מה צריך לדעת לפני שקונים דוד שמש או חשמל?

איך בוחרים דוד שמש? איך מתחזקים את הדוד והמערכת הסולארית ? האם מגיעה לי אחריות על הדוד שקניתי? מאמר שיענה לכם על כל השאלות


אילו סוגי דודים קיימים בשוק?

בשוק חימום המים קיימות היום מספר אופציות חימום, באמצעות חשמל, גז וכן חימום באמצעות דוד שמש. כמו כן, משווקים דודים דיגיטליים חכמים, מתקדמים יותר, המאפשרים מעקב ותכנון אוטומטי של חימום המים על-פי פרקי זמן מוגדרים או על-פי צריכה ממוצעת של כל בן משפחה. ההבדל העיקרי  בין סוגי הדודים השונים הוא מקור האנרגיה המשמש לחימום המים הנמצאים במיכל הדוד.

- בדוד שמש חימום המים נעשה בעדיפות ראשונה באמצעות אנרגית השמש המועברת דרך הקולט אל המים. בימים בהם אין די שמש לחימום המים קיים גיבוי בצורת גוף חימום הפועל על חשמל.

- חימום מים בדוד חשמל נעשה אך ורק באמצעות גוף חימום המותקן בתוך הדוד. גוף החימום פועל על חשמל ונכנס לפעולה כשמרימים את מתג הדוד (בוילר).

היתרון הגדול של דוד השמש הוא השימוש באנרגיה סולארית טבעית, אשר חוסכת כסף רב [לא צריך להדליק את הדוד ולשלם תוספת בחשבון החשמל] ושומרת על איכות הסביבה.


איך בוחרים דוד שמש?

סוג דוד ומרכיבים שאינם מסוכנים לבריאות - חשוב לוודא שלדוד שבחרתם (גם שמש וגם חשמל) יש ציפוי אמייל. זהו הציפוי הנמצא במיכל הפנימי של הדוד ובא במגע עם מי השתייה שלנו. ציפוי האמייל מגן על הדוד מפני חלודה וכניסת מתכות רעילות למי השתייה והמקלחת שלנו.

תו תקן בינלאומי - חשוב לבדוק, שהמערכת שבכוונתכם לרכוש עומדת בתקנים ישראליים ובינלאומיים ובעלת תו תקן לבטיחות מי שתייה.

יצרן – בשוק קיימים יצרנים רבים ומערכות שונות ומגוונות. מומלץ לבדוק את המוניטין ואיכות - מוצרי ה יצרן טרם בחירת הדוד. -בדיקת היצרן ואיכות המוצרים יכולה להתבצע על ידי הצרכן בכמה דרכים : בדיקת אתרי האינטרנט של החברות, האם קיימים תקנים באתר, האם לחברה יש שירות בפריסה ארצית, כמה זמן החברה קיימת, האם מפורסמת באתר רשימה של בעלי מקצוע ומתקינים מורשים מטעם החברה ברחבי הארץ וכו'. בנוסף , אם המחיר זול מידי הדבר צריך לעורר חשד מידי כי במקרים כאלו קיים סיכוי גדול  שהדוד מאיכות נמוכה, בעל ציפוי לא תיקני ומזיק לבריאות. .

אחריות על המוצר – האם יש הבדלים בין היצרנים/מתקינים לאחר החוק החדש?

החוק מחייב את היצרנים להעניק ארבע שנות אחריות, ישנם יצרנים שנותנים שנות אחריות נוספות.-. במידה והאחריות עומדת על פחות מארבע שנות אחריות אז יש כאן טעם לפגם.

התאמת נפח הדוד למספר הנפשות בבית - כדי ליהנות ממים חמים לכל המשפחה יש להתאים את נפח המערכת שאתם רוכשים למספר הנפשות בבית -

מערכת בנפח 120 ליטר – מתאימה ל 2-3 נפשות, מערכת בנפח 150 ליטר – מתאימה ל-4-5 נפשות, מערכת בנפח 200 ליטר – מתאימה ל-5 נפשות ויותר.


איך נתאים את הקולט לדוד השמש שבחרנו?

בחירת הקולט קשורה לסוג ונפח הדוד שברשותך. חשוב לבחור בקולט המתאים מבחינת הנצילות לנפח הדוד. חשוב לבחור קולט איכותי ואמין שיחזיק מעמד לאורך שנים ושיהיה אטום למים. מומלץ לבחור קולט בעל משטח קליטה יחיד המרותך למובילי המים בלייזר. שילוב זה מבטיח נצילות אנרגטית וחסכון כספי. לזכוכית מחוסמת (סולארית) יתרון על פני זכוכית שקופה רגילה הן בהיבט החוזק והעמידות והן בהיבט הנצילות.


איך מתחזקים את הדוד והמערכת הסולארית ?

לטענת נעם כהני, סמנכ"ל ההנדסה בחברת כרומגן "על מנת שהמערכת תעבוד ביעילות מרבית ותאריך ימים, מומלץ לטפל במערכת הסולארית אחת לשנתיים. הטיפול יעשה על ידי איש מקצוע מומחה שהוסמך לכך על ידי יצרן המערכת".

מה כדאי לוודא כשבודקים את דוד?

• ניקוי אבנית - ניקיון פנים הדוד (ניקוי דופן ותחתית הדוד שם מצטברת האבנית)

• ניקוי הפלאנג' (האוגן). חשוב לוודא שגוף החימום, בית התרמוסטט ומאיץ החום נקיים מאבנית.

• בדיקת חוטי החשמל. מומלץ לוודא שחוטי החשמל תקינים ואינם שרופים (יכול למנוע קצר)

• נזילות – לערוך בדיקה במערכת שאין נזילות

• מומלץ לבדוק שכיסוי הפלסטיק בתחתית הדוד (כאפה) שלמה.

• בדיקת שלמות האנודה. (מומלץ להחליף אנודה כל 3 שנים)

• בדיקת יציבות הדוד על המעמד בגג, בדיקת תקינות המעמד.

בדיקה לקולט :

ודאו את תקינות  הקולט - ניקוי הזכוכית מלכלוך, ריקון ושטיפת צנרת הקולט, בדיקה שאין הצללה על הקולט כתוצאה מצמחיה שגדלה.


האם מגיעה לי אחריות על הדוד שקניתי?

בוודאי. מגיעה לך אחריות הן על המוצר (דוד / ואו קולט) והן על ההתקנה.

- ועדת הכלכלה של הכנסת קבעה כי החל מ-1 בינואר 2015 רוכשים של דודי שמש ודודי חשמל לחימום מים יקבלו מהיצרן תעודת אחריות אחת מאוחדת על כל המערכת הסולארית במקום שלוש תעודות נפרדות (מיצרן הדוד, יצרן הקולט והמתקין), כפי שהיה נהוג עד היום. זאת במידה וההתקנה נעשית על ידי מתקין מורשה מטעם החברה היצרנית.

עוד נקבע כי תקופת האחריות התקפה למערכת חימום המים תהיה 4 שנים, עבור כל המערכות. עם זאת - גוף חימום הדוד, התרמוסטט וברז הערבול הוחרגו והאחריות עבורם נקבעה על שנה אחת. אחריות היצרן מותנית בכך שהמתקין שהתקין לכם את הדוד הינו מתקין מורשה מטעמו. אי לכך על מנת להבטיח קבלת אחריות מלאה של היצרן מומלץ לפנות בכל עניין ישירות אליו.

מדריך מטעם חברת כרומגן, יצרנית מערכות סולאריות.