לקנות דירה מקבלן קטן או מחברת בניה ?

יש בישראל קבלנים רבים, בכל רחבי המדינה, חלקם קטנים וחלקם גדולים ומפורסמים. יש במדינתנו הקטנה גם לא מעט חברות בניה מפורסמות, אשר ניתן לרכוש מהן דירות חדשות. רבים שואלים את עצמם - מה עדיף?

יש בישראל קבלנים רבים, בכל רחבי המדינה, חלקם קטנים וחלקם גדולים ומפורסמים. יש במדינתנו הקטנה גם לא מעט חברות בניה מפורסמות, אשר ניתן לרכוש מהן דירות חדשות. רבים שואלים את עצמם - מה עדיף? רכישת דירה מקבלן קטן ולא מוכר (שאולי תהיה זולה יותר), או רכישת דירה מחברת בניה גדולה ומפורסמת, שאולי תעלה מעט יותר אך תהיה בטוחה יותר ויהיו בה פחות סיכונים? על נושא חשוב זה נדון בכתבה הבאה.

 

היתרונות של רכישת דירה מקבלן קטן

קבלנים קטנים, בכל רחבי הארץ, בונים, משווקים ומוכרים דירות מכל הסוגים ובכל טווחי המחירים. היתרון המרכזי של רכישת דירה מקבלן קטן או בינוני היא המחיר. בדרך כלל, כאשר רוכשים דירה ישירות מהקבלן, המחיר הוא נמוך יותר מכיוון שרוכשים דירה שהיא "על הנייר" בלבד. המגוון של הדירות אותם מוכרים קבלנים קטנים הוא גדול מאוד וההתנהלות מולם היא פשוטה יחסית. לעיתים, ההתנהלות מול הקבלן הקטן יכולה להיות מהירה ויעילה מאוד, כמעט כמו במקרה של רכישת דירת יד שניה. אך בכל זאת, למרות המחיר הנוח יחסית, כאשר קונים דירה ישירות מהקבלן (במיוחד כאשר הרכישה היא בשלב התחלתי מאוד של הבנייה או אפילו בשלב התכנון), יש כמה מוקשים שצריך להיזהר מהם! למשל - חשוב מאוד לבדוק מיהו הקבלן, מהו הניסיון שלו, האם יש לו את כל האישורים הנדרשים, האם השטח עליו ייבנה הבניין אכן שייך לו ועוד. המחיר של הדירה אמנם נמוך יותר כאשר קונים ישירות מהקבלן (לעיתים אפילו עד כדי עשרות אחוזים), אך הסיכון הוא גבוה יותר ויש לערוך את כל הבדיקות החשובות. בדרך כלל, תגלו מהר מאוד אם הכל בסדר ואז תוכלו להמשיך עם העסקה במהירות ובקלות, אך במידה ותגלו בעיה, כדאי להתרחק מהקבלן ולחפש אופציה אחרת.

 

רכישת דירה ישירות מחברות בניה - יתרונות וחסרונות

לרכישת דירה מחברת בניה יש כמה יתרונות חשובים (מחיר נוח, רמת וודאות גבוהה, אמינות ועוד), אך חשוב לזכור כי כאשר רוכשים דירה ישירות מחברת הבניה, יש גם לא מעט בירורים חשובים שיש לבצע, למשל - בדיקה אודות המוניטין של החברה, היכן היא בונה, אילו סוגי פרויקטים היא יוזמת, וכמובן - מהם המחירים של הדירות בפרוייקטים השונים. אין ספק כי אם המדובר בחברת בניה בסדר גודל גדול או אפילו בינוני, רמת הסיכון יורדת, מכיוון שהסיכויים שתפשוט את הרגל הם קטנים למדי (אך עדיין קיימים), אך בכל זאת, מומלץ לבצע את כל הבדיקות הנדרשות. בנוסף, כמו במקרה של הקבלן הקטן, מומלץ לעבוד רק עם חברות שקיבלתם עליהן המלצות חמות ושיש להן ניסיון מוכח ורב שנים.

 

לסיכום, בין אם אתם רוצים לחסוך כסף באמצעות רכישת דירה בשלב מוקדם ישירות מהקבלן ובין אם אתם מעדיפים לרכוש דירה מחברת הבניה, זכרו כי לצד היתרונות יש גם חסרונות, אשר תוכלו להתגבר עליהם באמצעות ביצוע קפדני של כל הבדיקות הרלוונטיות!