קבוצות רכישה לקניית דירה

קבוצות רכישה היוו טרנד לוהט בעולם הנדל''ן הישראלי לפני כחמש שנים (בסביבות שנת 2009/10), ומאז אנו שומעים עליהן פחות ופחות. עם זאת, לא מעט אנשים עדיין מתעניינים באפשרות של קבוצות רכישה למטרת קניית דירה, ויש כאלו שעדיין עושים זאת.

קבוצות רכישה היוו טרנד לוהט בעולם הנדל"ן הישראלי לפני כחמש שנים (בסביבות שנת 2009/10), ומאז אנו שומעים עליהן פחות ופחות. עם זאת, לא מעט אנשים עדיין מתעניינים באפשרות של קבוצות רכישה למטרת קניית דירה, ויש כאלו שעדיין עושים זאת.
מהן בדיוק קבוצות רכישה, מהם היתרונות והחסרונות והאם זה עדיין משתלם לרכוש דירה באמצעות קבוצת רכישה?

התארגנות צרכנים לצורך רכישת בניין מגורים
נקדים ונאמר כי כמו בכל ביטוי כללי שכזה, גם במקרה של "קבוצת רכישה" מדובר ברעיון כללי אשר בפועל ניתן למצוא יישומים שונים ומשונים שלו. נעסוק כאן במקרה סטנדרטי ונפוץ של קבוצות רכישה, במסגרתן מתארגנת קבוצת צרכנים יחדיו על מנת להתנהל כגוף אחד אל מול קבלן או גורם אחר בתחום הנדל"ן.

במסגרת התארגנות צרכנים זו, נערך משא ומתן מול קבלן מבצע אשר בונה בניין מגורים ומציע את הדירות בו למכירה. קבוצת הרכישה המתארגנת יחדיו עושה זו במטרה להקל על חבריה בניהול המשא ומתן, על כל פרטיו הקטנים והמסובכים, על מנת שחברי הקבוצה יוכלו לרכוש דירה בבניין מגורים כלשהו, בתנאים אטרקטיביים מהרגיל.

וכאן אנו מגיעים ליתרונות של קבוצת הרכישה, או לפחות המאפיינים שחברי הקבוצה מעוניינים שיהיו לעסקת הרכישה -  לקבוצת רכישה כוח רב יותר מאשר לצרכן הבודד. מדובר בקבוצת צרכנים המתנהלת במובנים מסוימים כגוף אחד, אשר בא לרכוש בניין מגורים שלם, או לפחות חלק גדול ממנו. כגוף כזה, הוא מחזיק בכוח מיקוח רב יותר מול הצד המוכר – על פי רוב קבלן הבנייה. לכן, צפויה הקבוצה להשיג מחיר אטרקטיבי יותר עבור הדירות, ובעבר נהנו קבוצות רכישה גם מיתרונות מיסוי מסוימים, אשר הוזילו עוד את המחיר הסופי של הדירה עבור כל אחד מהחברים בהן.

המפתח להצלחת הקבוצה טמון במערכת היחסים ההדדית בין החברים בה
בצד החסרונות הנלווים לאופציה של קבוצות רכישה, חסרונות אשר גרמו לפחות קבוצות כאלו לפעול בארץ בשנים האחרונות, ניתן למנות כאמור את ביטול יתרונות המיסוי שחלו על קבוצות רכישה לפני כחמש או שש שנים, וגם ובעיקר את הצד האישי/חברתי של העניין.

בקבוצת רכישה הרבה מאוד תלוי בחברי הקבוצה – מי בדיוק מוביל אותה, מי מנהל את המשא ומתן מול הקבלן, מהם היחסים האישיים בין חברי הקבוצה הנדרשים להגיע להחלטות רבות ושונות יחד וכו'.

קבוצות רכישה רבות סבלו מסכסוכים ואי הסכמות אשר הפכו את העסקאות לבעייתיות ברבות מן הפעמים, ולעיתים גם ממש הפילו את כל העניין. לכן, ניתן לומר כי עדיף להיכנס לקבוצת רכישה כאשר אתם מכירים כמה שיותר טוב לפחות חלק מחברי הקבוצה, וכאשר כל המידע הרלבנטי ידוע וגלוי לכולם – המחירים הסופיים, התנאים השונים, סעיפי המיקוח במשא ומתן, האפשרויות והמגבלות השונות. שקיפות מלאה היא הדרך הטובה ביותר לגרום לקבוצת רכישה לעבוד, ולהשיג את היתרונות שהיא אמורה ויכולה להשיג עבור החברים בה.