מה ההבדל בין קרקע חקלאית לקרקע מופשרת לבנייה?

כל מי שרוצה להשקיע בקרקע חקלאית צריך לקחת בחשבון גם את גורם הסיכון, ולהבין שתהליך ההפשרה יכול לקחת שנים ארוכות. אם יש לכם סבלנות, חזון וגם ידע מקצועי בתחום, תוכלו בהחלט להרוויח

תחום הקרקעות החקלאיות הוא תחום מורכב למדי ועל מנת להצליח בו יש להבין בכל החוקים, הפרוצדורות והבירוקרטיות שיש בתחום. כדאי מאוד שתדעו בכמה לרכוש את הקרקע, וכמו כן חשוב להעריך נכון בתוך כמה זמן הקרקע תהיה מופשרת וניתן יהיה לבנות עליה. קרקע חקלאית שאיננה מופשרת אינה שווה דבר למשקיע, ועד שלא מגיעים כל האישורים הרלוונטיים קשה מאוד להרוויח. השאלה המרכזית שננסה לענות עליה בכתבה זו היא - מה ההבדל בין קרקע חקלאית לבין קרקע מופשרת לבנייה?

 

רכישת קרקע חקלאית - האם זה משתלם?  

התשובה לשאלה הזו היא - תלוי! אם כל התהליך עובר בצורה חלקה והקרקע מופשרת בצורה מהירה וללא כל בעיות, אפשר להרוויח הון עתק (אם רוכשים את הקרקע במחיר נמוך ותחרותי כמובן). לעומת זאת, אם יש עיכובים, בעיות ו'מוקשים' בדרך, מרוויחים פחות ולעיתים אפשר גם להפסיד. לכן, המטרה של כל אדם הרוכש קרקע חקלאית היא שתהליך הפשרת הקרקע יסתיים כמה שיותר מהר. חשוב לזכור עם זאת, כי תהליך של הפשרת קרקע חקלאית הוא מורכב, ארוך ומייגע. זה יכול לקחת שנים ארוכות ולעיתים התהליך לא מגיע לסיומו המוצלח. מכיוון שהפשרת קרקע חקלאית תלויה באין ספור גורמים, פרוצדורות והליכים בירוקרטיים, אף אחד לא יכול לחזות עבורכם כמה זמן התהליך ייקח, ולכן, כל מי שרוכש קרקע חקלאית להשקעה צריך לקחת בחשבון את גורם הסיכון. המדובר אם כן באפיק השקעה מסוכן יחסית, מאוד דינאמי, אך גם בעל פוטנציאל רווח גדול. לרוב, כאשר הקרקע מופשרת בצורה מהירה יחסית, ניתן להרוויח כסף רב!

 

מדוע צריך להפשיר את הקרקע?  

כאשר משקיעים בקרקע חקלאית, הנקודה המרכזית שיש להתייחס אליה היא ההבדל בין קרקע חקלאית לבין קרקע מופשרת. עם קרקע חקלאית שלא עברה תהליך הפשרה ושאין לה את כל האישורים המתאימים, לא ניתן לעשות יותר מדי, ובעיקר - לא ניתן לבנות עליה ולהפוך אותה לנכס מניב. לעומת זאת, קרקע שהופשרה ויש לו את כל האישורים הדרושים היא 'מכרה זהב' של ממש במקרים רבים. חשוב לזכור כי יש חקיקה רבה בנושא זה וכי לא ניתן לבנות על קרקע חקלאית בניגוד לחוקים ולתקנות. על קרקע אשר ייעודה הוא חקלאי (כלומר קרקע חקלאית לא מופשרת) לא ניתן לבנות אלא רק לגדל גידולים חקלאיים. שימושים אחרים הם עבירה על החוק וחשוב לדעת זאת! לעומת זאת, לאחר שתהליך ההפשרה מסתיים בהצלחה, בעלי הקרקע יכולים לבנות עליה נכסים מניבים ולהרוויח סכומי עתק. הרי בדיוק למען מטרה זו נקנתה הקרקע, אך לא תמיד תהליך ההפשרה מסתיים במהרה...

 

לסיכום, כל מי שרוצה להשקיע בקרקע חקלאית צריך לקחת בחשבון גם את גורם הסיכון, ולהבין שתהליך ההפשרה יכול לקחת שנים ארוכות. אם יש לכם סבלנות, חזון וגם ידע מקצועי בתחום, תוכלו בהחלט להרוויח! מומלץ כמובן להתייעץ עם מומחים בתחום על מנת למקסם את סיכויי ההצלחה של ההשקעה.