השקעה בנדל''ן - משתלם לקנות בצפון או במרכז?

מיקומו הגיאוגרפי של נכס כבסיס להחלטה על כדאיות הרכישה שלו לצורך השקעה

מיקומו הגיאוגרפי של נכס כבסיס להחלטה על כדאיות הרכישה שלו לצורך השקעה

כאשר מדברים על קניית נדל"ן, לרוב, ישנן שתי מטרות עיקריות מרכזיות המובילות אדם או משפחה לצעד כזה. הראשונה בהן הוא קניית נכס לצורך מגורים. על סוג זה של קניה נכתבו מאמרים רבים, המונים לפרטי פרטים את השיקולים המרובים שעומדים מאחוריה. אף מאחורי רכישת נכס לצורך השקעה (הסוג הנפוץ השני של קניית נדל"ן) ישנם שיקולים שונים ומגוונים. אולם, אנחנו נתמקד ונעסוק כרגע אך ורק במיקומו הגיאוגרפי של הנכס להשקעה, כבסיס להחלטה בין אפשרויות שונות העומדות בפניך.

השקעה מול תשואה
לכאורה, ועל פני השטח, ההחלטה קלה למדי -  מחיר דירה באזור שאיננו מבוקש (בצפון הארץ או בדרומה), זול (לעיתים בצורה משמעותית) ממחירה של דירה זהה לחלוטין באזור מבוקש יותר. למשל, בית בן חמישה חדרים בפרוייקט
גבעת אלונים שבקריות בצפון, יעלה הרבה פחות מאשר בית זהה לו לחלוטין באחת מערי הלווין של תל אביב. אולם, יש לקחת בחשבון כי באזורים מסויימים (בעיקר בצפון המתפתח או בדרום הרחוק), התשואה (שכר הדירה) אשר ניתן להפיק מדירה כזו, יעמוד ביחס ישר למחירה של הדירה ולכן, אף הוא יהיה נמוך בצורה ניכרת מהמקבילה לה.

אוכלוסיה וסביבה:
צד נוסף לכדאיות קניית נדל"ן לצורך השקעה, הוא סוג האוכלוסיה שגר בשכונות ה"זולות" יותר. גם כאן, לסוגיה יש שני צדדים: מצד אחד, מדובר בתשואה גבוהה יחסית על ההשקעה (רכישת הדירה במחיר נמוך והשכרתה במחיר סביר), ומצד שני, באזורים אלה ישנם סיכון גבוה יותר לשלמותה של הדירה בגלל הסביבה והאוכלוסיה.

דירה להשכיר?
אלמנט נוסף בכדאיות הקניה של נכס לצורך השכרתו לאחרים, הוא האחריות החלה עליך, כבעלים של הנכס, לפתור בעיות וליקויים המתגלים בנכס. למשל, אם אתה גר בתל אביב ואתה משכיר דירה לדיירים בבאר שבע, בכל פעם שברז יטפטף או שדוד השמש ייזל, תצטרך לנסוע עד לשם, כדי לדאוג לתיקונו. במקרה של נכס משתלם באמת (כזה שמחירו מצדיק את ההשקעה), ניתן להפקיד את ניהול הנכס בידי חברה או אדם המתמחה בכך, ועדיין לצאת ברווח מהעניין.

כדור בדולח השקעתי
פיתוח עתידי - באזורים מתפתחים, כאלה שדבר פיתוחם עדיין לא הפך למידע נגיש לציבור, מחירי הדירות עדיין נחשבים לזולים. ברגע שהמידע יתפרסם, תחל הבהלה לזהב, ומחירי הדירות יאמירו באופן אוטומטי (כפי שקרה בישובים הקרובים לכביש 6, כאשר פיתוחו של הכביש החל). משתלם להישאר עם אצבע על הדופק, עיניים פקוחות ואוזניים קשובות, כל תוכנית פיתוח (כבניית מכללה בישוב סמוך, סלילת כביש ראשי חדש וכד') יכולה להוות סימן לכך שאזור מסוים עומד להפוך לפופולרי, וזה הזמן להקדים ולרכוש בו נכס נדל"ן לצורך השקעה.

לסיכום:
אין תשובה חד משמעית אחת לשאלה "היכן משתלם לרכוש נדל"ן לצורך השקעה", מאחר ולכל אחד מאיתנו יש שיקולים שונים המנחים אותו. הכרת השיקולים השונים ובחינת הרלוונטיות שלהם לגביך, תיתן לך את התשובה האישית שלך לשאלה.