לא יאמן: מחירי הדירות ממשיכים לטפס

במהלך השנה החולפת מחירי הדירות עלו בשיעור של 8%. ברבעון הראשון של שנת 2016 עלו המחירים בשיעור של 1.6%. שיאנית העליות – אילת. בחולון נרשמו דווקא ירידות מחירים. האם לשר האוצר יש סיבה לחשוש מעתידו הפוליטי?

הפוליטיקה הישראלית געשה ורעשה השבוע, ונדמה כי הממשלה עסוקה בכל דבר, מלבד הדברים החשובים באמת. עוד דו"ח על מחירי הדיור מתפרסם, ואיתו הבשורות שישאירו אותנו פחות ופחות אופטימיים. גם בשנה החולפת, מחיר 4 קירות בישראל ממשיך לטפס, זאת על פי נתוני השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים שפורסמו היום (א('. הפעם מדובר בעלייה בשיעור של 8%, כשרק בארבעת החודשים החולפים נרשמה עלייה של 1.6% במחיר דירה ממוצעת.

שיאנית עליות המחירים מתחילת השנה היא אילת, שמחיר דירות 4 חדרים בה עלו ב-5% ל-1.097 מיליון ש"ח. בתל אביב מחירי הדירות טיפסו ב-4% מאז סוף השנה שעברה, כשמחיר דירת 3 חדרים בעיר ללא הפסקה נעמד על 2.961 מיליון ש"ח. ברמלה מחיר דירה נעמד על 1.227 מיליון ש"ח, בנתניה 1.636 מיליון ש"ח ובמודיעין 1.844 מיליון ש"ח.

ברמה שנתית, שיאנית העלייה היא דווקא הרצליה, שבה עלו המחירים ב-14% למחיר של 2.337 מיליון ש"ח. גם על דרום הארץ העליות לא פסחו -באשקלון ובבאר שבע נרשמו עליות מחירים שנתיות של 13%. מחיר דירת 4 חדרים באשקלון טיפס ל-1.087 מיליון ש"ח ובבאר שבע ל-1.049 מיליון ש"ח. בנתניה מחירי הדירות עלו בשיעור שנתי של 12%.

היכן נרשמו דווקא ירידות?

לאחר מספר רבעונים שבהם קשה היה למצוא ירידות בטבלת המחירים של השמאי הממשלתי, הפעם ניתן לזהות ארבע ערים שבהן נרשמו דווקא ירידות מחירים. אמנם מדובר בירידות מחירים מינוריות, אך בכל זאת הדבר הוא נדיר. בחיפה, כפר סבא, אשדוד וחולון, נרשמה ירידה של 1%, 2%, 2% ו-3% בהתאמה.

את פערי המחירים הגבוהים בין הדירות הזולות ביותר לדירות היקרות ביותר ניצחה תל אביב, בשיעור של 36%.

תכנית 'מחיר למשתכן' לא נותנת אותותיה

השמאי הממשלתי, טל אלדרוטי, כתב בדו"ח: "על אף העובדה כי ראשוני הפרויקטים של תוכנית מחיר למשתכן מתחילים להראות אחיזה ושיווק לציבור הרחב, הרי שמדובר בניצנים ראשוניים בלבד, והשפעת התוכנית - ככל שחלה -  טרם מצאה ביטוי ברבעון הנסקר. ככלל, הציבור עדיין פונה לביצוע עסקות בדירות מגורים וברבעון הנסקר ניכר גידול של כ- 13% בכמות העסקות  בסוג הדירות שנסקר, ביחס לרבעון הקודם. ניתן להניח כי מבצעי העסקאות נמנים על החלק בציבור אשר אינו נופל בגדר הזכאים להשתתף בתכנית 'מחיר למשתכן'. מלאי הדירות החדשות הבלתי מכורות נכון לחודש מארס 2016 עומד על כ-27 אלף דירות חדשות, ירידה של כ-4% ביחס למלאי ברבעון הקודם. ברבעון הראשון של 2016 היקף המשכנתאות שנטל הציבור עמד על כ-15 מיליארד שקל, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד".

כתב: אוהד אשכנזי