שלמה מעוז: כך נפתור את משבר השכירות

הממשלה החדשה עוד לא הספיקה להתגבש, אבל לכלכלן שלמה מעוז כבר יש תכנית סדורה למשבר השכירות בישראל.

הממשלה החדשה עוד לא הספיקה להתגבש, אבל לכלכלן שלמה מעוז כבר יש תכנית סדורה למשבר השכירות בישראל. לטענתו, יש לפעול להקמת בית דין לענייני שכירות, שיסדיר את ענייני השכירות דרך פסיקה, ויגן על הדיירים במקרה הצורך.

מעוז התראיין לאחרונה לערוץ בו הוא מפרשן, ערוץ 10, בנוגע למשבר הדיור, בדגש על ההפקרות הפושה בשוק השכירות בישראל. בין היתר, טען מעוז כי האשמה על המצב הרעוע של ציבור השוכרים נעוצה במדיניות שהייתה רווחת כמה עשורים אחורה.

במקום הרגולטור – בית דין מיוחד
בעניין העלויות המאמירות של שכר הדירה והיעדר הפיקוח, הגן מעוז על זכות הקניין של ציבור המשכירים, והתנגד לעצם הטלת פיקוח בשוק זה. במקום זאת, מציע מעוז להקים בית-דין לענייני שכירות.

בין היתר, טוען מעוז כי הניסיון למסות ולהגביל את ציבור המשכירים הוא סבך הכול התעסקות טפלה בסימפטום, במקום בבעיה עצמה – היעדר של היצע דירות וגובה הרבית. עם זאת, אומר מעוז, כי על בעלי הדירות לערוב לכך שהם יספקו לפחות את תנאי המינימום הראויים למגורים בדירות שלהם.

שתי גישות שונות – למטרה אחת
בהקשר זה, כדאי לציין את חברת הכנסת סתיו שפיר, אשר הגישה זה מכבר בשנית, את הצעת החוק המקדמת רפורמה עבור שוק שכירות מפוקח ויציב ("חוק שכירות הוגנת"). מבחינה זו, הגישה של שפיר שונה מזו של מעוז בכל הנוגע לרפורמה בדיור: בעוד שפיר תולה את השינוי במחוקק ובהתערבות ממשלתית, תולה אותה מעוז בשוק החופשי וברשות השופטת. 
לדירות בשכירות