בית שמש קורצת לציבור הדתי

20 דקות מירושלים, מחירי דירות זולות בעשרות אחוזים.

בית שמש הפכה זה מכבר לאחת הערים המבוקשות ביותר בפרוזדור ירושלים. היא במרחק נסיעה של כ- 20 דק' מהבירה והיא גם זולה יותר מערי לווין אחרים דוגמת מבשרת ציון.

בית שמש היא ישות מוניציפאלית אחת, אולם למרות זאת יש לפחות "שלוש" בית שמש. העיר מחולקת לרבעים כאשר כל רובע הוא בעל יחוד מיוחד ושונה מבחינת הרכב האוכלוסייה ואופי הבנייה. יש את בית שמש הישנה, ההרחבה המודרנית של בית שמש הישנה ורמת בית שמש. 

העיר נוסדה בשנות החמישים המוקדמות, קודם כמעברה כדי לקלוט את רבבות העולים שהגיעו לארץ שרק נוסדה בשנים אלו, והיא אוכלסה בעיקר על ידי עולים מצפון אפריקה.

לפני כחמש עשרה שנה הוחלט במשרד השיכון  להקל על מצוקת הדיור של האוכלוסייה החרדית והדתית בירושלים על ידי בנייה קרובה לירושלים אך זולה הרבה יותר מירושלים ולפיכך בחרו בבית שמש, שבה נבנתה שכונה חדשה מרוחקת מהעיר שאוכלסה על ידי משפחות דתיות וחרדיות שהגיעו מירושלים, שכונה זו מכונה רמת בית שמש.

כיום זו שכונה נפרדת, כמעט עיר שונה, המונה אוכלוסייה בת כ- 50,000  תושבים חרדים ובעלי כיפות סרוגות. השכונה גודלת במהירות ומושכת אנשים דתיים מהארץ ומחוצה לה. מדובר בשכונה מודרנית שהצליחה לגרור כלפי מעלה את מחירי הנדל"ן בבית שמש כולה. מדובר באזור שבו חיים כמחצית מתושבי הישות המוניציפאלית בית שמש.

בעיר גרים כיום כמאה אלף נפש, אולם על פי תוכניות משרד הפנים והשיכון העיר עשויה להגיע לכ- 250,000 נפש עד שנת 2025.

מבחינה נדלני"ת העיר מחולקת כך:

בית שמש ההיסטורית, שמאוכלסת על ידי העולים שיסדו את העיר בשנות החמישים וצאצאיהם. המחירים בשכונה זו הם הזולים ביותר. דירות שלושה חדרים ממוצעות אך קטנות מוצעות למכירה ב- 350 עד 400 אלף שקלים.

גבעת שרת: שכונה עם בתים צמודי קרקע שמאוכלסת על ידי משפחות ישראליות שבאות מחוץ לבית שמש או משפחות מעורבות של בני המקום שיכלו להרשות זאת לעצמם. באזור זה בתים צמודי קרקע נמכרים ב- 1.5 עד 2 מיליון שקלים.

שכונת מגדל המים:  הבנויה בבתי דירות ברמה גבוה הרבה יותר מאלו של העיר הישנה, מחיר דירה ממוצעת בת 4 חדרים כ- 100 מ"ר נמכרת החל מ- 600 עד 900 אלף שקלים.

נופי אביב:  שכונה מודרנית של בתים צמודי קרקע המאוכלסות על יד עולים ממדינות דוברות אנגלית בעלי רמה סוציו אקונומית גבוה.

שכונת שיינפלד: שגם היא מאוכלסת על ידי עולים ממדינות אנגלו סקסיות אך פחות דתיים מאשר בנופי אביב, בשני שכונות אלו  מחירם הממוצעת של דירת 4 חדרים כ- 110 מ"ר נע בין 750,000  ועד למיליון שקלים.

רמת  בית שמש: אשר מאוכלסת  על ידי משפחות דתיות בלבד. אילנה פיש מנהלת סוכנות תיווך הנדל"ן אילנה פיש ריאליטי, אשר מתמחה בבית שמש בפרט וברמת בית שמש בפרט סיפרה לנדל"ן קום, "רמת בית שמש עצמה מחולקת לשני חלקים. רמת בית שמש "א"  מאוכלסת על ידי משפחות דתיות בעיקר בעלי כיפות סרוגות או דתיים מודרניים. ואילו רמת בית שמש "ב" מאוכלסת על ידי חרדים בלבד.  

המעבר של אוכלוסיה איכותית מהמעמד הבינוני הקפיצה את המחירים בכל בית שמש שכן היא יצרה "טרנד" במעבר לבית שמש ,אוכלוסיה זו שינתה לגמרי את התדמית של העיר. בעבר כוח המשיכה של בית שמש נמדדה על פי קרבתה לירושלים ואילו היום היא עומדת על שני רגליה היא".

המחירים ברמת בית שמש נמוכים יותר מאשר באזורים הדתיים והחרדים בירושלים, דירת שלושה חדרים ממוצעת וחדשה עולה כ- 688,000 שקלים, דירת ארבעה חדרים  תעלה כ- 830,000 שקלים ודירת חמישה חדרים כ - 1.1 מיליון שקלים. קוטג'ים בשכונות החדשות נמכרות בכ – 2.25  מיליון שקלים ובתים בודדים בכשלושה מיליון.

שלי לווין בעלת רשת תווך עם משרדים בירושלים ובית שמש מעריכה שהמחירים ליחידות דיור דומות באזורי האכלוס של המעמד הבינוני בירושלים עשויים להגיע גם לפי שניים מהמחירים בבית שמש. בבית שמש העיר כאמור ניתן למצוא יחידות דיור הרבה יותר זולות.

חלק מהבתים הישנים שנבנו בשנות החמישים כדי לאלכס את העולים מוזנחים אולם מדובר בהזדמנות נדלני"ת. ניתן לרכוש בניין שבעבר אכלס 4 דירות קטנות של כ- 35 מ"ר כל אחת לבית בודד עם מגרש רחב ידיים.  בית כזה ניתן לרכוש ב- מליון שקלים ופחות כשעלות השיפוץ עשוי להגיע לעוד כ- 300 אלף שקלים.  

בית שמש נחשבת לעיר שבה מחיר הנדל"ן עשוי לעלות בעתיד. משה פולק, בעל סוכנות התיווך  "פולק נכסים סיפר לנדל"ן קום".  "אני צופה שמחירי  הדיור בבית שמש יעלו בעתיד הקרוב. המחירים בעיר לא מיצו את הפוטנציאל שלהם עוד טרם התחלת המשבר הנוכחי.  בתקופה זו הביקושים נמוכים אולם לערכתי תוך שנתיים המחירים יעלו בין 15% ל- 20% ".