שיא חדש בשוק הדירות

בדצמבר אשתקד נקבע שיא חדש בשוק הנדל''ן, כשנרשם כי לא פחות מ-3,500 דירות חדשות נמכרו בחודש האמור – השיעור הגבוה ביותר מאז שנת 2002.

בדצמבר אשתקד נקבע שיא חדש בשוק הנדל"ן, כשנרשם כי לא פחות מ-3,500 דירות חדשות נמכרו בחודש האמור – השיעור הגבוה ביותר מאז שנת 2002. כך פורסם בדו"ח מיוחד שהוציא בתחילת חודש פברואר האגף הכלכלי במשרד האוצר. בסך הכול, בוצעו 11,000 עסקאות רכישה נדל"ניות של דירות למגורים בחודש דצמבר – נתון מרשים לכשעצמו. כשליש מהדירות שנרכשו היו דירות מקבלן.

 

קופצים לשוק
אין ספק שהאכזבה ממסמוס חוק מע"מ 0 הורגשה היטב ברבעון האחרון של שנת 2014. רבים מרוכשי הדירות שהמתינו בסבלנות עם הרכישה בציפייה לכניסת תוקפו של החוק, הבינו שזה לא הולך לקרות. כך נוצר צוואר בקבוק של רוכשים פוטנציאליים לא מעטים שקפצו לשוק מיד עם גניזת החוק, והנתונים מתבטאים בשטח.

 

בהשוואה לחודש אוקטובר 2014, מדובר בזינוק של יותר מ-60% בהיקף הרכישות, ובשיא של 12 שנה. המובילה בטבלת הרכישות היא באר-שבע – בה מספר עסקאות הרכישה בחודש דצמבר הוכפל לעומת נובמבר. מעניין לציין שזו גם העיר המובילה בשיעורי ההתייקרות של מחירי הדירות – מה שמוכיח שעם הביקוש עולה גם מחיר ההיצע.

 

הנדל"ן שייך לצעירים
המובילים בטבלת הרכישות הם זוגות צעירים רוכשי דירה ראשונה: בחודש דצמבר נרשם גידול של לא פחות מ-150% בשיעור רכישת הדירות של צעירים בהשוואה לנובמבר. הנתונים המובהקים משקפים בעיקר את חוסר האמון של ציבור הרוכשים הפוטנציאליים ברגולטור הממשלתי, מה שמביא אותו לנקוט בצעדים מידיים. מעניין לציין שלמרות מה שנראה לעין – שיעור בעלי הדירות בארץ נמצא דווקא במגמת ירידה, וכיום עומד על 65% בלבד (לעומת 74% לפני שני עשורים).