לימודי נדל''ן – האם זה נחוץ?

במה יכולים לעזור לימודי נדל''ן, מה יש בהם והאם הם הכרחיים על מנת להצליח בתחום?

שוק הנדל"ן מושך אליו הרבה מאוד אנשים המעוניינים לעסוק בתחום באופן זה או אחר, כאמצעי פרנסה לכל דבר ועניין. אלו יכולים להיות מתווכי דירות או מתווכים לפרויקטים של נדל"ן, יזמים המגייסים משקיעים להשקעות נדל"ן או כל מיני תפקידים אחרים אשר לכולם מכנה משותף אחד – פעילות בשוק הנדל"ן בתור מקור פרנסה עיקרי.

שוק הנדל"ן מהווה מערכת מורכבת מאוד, מסובכת ואפילו מבלבלת, גם עבור מי שעוסק בתחום כבר שנים רבות. כיום, שווקי נדל"ן שונים מכל העולם נפתחים באופן נגיש וזמין יותר ויותר בפני אנשים העוסקים בתחום ואפילו השוק המקומי רווי בהזדמנויות מעניינות, כמו גם בסכנות לא קטנות.

לכן, פונים צעירים וצעירות רבים ללימודי נדל"ן בתור מסלול לימודים עיקרי, אשר יכשיר אותם ויספק להם את הכלים והידע הדרושים על מנת להצליח בתחום. מפני שמדובר בתחום "פתוח", אשר על מנת לעסוק בו (בתור משקיע או יזם) אין צורך בתעודה רשמית מטעם מוסד כלשהו, עולה השאלה – במה יכולים לעזור לימודי נדל"ן, מה יש בהם והאם הם הכרחיים על מנת להצליח בתחום?

מגוון רחב של קורסי נדל"ן שונים
בתור התחלה נעשה קצת סדר – ישנם סוגים רבים ושונים של קורסים מעולם הנדל"ן, החל מקורסים מקצועיים וממוקדים (דוגמת קורס קריאת תכניות בנייה, ייעוץ משכנתאות, קבלן רשום וכד') ועד לקורסים כלליים יותר (דוגמת קורס השקעות נדל"ן, הכרת שוק ההון, ניהול או שיווק נדל"ן וכד').

חלק מהקורסים הללו נועדו להכשיר את הסטודנטים למעבר בחינות של רשויות מסוימות לצורך קבלת תעודה או רישיון (דוגמת קורס הכנה לרישיון תיווך), בעוד קורסים אחרים נועדו בעיקר להעניק ידע תיאורטי ומעשי בעולם הנדל"ן, עבור מי שמעוניין לנסות ולעסוק בתחום ללא מקצוע מוגדר ומסוים.

אם כן, עבור מי שמעוניין במקצוע ספציפי (דוגמת מתווך מוסמך, שמאי מקרקעין וכד'), כמובן שלימודים בתחום הם הכרחיים. לעיתים ניתן לגשת למבחנים הסופיים של הרשויות בלי מסלול לימודים מקדים, אך עבור רובם המכריע של האנשים קורסי ההכנה מתגלים כמוצלחים ואפילו הכרחיים. המבחנים השונים בתחום בדרך כלל קשים ודורשים ידע מעמיק, ועבור מרביתנו הדרך הטובה ביותר לרכוש ידע זה היא באמצעות מסגרת לימודים מסוימת.

ומה בנוגע ליזמים ומשקיעים שונים אשר אינם מעוניינים בלימודים, אלא פשוט רוצים להתחיל לנסות את מזלם בשוק הנדל"ן? ובכן, במידה והם עוסקים בפרויקטים פרטיים של נדל"ן, ולא עוסקים בתחום כלשהו המצריך הסמכה רשמית מטעם מוסדות המדינה, אין כל בעיה להתחיל ולפעול בתחום בלי לימודים. אך כדאי גם לשקול לעומק את ההחלטה הזו ולשאול את עצמכם בכנות – האם אתם באמת מבינים ושולטים בכל רזי עולם הנדל"ן, וכך מרגישים בטוחים להתחיל להשקיע את כספכם, או לשכנע אנשים אחרים להשקיע את כספם, בלי ידע מעמיק ומקצועי בתחום?

עבור מרבית האנשים זה לא נכון – מרביתנו לא יודעים מספיק ולא מכירים לעומק את כל השיטות, הנקודות הקטנות והחשובות שצריך לבדוק או אפילו הפרמטרים הרבים השונים בהם יש להתחשב כאשר מנסים להגיע למסקנה האם השקעה מסוימת היא כדאית או לא, או להעריך את רמת הסיכון שלה.

לכן, מומלץ לכל מי שמעוניין להיכנס לתחום לפחות לשקול את הנושא של לימודי נדל"ן. זה יכול רק לעזור...