תמ''א 38 – התקדים הרמת גני

בניסיונה לתמרץ את היזמים אישרה העיריה תוספות בניה חריגות, מה שעורר התנגדויות חריפות בקרב תושבים. עוד על תמ''א 38 ברמת גן במאמר שלפניכם.

רמת גן היא אחת הערים המובילות בארץ בהוצאה לפועל של פרויקטים במסגרת תמ"א 38 – תכנית המתאר הארצית שנועדה לחזק מבנים שנבנו לפני 1980 מפני רעידות אדמה. ואולם, בניסיונה לתמרץ את היזמים לא הסתפקה העירייה בעידוד היזמות ובהענקת קדימויות בתהליך הרישוי, אלא אישרה תוספות בניה חריגות במקרים שבהם כלל הפרויקט הריסה של המבנה הישן והקמת בנין חדש תחתיו (תמ"א 38/2). הדבר עורר התנגדויות חריפות בקרב תושבים, שחששו כי התשתיות העירוניות הקיימות לא יצליחו לתת מענה לצפיפות שתיווצר וגרר בעקבותיו סכסוך פוליטי והקפאה בהוצאת היתרי בניה ומימוש הפרויקטים. עוד על תמ"א 38 ברמת גן  במאמר שלפניכם.

התוכנית שנגנזה

על מנת להאיץ בתושבים ולעודד יזמות בכיוון של התחדשות עירונית הקימה עיריית רמת גן מנהלת מיוחדת בתוך אגף ההנדסה של העירייה. במהלך 2010 לבשה האמביציה העירונית לחידוש פני העיר צורה הביאה לאישורה של תכנית גרנדיוזית, במסגרתה יוקמו במסגרת תמ"א 38 עוד 52,000 יחידות דיור לעיר – פי שתיים ממספר הדירות הקיימות ובכ-5000 בניינים ברחבי העיר. לפי התוכנית, לצורך הדגמא, יוקם על חורבותיו של בנין בן 6-12 דירות היושב על שטח של דונם, בנין חדש שיכיל 76 דירות (!!!)

האופוזיציה בעיריית רמת גן וכן עמותת אדם טבע ודין נזעקו למען התושבים, שחששו כי גידול כה משמעותי אינו מגובה בתשתיות מוניציפאליות מספקות סברו כי יישומה של התוכנית יביא לירידה חדה באיכות החיים בעיר, עקב העומס שייווצר על התשתיות הקיימות (חינוך, חניה ועוד) והצפיפות הרבה שתיווצר.

פסיקת בית המשפט בעניין התוכנית המקורית

בדצמבר 2013 קיבל בית המשפט המחוזי בתל אביב את העתירה שהוגשה נגד ההקלות המפליגות שניתנו על ידי העירייה ליזמים לצורך הנעת הפרויקט. העתירה שנדדה במשך שנים בין ערכאות משפטיות שונות, הביאה להקפאת התוכנית למשך שנים ארוכות. ואולם החלטת בית המשפט בנושא, אשר קיבלה את העתירה והביאה לריסון צעדי העירייה, יצרה תקדים משמעותי: "לא עוד הגדלת צפיפות ללא כל ביקורת ובקרה", כפי שהתנסח עו"ד רועי ברזילאי מסיעת הצעירים באופוזיציה.

התחדשות עירונית ברמת גן – לאן?

בשנים בהן הוקפאה התוכנית של עיריית רמת גן במסדרונות בתי המשפט, יצאו לפועל מקרים בודדים של פרוייקטים במסגרת תמ"א 38 ברמת גן. במהלך שנות הקיפאון קדו גורמים בעירייה על הכנת תכנית חלופית להתחדשות עירונית. התוכנית החדשה מצמצמת באופן ניכר את מספר הדירות שייבנו במסגרת ההתחדשות העירונית. התוכנית החדשה (השניה) מחלקת את העיר לרובעים ומעניקה יחס שונה לכל רובע ביחס למספר הדירות שייהרס אל מול היחידות החדשות שייבנו. מקסימום התוספת שתתיר העירייה, במסגרת התוכנית החדשה יעמוד על 5.25 יותר דירות מהדירות שיהרסו.

בינתיים, עד שתאושר תכנית המתאר העירונית, החדשה, בוועדה המחוזית לתכנון ובניה, נחתם בהסכם ביניים בין העירייה למתנגדיה לפיו היחס בין מספר הדירות החדשות לישנות יעמוד על 4 לכל היותר וברוב בעיר יעמוד על 3-3.5. בנוסף, נקבע כי בתים פרטיים ודו-משפחתיים לא ייהנו מהיתרים להקמת בניינים במסגרת תמ"א 38 לעומת תמריצים נדיבים שיינתנו להקמת בניין מגורים, המכיל דירות רבות, שיוקם על שטח של שתי חלקות במקום שני בניינים נמוכים.