נסיגה משמעותית בקניית דירות להשקעה

על פי הסקירה הכלכלית האחרונה של משרד האוצר, נרשמה בחודש שעבר ירידה של 7% בקניית דירות להשקעה. באר שבע ''מובילה'' את הירידה, ורושמת צניחה דרמטית של יותר מ-40% ברכישת דירות להשקעה.

על פי הסקירה הכלכלית האחרונה של משרד האוצר, נרשמה בחודש שעבר ירידה של 7% בקניית דירות להשקעה. באר שבע "מובילה" את הירידה, ורושמת צניחה דרמטית של יותר מ-40% ברכישת דירות להשקעה. והיכן נרשם דווקא גידול? תל-אביב, ירושלים, ומעבר לקו הירוק.

תמונה עגומה של שוק ההשקעות
הסקירה האחרונה של משרד האוצר מציירת תמונה עגומה בקשר למינוף הכלכלי של שוק הנדל"ן. פחות ופחות רוכשים פוטנציאליים קונים נכסים להשקעה, והירידה נוכחת באופן רציף בחודשים האחרונים.

הירידה החדה ביותר נרשמה בבאר-שבע בירת הנגב, וגם באזור השרון. דווקא בחריש, נרשמה עלייה בשיעור ההשקעות. כנראה, עקב המיתוג המוצלח של העיר כאזור בטוח להשקעה, עם ביקוש הולך וגובר, והמחירים הזולים יחסית שהיא מציעה (בינתיים).

משקיעים מעבר לקו הירוק
כנראה שבכל הנוגע לאזורי הביקוש המובילים – תל-אביב וירושלים – הצניחה הארצית הממוצעת בשיעור רכישת דירות להשקעה, לא ממש הגיעה לשם. ניתן לשער שהקו היציב של רכישת הדירות להשקעה ביהודה ושומרון, נובע בין היתר מההטבות האטרקטיביות שנלוות לאזור, עקב מדיניות ממשלתית לעידוד מעבר לגושי ההתיישבות. בתל-אביב, שוק רכישת הדירות להשקעה מתמקד במילא ברכישת דירות יוקרה, בין היתר על ידי תושבי חוץ, כך שהם לא מושפעים מהתחזיות המקומיות.

נראה כי ביחד עם הנתונים האחרונים של צמצום שיעור המשכנתאות, מסתמנת כעת מגמה ברורה של שוק שהולך לקראת מיתון, בו ברז ההון העצמי של מעמד הביניים, הולך ומידלדל.