דירה ללא מע''מ – חלום או מציאות?

התוכנית של לפיד לביטו המע''מ שתי שאלות מרכזיות – ראשית, האם התוכנית תעבוד? האם מחירי הדירות ירדו ושוק הדיור יוזל?

ב- 18.3.2014 הודיע שר האוצר יאיר לפיד שבקרוב תצא לדרך תוכנית שמכוונת להוריד את מחירי הדיור בארץ ע"י ביטול המע"מ על רכישת דירה ראשונה לרוכשים העומדים ברשימת תנאים בסיסית. האם מדובר בבשורה אמיתית או עוד תרגיל ביחסי ציבור..? אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר.

למי ניתנת ההטבה?

ראשית כל, צריך לבדוק מי זכאי להטבה שכזאת. ההטבה ניתנת רק לבני זוג שלהם יש לפחות ילד אחד, שלפחות אחד מבני הזוג שירת בצה"ל או בשירות לאומי ולפחות אחד עובד, שאין בבעלותם דירה ושמתחייבים לא למכור את הדירה בחמשת השנים הראשונות לבעלות. בנוסף, ההטבה חלה על דירות שעלותן נמוכה מ-1.6 מליון ש"ח.

בבירור, הקריטריונים נתפרו למידותיו של מעמד הביניים בישראל, והם לא מאפשרים זכאות לקבוצות מוחלשות רבות בחברה – חרדים, ערבים, משפחות חד-הוריות, זוגות חד-מיניים ועוד. דבר זה אומר שהסיכוי שהתוכנית תעבור את אישור בג"ץ הוא נמוך מאוד.

האם התוכנית תעבוד?

תוכנית זו מעלה שתי שאלות מרכזיות – ראשית, האם התוכנית תעבוד? האם מחירי הדירות ירדו ושוק הדיור יוזל?

אנשים שונים יתנו תשובה שונה. שר השיכון, אורי אריאל, מאמין שכיוון שכמות האנשים שעומדים בתנאי התוכנית היא כ-8% מרוכשי הדירות החדשים בכל שנה, התוכנית לא תייצר אפקט משמעותי על שוק הדירות. גם קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל, יצאה נגד התוכנית, בטענה שהתוכנית תעלה את הביקוש לדירות ובכך דווקא תגרום לעלייה במחירי הדיור בארץ.

לעומתם, גורמים רבים מאמינים שהתוכנית דווקא תצליח. הקריטריונים הקשיחים ומחיר המקסימום יעודדו קבלנים לבנות דירות קטנות וזולות יותר, שמתאימות לזוגות צעירים. קריטריוני הקבלה לא יאפשרו לקבלנים להעלות את המחיר ולגזור קופן על גב ההנחה, שכן הם לא יוכלו להציע את המחיר הגבוה יותר לאלו שלא יעמדו בקריטריונים. לרוכש הממוצע, סביר שמחיר הדירה יהיה נמוך בכ-200,000 ש"ח, הנחה משמעותית במחיר שתתבטא כפליים במחיר הדירה הסופי לאחר שקלולי משכנתא.

אם התוכנית תעבור את מבחן בג"ץ ותצא לפועל, אנחנו צופים ירידה מבורכת במחיר הדירה הראשונה לזוגות צעירים. יחד עם זאת, הבירוקרטיה בישראל איטית, וצפויה גרירת רגליים רבה עד ההוזלה המיוחלת.