קרקעות חקלאיות - הערכת שווי

כיצד מעריכים שווי של קרקע חקלאית? קרקעות בישראל, כל הדגשים החשובים.

תחום הנדל"ן הוא תחום מרתק במיוחד, אך יש בו כמה תתי תחומים מסובכים מאוד... למשל – התחום של קרקעות חקלאיות ובמיוחד הערכת שווי של קרקעות חקלאיות. יזמי נדל"ן רבים מחפשים דרכים להרוויח בגדול ואחת הדרכים היא באמצעות רכישת קרקעות חקלאיות להשקעה. אך אפשר גם "ליפול" בגדול, אם לא מעריכים בצורה נכונה את השווי של הקרקע החקלאית שרכשתם. זהו כבר עניין למומחים המבינים בנדל"ן, מכיוון שהשווי של קרקע חקלאית משתנה בהתאם למצבה. קרקע חקלאית מופשרת תהיה שווה הרבה יותר מאשר קרקע חקלאית לא מופשרת וחשוב לזכור זאת! עוד על הערכת שווי של קרקעות חקלאיות בכתבה הבאה.

 

כיצד מעריכים שווי של קרקע חקלאית?

כל מי שרוכש קרקע חקלאית, חייב  לבצע קודם לכן הערכת שווי, אחרת הרכישה לא בטוח תהיה כדאית. קרקע חקלאית שלא עברה תהליך של הפשרה לא שווה יותר מדי ובוודאי שלא תניב לרוכש רווחים גדולים. לעומת זאת, קרקע חקלאית שנרכשה בזול (לפני ההפשרה) ועברה הפשרה בצורה מהירה ויעילה (והחשוב מכל - בתוך זמן קצר ככל האפשר), יכולה להניב למשקיע רווחים עצומים! לכן, חשוב מאוד לנסות ולהעריך מראש תוך כמה זמן ניתן יהיה להפשיר את הקרקע, מהם ההליכים הבירוקרטיים הקשורים לתהליך ההפשרה, כמה תהיה שווה הקרקע לאחר ההפשרה ועוד. כל אלה יסייעו לכם להעריך את שווי הקרקע העתידי וכמובן גם את הרווח שלכם. רוב האנשים לא יודעים כיצד לבצע זאת לבד, ולכן מומלץ מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע המבינים בתחום - אנשי נדל"ן, מתווכים, כלכלנים, שמאים ועוד. כמובן שהערכת שווי של קרקע חקלאית היא מורכבת יותר מאשר הערכת שווי של דירה רגילה, ולכן כדאי לעבוד רק עם מומחים המבינים בתחום הספציפי של קרקעות חקלאיות (ויש לא מעט כאלה בישראל).

 

עוד כמה דגשים חשובים

חשוב מאוד לזכור כי ההבדל בין קרקע חקלאית מופשרת (כלומר שעברה תהליך הפשרה), לבין קרקע חקלאית לא מופשרת הוא עולם ומלואו. אם רכשתם קרקע חקלאית ולאורך הדרך מתעוררות בעיות בתהליך ההפשרה, יש סיכוי שתפסידו לא מעט כסף. הסיבה לכך היא פשוטה - על קרקע לא מופשרת אי אפשר לבנות כמעט דבר, ובוודאי לא משרדים או דירות. לכן, יש לברר מראש מהם הסיכויים להפשרת הקרקע הספציפית שרכשתם ובעיקר - כמה זמן ייקח תהליך ההפשרה. קרקע חקלאית שהופשרה כנדרש לעומת זאת, יכולה להיות ממש "מכרה זהב" לרוכש. למרות כל החוקים, התקנות והבירוקרטיות שיש בדרך, אם תצליחו לרכוש קרקע חקלאית במחיר סביר ולנהל את תהליך ההפשרה בצורה יעילה ומהירה, תוכלו להרוויח לא מעט. הערכת השווי הזו היא מסובכת ולא תמיד תצליחו להעריך בצורה מדוייקת, אך אם תתייעצו עם אנשי מקצוע איכותיים עוד בטרם רכישת הקרקע, תצמצמו את הסיכון שלכם ותגדילו את הסיכויים שלכם להרוויח.

 

לסיכום, אם אתם מתכננים לרכוש קרקע חקלאית, אל תוותרו על תהליך יעיל וקפדני של הערכת שווי ורצוי לעשות זאת עוד לפני רכישת הקרקע. כך תוכלו לצמצם את הסיכון ולהגדיל את הסיכוי להרוויח!

לחץ כאן