תגידו מזל טוב: תמ''א 38 מתרחבת

לאחרונה, התכנסה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה והחליטה ברוב קולות להאריך את התוקף של תמ''א 38, על מנת שתכלול אופציות בנייה נוספות, בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית.

הצורך בחיזוק מבנים ומציאת פתרונות יצירתיים לבנייה רוויה, מוצא את ביטויו גם בתוכנית המתאר הארצית – הלוא היא תמ"א 38. לאחרונה, התכנסה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה והחליטה ברוב קולות להאריך את התוקף של תמ"א 38, על מנת שתכלול אופציות בנייה נוספות, בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית.

 

השטחים הציבוריים והמסחריים בפרונט
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה נתנה בתחילת חודש פברואר 2015 הוראה להאריך את תוקף תמ"א 38 לעוד חמש שנים. זאת במסגרת תיקון מספר 4 בהוראת התוכנית, ששמו: "חיזוק מיגון והתחדשות". בנוסף להארכה, הוחלט גם על הרחבת התוכנית על מנת לאפשר אופציות בניה שלא נכללו עד כה במתווה. על פי משרד הפנים, הפרטים הסופיים של התיקון יגובשו ויאושרו בתוך כחצי שנה.

 

במסגרת ההרחבה, התוכנית תכלול גם חיזוק מבנים שאינם מיועדים למגורים. מהצד השני, ייעשה גם שימוש במבני מגורים לצורך הקצאת שטחי מסחר ושטחים ציבוריים בתוכם. גם את הביטחון לא הפקירו, ובמסגרת התיקון, יתאפשר לבנות ממ"ד במבני מגורים שהוקמו גם אחרי 1980 – עד לשנת 1992. מהלך זה מתקן את העוול שנעשה לדיירי בתים שנבנו לאחר שנת 1980 ולפני 1992 (השנה שבה נכנס החוק המחייב בניית ממ"ד בבתים חדשים). עד עכשיו, הם נפלו בין הכיסאות והיו צריכים לממן מכיסם את עלות בניית הממ"ד מכיוון שהבתים שלהם לא נכללו בחוק התמ"א.

 

חוזרים לערים
נראה כי התיקון הרביעי בתמ"א משקף יותר מכל את המגמה ההולכת וגדלה של החזרה לעירוניות מתחדשת, וניצול נכון של משאבי העיר על מנת להרחיב את הבנייה הרוויה, גם בשטחים בהם אין עתודות בנייה. שר הפנים, גלעד ארדן, אמר שהתיקון לחוק נועד לעודד התחדשות עירונית, ולהוסיף אלפי יחידות דיור במרכז, תוך שימת דגש על ביטחון ומיגון.