים בעלי יכולת מימון מוגבלת בוחרים לנטול הלוואה או משכנתא לצורך רכישת הנכס, כאשר הם בונים על כך שדמי השכירות החודשיים שהם צפויים לקבל יחזירו את מלוא תשלום המשכנתא החודשי, ובתקווה תישאר עבורם גם הכנסה פאסיבית מסוימת כתוצאה מעודף בדמי השכירות. אחד החסרונות בסוג השקעה זו הוא כי נדרשת כאן מהמשקיע תשומת לב והשקעת מאמץ שוטפת בתחזוק הנכס (על פי חוק מחויב בעל הנכס לדאוג לתפקודם של אספקטים מסוימים בנכס, דוגמת מצב התשתיות בבית וכד').   

 

רכישת נכס לצורך השקעה היא אחת מהאפשרויות הבטוחות, ולכן האטרקטיביות ביותר להשקעה. השקעה זו משתלמת על פי רוב לכל מי שמוכן להיכנס אליה. אין צורך להיות אילי הון על מנת להשקיע בנדל"ן. כאמור, מדי שנה רוכשים משקיעים פרטיים רבים נכסים לצרכי השכרה בעזרת מימון בנקאי, כאשר הם כאמור בונים על כך כי הם אינם נוטלים התחייבות כלכלית נוספת מפני שדמי השכירות צפויים להחזיר את ההלוואה.

 

בכל מקרה, חשוב לזכור כי למרות התנודות בשוק הנדל"ן (כמו בכל שוק אחר), השקעה בנכסי נדל"ן נחשבת לאחת ההשקעות הסולידיות והבטוחות ביותר. בכל מקרה של תנודה קיצונית במדדי המחירים, המשקיע נשאר עם נכס מוחשי ביד, אשר סביר כי מחירו יעלה בחזרה בעתיד. כמובן שזה לא מונע ממשקיע הנדל"ן הנבון לבצע בדיקות מעמיקות ומושכלות בטרם הוא מחליט איזה נכס בדיוק הוא הולך לרכוש.