השלטון המקומי לוקח את המושכות: מגבש תכניות עצמאיות לדיור

בעוד תכניות בינוי רבות נתקעות בשלבים כאלו או אחרים בתהליכי המימון או בוועדות התכנון והבנייה, מרכז השלטון המקומי כבר מתכנן פתרון ריאלי לסחבת הבירוקרטית שכבר מהווה מכת מדינה

בעוד תכניות בינוי רבות נתקעות בשלבים כאלו או אחרים בתהליכי המימון או בוועדות התכנון והבנייה, מרכז השלטון המקומי כבר מתכנן פתרון ריאלי לסחבת הבירוקרטית שכבר מהווה מכת מדינה, והגה תכנית דיור לאומית, אשר מטרתה להוזיל את עלויות הדיור בלא פחות מ-25%.

 

מי צריך יזם? 
לאחרונה, ועד ראשי הרשויות המקומיות החליט לקחת את המושכות לידיים, לנסות ולפתור את משבר הדיור בעצמו, ועל  הדרך גם להוזיל את עלויות הדיור. לאחרונה, הציגו בפני הממשלה תכנית מהפכנית חדשה, אשר תאפשר להם לבנות דירות באופן עצמאי, להפעיל חברות בנייה עצמאיות, וכך לחסוך את עלות היזם.

אם אכן תאושר התוכנית, אלו יהיו חדשות טובות מאוד עבור זכאי דיור ציבורי, משפרי דיור וזוגות צעירים בתחילת דרכם. לפי התוואי שהוצג בפני הממשלה, כל רשות מקומית שתחפוץ בכך, תוכל להיכנס ל"מסלול המהיר" בתחום הבנייה, במחירים זולים משמעותית מאלו הקיימים כיום בשוק. לפי התכנית, ישנם ארבעה מסלולים כאלו שניתן להצטרף אליהם, ואפשר אף לשלב ביניהם. המסלולים הינם: מחיר מטרה; התחדשות עירונית; בנייה עצמית; ודיור למשתכן.

 

הגיע הזמן לנציגות בקבינט הדיור
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, נחוש בדעתו לשכנע את הממשלה לאמץ את התכנית, ואף להכניס את עצמו כציר בצוות קבינט הדיור הממשלתי. עד עתה, באופן מפתיע, לא שימש אף נציג מהשלטון המקומי כחבר בקבינט.

הוזלת העלויות הדרמטית תתאפשר למעשה באמצעות ויתור על התיווך היזמי, ודרך הקצאת קרקעות בעלות אפסית. בנוסף, כרבע מכלל יחידות הדיור שייבנו יוקצו כדיור בר-השגה, על מנת לשפר את מצבם של זכאי הדיור.