התקנת בריכה במרפסת

אילו אופציות קיימות לבריכה במרפסת? מה הטרנד הלוהט ומה בעיות ואתגרים שעלולים לצוץ?

בשנים האחרונות בוחרים אנשים רבים, בין אם בדירות שכורות או בדירות שבבעלותם  - להתקין בריכה במרפסת שלהם והדבר הפך לטרנד לוהט של ממש! אם יש לכם דירה חדשה או ישנה אשר יש בה מרפסת או גג ובא לכם להתקין בריכה נחמדה לימי הקיץ החמים, דעו כי זה בהחלט אפשרי ואפילו במחיר סביר מאוד ופחות מאשר מנוי שנתי בבריכה. אפשר להתקין או לבנות בריכה במרפסת (וגם על הגג), אך חשוב מאוד להקפיד על כל אמצעי הבטיחות והזהירות ולהבין במה זה כרוך. אז האם כל אחד יכול לשים בריכה במרפסת שלו? עוד על נושא זה בכתבה הבאה.

 

אילו אופציות קיימות לבריכה במרפסת?

יש מספר אופציות להתקנת בריכה במרפסת וכמה מהאופציות הללו הן פשוטות וזולות מאוד. האופציה הפשוטה ביותר היא כמובן בריכה מתנפחת. בריכה שכזו היא בריכה זמנית, שניתן לשים אותה כמעט בכל מקום וגם במרפסת או על הגג. בריכות מתנפחות מגיעות בשלל דגמים, צבעים וגדלים והן קלות לתחזוקה. כל אחד יכול לבחור בריכה מתנפחת בהתאם לגודל של המרפסת שלו ואין כל צורך באישורים מיוחדים. ניתן כמובן ללכת על בריכה "רצינית" יותר כמו בריכת בטון (אופציה זו פחות מתאימה למרפסות ויש גם צורך באישורים מטעם הרשות המקומית ותשלום מיסים), בריכה מתועשת (הבריכה עצמה עשויה מפלדה והרצפה עשויה מבטון), בריכת פיברגלס או בריכה עילית (בריכה שפשוט מניחים אותה על הקרקע ואין כמעט צורך בהכנת תשתית נוספת - מתאימה למרפסות). בניגוד לבריכות מבטון, את הבריכות מפיברגלס ובריכה עילית ניתן להתקין בתוך שעות ספורות ולרוב אין כל צורך באישורים מהרשות המקומית.

 

הטרנד הלוהט - בריכה עילית

בשנים האחרונות, הטרנד החם ביותר הוא התקנת בריכות עילית במרפסות. גם אם יש ברשותכם דירה להשכרה – תוספת קטנה שכזו יכולה לשדרג את הנכס וכמובן את המחיר בהשכרה. הבריכות הללו הן זולות מאוד (עולות החל מכמה מאות שקלים בלבד), הן מותקנות מעל הקרקע ואינן שקועות. הבריכות הללו הן אמנם קטנות יותר מבריכות שקועות אך הן ניידות, ניתנות להקמה, קיפול ואיחסון בקלות ולמעשה נחשבות לבריכות זמניות ולכן אין כל צורך בקבלת אישורים מהרשות המקומית. בריכה עילית עשויה ברוב המקרים מיריעות פוליאסטר עם שכבות PVC, ויש לרובן שלד היקפי העשוי ממוטות פלדה. כך, במחיר של כמה מאות שקלים בלבד, כל משפחה יכולה להתקין לעצמה בקלות בריכה נחמדה במרפסת  (יש כמובן גם בריכות עילית העולות אלפי שקלים אך הפשוטות והקטנות ביותר עולות כמה מאות שקלים בלבד).

 

בעיות ואתגרים שעלולים לצוץ...

כל מי שמחליט להתקין בריכה במרפסת שלו, בין אם הוא גר בבית שבבעלותו ובין אם זו דירה שכורה חייב להבין כי עומדות בפניו מספר בעיות שיכולות לצוץ, בין היתר - שכנים שמתנגדים (ויש חשש לעימותים עימם), מים שנוזלים מהבריכה ויוצרים הצפה (או אפילו סכנת קריסה) וכמובן - כל הנושא של אישורים מהרשויות כאשר יש צורך בהם (בעיקר כאשר מתקינים בריכה שקועה). ישנן גם עלויות תחזוקה הכוללות מרכיבים כגון חיטוי המים, ניקוי הבריכה ואת עלויות המים והחשמל (במקרה של בריכות בינוניות וגדולות). רבים בוחרים להתקין בריכה עילית מכיוון שניתן לעשות בה שימוש חוזר של המים וההוצאות השוטפות הן קטנות הרבה יותר מאשר במקרה של בריכה שקועה או קבועה. בשל הבעיות העלולות להתעורר, כל מי שמחליט להתקין בריכה במרפסת שלו, חייב להקפיד על כמה כללים חשובים:

 

*  הדבר החשוב ביותר מבחינה בטיחותית הוא עניין המשקל של הבריכה. חשוב להבין כי כל משטח שהוא, ובוודאי משטח שעליו נמצאת מרפסת בבניין, יכול להכיל עד משקל מסויים ולא מעבר לכך. לכן - חובה עליכם לברר שהמרפסת שלכם אכן יכולה לשאת בעומס של הבריכה אותה אתם מתכננים להתקין או לשים. לשם כך, יש להתייעץ עם מהנדס (רצוי אחד כזה המתמחה בהתקנת בריכות) או בהנדסאי המתמחה בתחום (בוגר לימודי הנדסאים). ובמילים אחרות - לפני רכישת או התקנת הבריכה, ודאו עם איש מקצוע מוסמך שרצפת המרפסת יכולה לעמוד בעומס של הבריכה!

 

*  מומלץ מאוד לשוחח מראש עם השכנים ולוודא כי אין להם התנגדות להתקנת הבריכה במרפסת.

 

*  על מנת לחסוך בעלויות - כדאי להעדיף בריכות קטנות יחסית ולוודא כי יש לכם דרך נוחה למלא ולרוקן

   את הבריכה בצורה טובה ויעילה (למשל - מקור מים בקרבת המרפסת או הגג).

 

*  אל תשכחו להשיג את כל האישורים המתאימים מהרשות המקומית כאשר יש צורך בכך!

 

בריכה במרפסת זה כיף אמיתי וזוהי בהחלט משימה אפשרית, אך חשוב להדגיש עם זאת, כי ישנם אנשי מקצוע המזהירים מפני בריכות שחייה במרפסות של בתים. ישנן רשויות מקומיות (עיריית באר שבע למשל) שממש הוציאו אזהרה רשמית לתושבי העיר בנוגע לנושא זה. אזהרה זו מיועדת לתושבים הבונים בריכות קבועות או זמניות מבלי להבין את כל המשמעויות והסכנות הקיימות בעניין זה. לכן - אם אתם בוחרים לבנות בריכה במרפסת, הקפידו להתייעץ עם אנשי מקצוע מנוסים ולשמור על כל הוראות הבטיחות!