חשיבות קניית דירה עכשיו

מומחים בענף הנדל''ן טוענים כי אנו נמצאים בנקודת זמן קריטית שתנאיה לא יחזרו עוד זמן רב ולפיכך חשוב לקנות דירה עכשיו ולא לשבת על הגדר ולהמתין.

נושא הדיור נמצא בכותרות זמן רב וכל פעם מחדש אנו שומעים על תוכניות חדשות של שרי הקבינט, תוכניות אשר גורמות לציבור להאמין כי מחירי הדירות עומדים לרדת בקרוב. הממשלה מנסה לנהל מלחמה עיקשת מול יזמי וחברות הבנייה ומול רוכשי הדירות למגורים או להשקעה, עד כה ללא הצלחה.

 אמנם מטרת הממשלה נכונה והיא שואפת ליצור שוק נדל"ן חדש שיאפשר לזוגות הצעירים דיור בר השגה אך המציאות מוכיחה כי מחירי הדירות הולכים ומאמירים.

 

לא לשבת על הגדר

יש לציין כי נוצרה הזדמנות פז לציבור המעוניין לרכוש או להשקיע בדירות מכיוון שהריבית נמוכה, השקל חזק והאמונה בירידת מחירי הדיור גורמת לקבלנים ולמוכרי דירות להוריד מחירים. כמו כן, בעקבות הקיפאון במכירת דירות חדשות מקבלן נאלצים הקבלנים להוריד מחירים מאחר ועליהם לגייס כסף ולעמוד בהתחייבויות שונות. לכן, מומחים בענף הנדל"ן טוענים כי אנו נמצאים בנקודת זמן קריטית שתנאיה לא יחזרו עוד זמן רב ולפיכך חשוב לקנות דירה עכשיו ולא לשבת על הגדר ולהמתין.

 

תוכנית מע"מ אפס

לכאורה, תוכנית מע"מ 0 עומדת להוריד את מחירי הדירות לרוכשי דירה ראשונה ולמי שעומד בתנאי התוכנית. לכן, נוצר מצב בו משקי בית רבים יושבים על הגדר וממתינים לתחילת מועד התוכנית. יחד עם זאת יש לזכור כי רבים ממתינים למועד כניסת ההטבה לתוקף ואז הם עומדים להסתער על המלאי המצומצם של הדירות החדשות ולכן כדאי למהר ולהירשם אצל יזמי נדל"ן וחברות הבנייה ברשימות רוכשים הממתינים להטבה. יש לזכור כי דירות חדשות יקרות יותר ולא בהכרח היו הבחירה של רוכשי הדירות אלמלא הצעת החוק. כעת, בתקופת הביניים השוק יחסית רגוע ומאפשר למצוא דירות יד שנייה במחירים נוחים מאחר והמוכרים להוטים למכור את הדירות שלהם אך כאשר משקי הבית יסתערו על המלאי המצומצם של הדירות החדשות תהיה זליגה גם לשוק דירות יד שנייה וידם של המוכרים תהיה עליונה, ולכן צפוי כי מחירי הדירות החדשות יחזרו למחיר מלא ומחירי דירות יד שנייה יעלו. יש לציין כי ללא עלייה משמעותית במספר התחלות הבנייה עלולה התוכנית של שר האוצר לרדת לטמיון.

 

חשיבות הריבית במשק

לריבית במשק השפעה עצומה על החזרי המשכנתא ובסקירה היסטורית ניתן לראות כי שיעור הריבית כיום דומה לשיעור הריבית בשנת 2008, בתקופה בה היה חשש רב להשפעות המשבר העולמי, ומי שרכש דירה בתקופה זו הרוויח. יש לזכור כי שיעור הריבית במשק אינו נמצא בשליטת האזרח הקטן וכל עלייה בשיעור הריבית מגדילה את ההחזר החודשי ואת רווחי הבנק. לכן כדאי לנצל את הריבית הנמוכה כיום במשק ולבחור בתמהיל משכנתא הכולל ריבית קבועה, וכך נהנים משער הריבית הנמוכה לאורך כל תקופת המשכנתא.

 

חסכון במחיר הדירה ועיצובה

השקל החזק משפיע על ירידת מחירי הדירה. חלק גדול מחומרי הבנייה מיובאים לארץ וכך גם פריטי הריהוט לבית. כאשר השקל חזק ניתן לשלם פחות עבור המוצרים וכך חוסכים בעלות הכללית של רכישת הדירה ועיצובה.