פינוי בינוי - היכן ומתי כדאי לבצע?

מתי ניתן להשתתף בפרוייקט שכזה? היכן ניתן לבצע פרוייקטים? מהם האישורים הנדרשים? על כל אלה ועוד ננסה לענות בכתבה זו.

פרוייקטים של פינוי בינוי הם מקובלים מאוד בישראל במיוחד באיזורים בהם יש בניינים ישנים ושכונות ישנות. עבור הדיירים, המדובר בפרוייקטים משתלמים ביותר. בעלות אפסית הם מקבלים בניין חדש ומשודרג עם דירות חדשות ואיכותיות, וכך השכבות החלשות יכולות להעלות את רמת החיים שלהן וגם להרוויח לא מעט כסף משידרוג הדירה. אך מתי ניתן להשתתף בפרוייקט שכזה? היכן ניתן לבצע פרוייקטים? מהם האישורים הנדרשים? על כל אלה ועוד ננסה לענות בכתבה זו.

 

מי יכול להשתתף בפרוייקט פינוי בינוי?

                

למעשה כמעט כל אחד יכול להשתתף בפרוייקט כזה, אך לא כל הבניינים אכן מתאימים. מכיוון שהמטרה המרכזית של פרוייקט פינוי בינוי היא לעזור ולסייע לשכבות החלשות, והפרוייקטים הללו מתאימים במיוחד לבניינים ישנים שיש צורך קריטי לשפצם, חשוב לבדוק מראש אם הבניין שלכם עומד בקריטריונים. אם אתם גרים בשכונה ישנה או בבניין ישן שממש עומד ליפול או מצבו גרוע במיוחד, יתכן מאוד שפרוייקט של פינוי בינוי יכול להתאים לכם. פרוייקט זה לא מתאים מין הסתם לדיירים הגרים בבניינים חדשים או אפילו בבניינים ישנים אך שמצבם טוב. בפרוייקט שכזה פשוט הורסים את הבניין הישן ובונים במקומו בניין חדש ומשודרג, לכן, מעבר לחשיבות של בניין מתאים, יש גם חשיבות רבה להסכמה של הדיירים בבניין. ובמילים אחרות - אם אתם גרים בבניין המתאים להריסה, בו רוב הדיירים (רצוי כולם אך לא חובה) רוצים להשתתף בפרוייקט, ויש לכם יזם או קבלו שמוכן לקחת על עצמו את הפרוייקט (גם היזם מרוויח כמובן) - זהו מצב אידאלי לביצוע פרוייקט פינוי בינוי! חשוב לזכור כי לאחר סיום הפרוייקט כל דייר יקבל דירה חדשה, עם חניה, מעלית ותוספות מגוונות כגון מרפסת, ממ"ד, חדר נוסף ולעיתים אפילו כל אלה גם יחד. כל זאת ללא כל עלות מצידו, אך על הדייר לפנות את דירתו למשך תקופת הבנייה (הדירה החלופית היא במימון היזם כמובן).

 

עוד כמה דגשים חשובים

 

מעבר לשאלה מי יכול להשתתף בפרוייקט שכזה, חשוב גם לבצע את הפרוייקט בעיתוי מתאים (בו יש יזם מעוניין ודיירים שמשתפים פעולה), אך חשוב גם לבצע את כל הדרישות החשובות ולקבל את כל האישורים הרלוונטיים.  חשוב מאוד שעורך דין איכותי ילווה את דיירי הבניין ויוודא שהפרוייקט מתנהל כהלכה. על היזם להשיג לא מעט אישורים, בעיקר מהרשות המקומית, ויש לעקוב שהוא עושה זאת בצורה נכונה וטובה. יש אישורים הקשורים לתחום ההנדסי, המוניציפאלי, התכנוני, המיסויי ועוד. חשוב גם שכל דייר ידע מראש בדיוק מה הוא מקבל ושהכל יהיה כתוב בצורה מסודרת בחוזה. מחלוקות בין הדיירים הן הגורם המרכזי להפלת פרוייקטים מסוג זה וחשוב לזכרו זאת! לכן, יזם מיומן ובעל ניסיון (ורצוי גם אמין), שידע לארגן את הדיירים ולפשר ביניהם הוא קריטי להצלחת הפרוייקט.

 

לסיכום, השתתפות בפרוייקט של פינוי בינוי היא משתלמת מאוד עבור כל אחד אך יש לבדוק את כל הנתונים ולהתייעץ עם מומחים בתחום בטרם מקבלים החלטה בנושא.

 

למאמרים בנושא