לימודי נדל''ן – מקצוע העבר, ההווה והעתיד

מה הוא מקצוע הנדל''ן, היכן ומה לומדים בו ולמה המקצוע הזה הינו רלבנטי תמיד?

נדל"ן הינו תחום יוקרתי ונחשק מאוד בארץ כמו בחו"ל – וזה ברור, הרי כולנו רוצים חתיכה ממנו בחיינו, לרוב בצורה של דירה או עדיף בית צמוד קרקע או השקעת נדל"ן משתלמת במיוחד. אך קיימים אותם אנשים שלוקחים את אהבתם לנדל"ן צעד אחד גדול קדימה. אז מה הוא מקצוע הנדל"ן, היכן ומה לומדים בו ולמה המקצוע הזה הינו רלבנטי תמיד?
 
מומחה הנדל"ן – המתווך

כידוע המתווך הוא מומחה הנדל"ן בשוק, כולנו יודעים שאם אנו מחפשים דירה להשכרה או מכירה המתווך הוא האיש לפנות אליו. אך הידע של המתווך זולג הרבה מעבר להיכרות עם הדירות המוצעות בשוק בזמן נתון. עבודתו של המתווך מחייבת אותו להתמחות בתחומים רבים ומגוונים בכדי לבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר. מלבד חוקי ותקנות המתווכים במקרקעין, על המתווך גם לדעת את חוק המתווכים, חוק הגנת הצרכן, חוק המכר, חוק הגנת הדייר, חוק העונשין, דיני מיסוי מקרקעין, מימון משכנתאות, חוק החוזים, חוקי תכנון ובניה, שיווק ועוד.

לימודים לתעודת סוכן נדל"ן מורשה

בשנת 1996 הועבר חוק התיווך במקרקעין, לפיו מורשה לעסוק בתיווך מקרקעין אדם בעל רישיון בלבד, אשר ניתן לו על ידי רשם המתווכים. חוק זה נועד להסדיר את העוסקים בענף הנדל"ן ולעלות את רמת מקצועיותם. הבחינות לרישיון עוסק בתיווך מקרקעין מתקיימות שלוש פעמים במהלך כל שנה, וכל אחד רשאי לגשת אליהן ללא חובת לימודים במוסד אקדמאי כל שהוא. את החומר הלימודי לפיו אפשר ללמוד למבחן באופן עצמאי ניתן לקבל במלואו מלשכת המשפטים ובו כלולים כל הנושאים שיופיעו במבחן. 

לימודי תואר בנדל"ן – האם יש חיה כזו?

למרות שקיימים מספר תארים ראשונים בהם כלולים גם לימודי נדל"ן לא קיים כיום תואר בתחום לימודי הנדל"ן בלבד. אחד התארים שכולל בו את לימודי הנדל"ן הוא תואר ראשון במקרקעין שכולל בתוכו הסמכה למתווך. למרות זאת הופיע תואר חדש בשוק ההשכלה האקדמאית והוא תואר שני בלימודי נדל"ן. תואר זה מאפשר לבעלי תואר ראשון להתמקצע בתחום הנדל"ן בעזרת תואר שני הממוקד ספציפית לתחום. כיוון שתחום הנדל"ן הינו דינאמי ומגוון ביותר, ומושפע מתחומים אחרים רבים – פיננסיים ורגולטוריים כאחד- תואר שני בנדל"ן בהחלט יכול לתת יתרון לאנשי המקצוע העוסקים בתחום.

אז מי הוא איש או אשת הנדל"ן?

כפי שכבר הבנתם, איש הנדל"ן האולטימטיבי אינו עשוי ממעלה אחת בלבד, אלא ממעלות רבות ומגוונות. עליו להיות בקיא בחוקים ותקנות במגוון תחומים, לדעת לנתח נכונה את השוק ולצפות את השינויים העתידיים. אך בראש ובראשונה הוא חייב להיות מתווך כישרוני שיודע לענות על צרכי הלקוחות שלו, אולי אפילו לצפות אותם מראש. הרי איש הנדל"ן הוא קודם כל נותן שירות.