עלייה חדה בקניית דירות חדשות בחודשים האחרונים

חוק מע''מ אפס אותו יזם שר האוצר יאיר לפיד, עורר מחלוקת גדולה בקרב הכלכלנים וגם בקרב ''האדם הפשוט'' שלא ממש מבין בכלכלה. בעוד המטרה של החוק היא להוריד את מחירי הדירות, רבים טענו שהמחירים דווקא יעלו. עוד על נושא מעניין זה בכתבה הבאה.

חוק מע"מ אפס אותו יזם שר האוצר יאיר לפיד, עורר מחלוקת גדולה בקרב הכלכלנים וגם בקרב "האדם הפשוט" שלא ממש מבין בכלכלה. בעוד המטרה של החוק היא להוריד את מחירי הדירות, רבים טענו שהמחירים דווקא יעלו. מכיוון שנכון לחודש נובמבר 2014, החוק עדיין לא עבר בכנסת, לא ניתן לדעת כיצד הוא ישפיע, אך גם הציפייה לחוק גרמה לשינוי מסויים בשוק הנדל"ן. בעוד במשך חודשים ארוכים, רבים חיכו לחוק החדש ונמנעו מלקנות דירות, בחודשים האחרונים דווקא חלה עלייה בביקוש לדירות חדשות. עוד על נושא מעניין זה בכתבה הבאה.

 

ההשפעה של החוק החדש על ביקוש לדירות חדשות

ההצעה של שר האוצר יאיר לפיד לקבוע שיעור של אפס אחוז מע"מ על רכישה של דירה חדשה מקבלן, עוררה סערה בישראל. כלכלנים רבים התנגדו להצעה וטענו שהיא תביא דווקא לעלייה במחירי הדירות. על פי הצעת החוק, כל זוג צעיר הרוכש דירה חדשה מקבלן לא ישלם מע"מ ובמילים אחרות יקבל הנחה של 18 אחוזים. יש לעמוד במספר קריטריונים מרכזיים על מנת לקבל את ההנחה, בין היתר – זו צריכה להיות הדירה הראשונה של הזוג הצעיר (וגם היחידה שלו), על הזוג להראות שהוא שירת בצה"ל או עשה שירות לאומי ותנאים נוספים. עם הזמן שעבר, הצעת החוק שונתה והוחלט שגם אוכלוסיות נוספות ייהנו ממנו (למשל ערבים או חרדים שלא שירתו בצבא וגם רווקים בתנאים מסויימים), אך בכל מקרה, הציפייה לחוק החדש גרמה לשיתוק מסויים בשוק הנדל"ן. אנשים שתכננו לרכוש דירה חדשה פשוט החליטו לחכות, על מנת שהחוק יעבור והם ייהנו מההנחה הגדולה. כך למעשה ירדו הביקושים לדירות חדשות, ונוצר מצב בו קונים פוטנציאלים "ישבו על הגדר" וחיכו. עבור רבים, הדילמה היתה גדולה - האם לרכוש דירה חדשה שנחשבת ל"מציאה" של ממש, או לחכות לחוק החדש. רבים בחרו לחכות ואילו אחרים החליטו לקנות בכל זאת דירה חדשה מקבלן (ללא הנחת המע"מ).

 

מה השתנה בחודשים האחרונים?

בחודשים האחרונים לאנשים פשוט נמאס לחכות וזוהי הסיבה המרכזית לעלייה בביקוש לדירות חדשות מקבלן. אנשים רבים הבינו שייקח זמן עד שהחוק יעבור (אם בכלל), אם בשל קשיים בהעברת החוק בכנסת, או בשל הקדמת הבחירות או נפילת הממשלה. ככל שיותר אנשים "התייאשו" מלחכות להעברת החוק בכנסת, כך נמכרו יותר דירות, ואכן, בחודשים האחרונים נראה כי אנשים חוזרים לרכוש דירות חדשות מבלי לחכות לחוק החדש. יש לציין כי עלייה בביקושים בדרך כלל מובילה גם לעלייה במחירים. נראה אם כן, שהציפייה הארוכה לחוק הובילה אנשים למסקנה שקיים סיכוי שהוא לא יעבור, וכך נוצרה התעוררות בשוק הנדל"ן, ורבים חזרו לרכוש דירות חדשות מקבלן. כמובן שאם החוק בכל זאת יעבור בסופו של דבר, יהיה מעניין מאוד לבדוק מה תהיה השפעתו על שוק תנודתי ומרתק זה.


לבדיקה של פרויקטים