ועדי בתים - כל מה שתמיד מתווכחים עליו

האם שווה לקחת חברת ניהול בתים? האמת? שאלה מצוינת. מאוד לא פשוט לענות עליה. יש לא מעט בעיות גם עם חברות חיצוניות, וגם אם תביאו חברה חיצונית – האם היא תדאג לכול? לא בטוח.

כולנו רוצים בניין נקי, ללא שקיות זבל בכניסה לבית של השכנים וטפטופי מיץ ברצפת המעלית, או חצר יפה ומטופחת לבניין, עם כניסה מסודרת וייצוגית, שיהיה נעים להגיע הביתה אחרי יום עבודה מפרך. אך לאורך השנים דיירי בתים פחות ופחות רוצים לשאת על עצמם את הכאב ראש של להיות חלק מוועד הבית – לרדוף אחרי כספים, להתווכח עם השכנים, לדאוג לכל דבר, להתרוצץ ולהשתגע – למה אני צריך את זה? לא עדיף כברר לקחת איזו חברה חיצונית?

 

האם שווה לקחת חברת ניהול בתים?

האמת? שאלה מצוינת. מאוד לא פשוט לענות עליה, אגב. יש לא מעט בעיות גם עם חברות חיצוניות, וגם אם תביאו חברה חיצונית – האם היא תדאג לכול? לא בטוח.

נתחיל בבסיס, מה בכלל עושה חברת ניהול חיצונית? מדובר בשירות אשר בשנים האחרונות הפך לזמין, לא רק למגדלי יוקרה או בניינים גדולים במיוחד, אלא גם בניינים קטנים, עם מספר דירות מצומצם.

 

ככל שהאוכלוסייה המבוגרת יותר בבניין מתחלפת בצעירה, כך אנו יותר ויותר נתקלים בחברות חיצוניות כתחליף או בנוסף לוועד הבית. חברה חיצונית אמנם יותר יקרה יותר לדייר, הרי בניגוד לוועד המסורתי הם לא יעבדו בחינם, במקום זאת יהיה איש מקצוע בשכר, אשר אמור לדאוג לכל צרכי הבניי.

 

נשמע מעולה! שנתחיל?

אז זהו, רגע. בואו נעצור שנייה ונבין מה המשמעות של חברה חיצונית. קודם כל, לא כל דבר ניתן להעביר לידיה של החברה החיצונית. בעוד שניקיון, סדר, גננות, ואפילו טיפוח ניתן להעביר לידיו של גורם מקצועי וצוות עובדים מיומן, ישנם דברים אחרים אשר וועד הבית המסורתי דאג להם וחברה חיצונית אפילו לא תשים לב לקיומם.
בין הדברים הללו ישנם תשלומים כאלו ואחרים שאינם נכללים בהוצאות הדירה הספציפית, בין אם חשמל במדרגות, הוצאות על הבניין והמבנה עצמו, מיסוי ועיריות, השבחות ושיפוצים, ועוד. ו

ועד הבית המסורתי של פעם היו לוקחים החלטות נרחבות ביותר, למשל – הגיע הזמן לעשות הדברות לקראת הקיץ, או אולי לשפץ את מרזב הבניין כולו, להוסיף מבנה הרחבה/מחסן בחצר, או להחליף את הגדר, ועוד.
לעומת זאת, היתרון של חברה חיצונית הוא בתפעול של תפקידים שוטפים בסיסיים, אשר ישפרו בצורה ניכרת את חזות הבניין ותחזוקתו, ואולי יקשו יותר לתפעול לדייר אשר גם בוועד, גם מחזיק משרה, שני ילדים ואולי עוד מסיים תואר דוקטורט באוניברסיטה.


אז יש יתרונות, ויש חסרונות... אבל מה עושים?

חשוב להבין – אין תשובת קסם. בחלק מהבניינים התשובה היא לתפעל הכול מבית, ובחלק אחר אולי עדיף להביא חברה חיצונית. אם זאת, עושה רושם שיש חשיבות לקיומו של מנגנון כמו וועד בית מסורתי אשר אולי לא ידאג לשוטף ביום-יום, אבל לפחות ידאג לבניין כמבנה המצריך טיפול גם בטווח הארוך או העונתי.
זהו שיקול לא פשוט לפעמים, אבל שווה לעשות בו דיון רציני ומהותי. וכאן נגענו עוד רק בקצה המזלג...

לחיפוש נכסים