מה כדאי לדעת לפני שקונים דירה יד שנייה?

אנשים רבים בוחרים לקנות דווקא דירה ישנה ולשפץ אותה מאשר לקנות דירה חדשה מקבלן, אם אתם חושבים על הצעד הזה, הנה כמה דברים שכדאי לכם לדעת לפני...


הסיבות לרכישת דירה יד 2 ושיפוצה, במקום לרכוש דירה חדשה דנדשה מקבלן הן רבות:

  • השכונה בה ממוקמת הדירה הישנה מתאימה להם יותר
  • המחיר אטרקטיבי
  • לרוב הבניינים הישנים בעלי קומות נמוכות ויש הרגשה אינטימית וקרובה לשכנים
  • תכנון הדירות הישנות - לרוב החדרים גדולים יותר ואפשרויות העיצוב מחדש הן רבות


אבל בכל זאת, מדובר בבניינים ותיקים ובעלי לא מעט בעיות: הבניין עצמו ישן וזקוק לשיפוץ, בין אם חיצוני (מבחינת המראה המיושן) או תשתיתי (תמ"א 38 למשל), ולעתים יהיו חסרים בו מעלית או לובי גדול ומזמין. ייתכן מאוד שתשתיות הדירה (אינסטלציה וחשמל) ישנות ודורשות חידוש, או שהדירה בעלת תכנון "סגור" או מיושן שכבר אינו מתאים לתקופתנו.

אז למה כדאי לשים לב כאשר קונים דירה יד שניה (או 3) שרוצים לשפץ אותה?
כבר בשלב קניית הדירה, כדאי לבקש מהעירייה תוכנית אדריכלית. יחד עם המעצב/ת ניתן יהיה להבין מה הפוטנציאל החבוי של הדירה וכיצד ניתן להפיק את המירב ולהתאים את הדירה לבעלים החדשים. כמו כן, יש לבדוק אילו קירות אפשר להסיר, היכן ממוקמים עמודים שלא ניתנים להזזה, היכן ממוקמים קולטני הביוב ועוד נתונים קיימים המשפיעים על התכנון העתידי של הדירה.


בנוסף, אם גיליתם עמוד שלא ניתן להוריד ממש באמצע החלל, שבו עם המעצב/ת וגלו איך אפשר להפוך את החיסרון הזה ליתרון. אגב, אם לא הצלחתם להשיג תוכנית מהעיריה (וגם אם כן, בדירות הישנות מאוד רוב הסיכויים שהיא לא מעודכנת), יש באפשרותכם לשכור מודד מוסמך ומקצועי שימדוד וישרטט את הדירה, וכך גם "יעלה" על כל מיני מכשולים תכנוניים בדירה.

נתחיל מלמטה - הריצוף
לרוב, הריצוף בדירות הישנות מורכב ממרצפות קטנות יחסית (30X30 או 40X40) וגם ייתכן מאוד שכבר לא אופנתיות. לעתים ניתקל גם בריצוף הדורש חידוש או מרצפות שבורות או סדוקות. בגדול קיימים שלושה פתרונות:

  • חידוש הריצוף הקיים (ליטוש, פוליש וכו')
  • הדבקת ריצוף חדש מעל הישן (גרניט פורצלן או פרקט)
  • פירוק הריצוף הישן והתקנת ריצוף חדש


הדבקת ריצוף לא תתאפשר במידה והריצוף הקיים עקום מאוד או שבור, אם יש צורך להחליף תשתיות הקבורות מתחת לריצוף ואם החול מאוד ישן ויש צורך להחליפו. לעומת זאת, פירוק הריצוף והתקנת חדש עולה בערך פי 2.5 יותר, אך במקרה הזה מדובר בתהליך ארוך ומורכב יותר, שכנראה שיצדיק את עצמו ברבות השנים.


אינסטלציה
ואם מדברים על ריצוף, אי אפשר לדבר על ריצוף מבלי להזכיר אינסטלציה. במידה ומדובר בבניין בן 15 שנה ומעלה, מומלץ להחליף את מערכת האינסטלציה. יש סיכוי שהמערכת שלכם מורכבת מצינורות מתכת ישנים שמפתחים קורוזיה ונזילות, ואתם לא רוצים לפתוח את הריצוף החדש והיפה שרכשתם אחרי שסיימתם לשפץ את הבית. זוהי השקעה לטווח ארוך שלא כדאי לכם להמעיט בערכה.

החלפת אלומיניום (חלונות)
ייתכן שהדירה שרכשתם תהיה בעלת חלונות עץ או אלומיניום, ויהיה צורך להחליפם, בין אם התריסים בלויים, הזכוכית ישנה או שהם אינם מבודדים כמו שצריך. בזכות עיצוב חדש, הם יכולים לבלוט מאוד או להתמזג עם הקיר. בכל מקרה, יש לקחת בחשבון שהחלפת אלומיניום אינה זולה ויש לתת לה אחוז גדול בתקציב השיפוץ.


חשמל
כדאי גם לבדוק את ארון החשמל הדירתי. הארונות הישנים לא היו מותאמים לעומס ולסוג המכשירים שיש לנו היום, ולכן כדאי מאוד להתאים אותו ולהחליפו לתלת פאזי. דעו שפעולה כזו כרוכה בהגשת בקשה לחברת החשמל ובסוף השיפוץ - ביקורת של חברת החשמל. כמובן שממליצה לעבוד רק עם חשמלאי מוסמך לעבודות חשמל.

מיזוג אויר
ואיך אפשר בארצנו החמה והלחה בלי מיזוג אויר? בדירות הישנות היו, במקרה הטוב, מזגן עילי/תחתי וכמובן שלא היו אפילו קיימים המזגנים המיני/מרכזיים. במידה ואתם מעוניינים במזגן מרכזי או מיני מרכזי, יש לקחת בחשבון מקום לגוף המזגן (מחוץ לדירה), מקום ליחידה (כרוך בהנמכת גבס בתקרה), ניקוז ויציאת האוויר. גם אם לא תרצו מזגן כזה ותעדיפו מזגן עילי בכל חדר, כנראה שכן תרצו לשדרג את המזגנים הישנים שאולי יהיו בדירה, למזגנים יפים וחסכוניים בחשמל.


בלתמ"ים
שיפוץ הוא לא עניין מתמטי, הוא דבר דינאמי שמתפתח יחד עם העבודות, ולעתים מתגלים דברים בלתי צפויים שכדאי להיערך אליהם בהתאם - קולטני ביוב או עמודים שלא ניתן להוריד, קירות מתפוררים, רצפה לא מפולסת, פגיעה בצינורות אינסטלציה ועוד ועוד. לכן כדאי להוסיף כ-15% מכלל תקציב השיפוץ לעלויות בלתי צפויות בכדי לא להיתקע באמצע השיפוץ.


בכל מקרה, זהו תהליך ארוך ולפעמים מתיש, אז קחו נשימה עמוקה ונסו גם ליהנות!

בהצלחה!


מיכל מייזליש מעצבת פנים בעלת תואר ראשון B.Design מהמכון הטכנולוגי חולון HIT, הום סטייליסטית ובלוגרית.

טלפון: 054-5201401
מייל: michal@mmid.co.il